INTERDISCIPILARITY IN MARKETING IN THE LIGHT OF PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF MARKETING ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.041Keywords
marketing, psychology, heuristicsAbstract
Nowadays, one of the major challenges facing marketing is the need of understanding consumer’s motivations and factors which influence their choices. This article presents key marks of the psychological aspects of marketing. It is raising awareness of the role in subconscious processes which is taking place in consumer’s decision making. Results of this research are presented based on two selected heuristical aspects of making such choices.
References
Antonides G., Van Radij W.F., (2010), [w:] Światowy G., Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
Ariely D., (2008), Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław.
Aronson E., Wilson T., Akert R., (1997) Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Białoń L. (red.), (2011) Zarządzanie marketingiem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie.
Camerer C.F., Loewenstein G., Rabin B., [w:] Zalega T., (2015) Ekonomia behawioralna jako nowy nurt ekonomii – zarys problematyki, „Studia i Materiały”, nr 1, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW.
Dudziak S., (2013) Ekonomia behawioralna – interdyscyplinarne podejście do zachowań ekonomicznych, „Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 32.
Jaworska E., (2015) Poznawcze aspekty formułowania sądów i podejmowania decyzji w rachunkowości behawioralnej – wybrane zagadnienia, „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 389.
Jonassen, C. T., (1959) Contributions of Sociology to Marketing, “Journal of Marketing”, vol 24.
Kahneman D., (2011) Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux.
Kozielski R., Mardosz A., Matuszewska A., (2017) Sukces rynkowy organizacji, wyd. Nieoczywiste, Warszawa.
Liczmańska K., (2016) Strategie marek produktowych na rynku FMCG, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Lipka A., (2015) Ograniczona racjonalność i heurystyki w zachowaniu nabywców, „Współczesne Problemy Ekonomiczne”, nr 11.
Łupicka A., (2016) Paradygmaty w nauce o zarządzaniu. Potrzeba uściślenia versus bogactwo ujęć paradygmatycznych jako wartość, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol 1.
Mowell J.C. [w:] Światowy G., (2010) Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
Raela M., Herseni T., [w:] Gradinaru A., (2014) Behavioral Economics and the need of psycholgy in economic research [w:] The USV Annals of Economics and Public Administrations, vol. 14.
Rosa G. (red.), (2012) Zarządzanie marketingowe, wyd. C.H. Beck, Warszawa.
Rudawska E., Frąckiewicz E., Karwowski J., Karwowski M., (2008) Zarządzanie marketingowe, PWE, Warszawa.
Rudnicki L. [w:] Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M., (2011) Zachowania konsumentów – teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Silk A. J., (2008) Czym jest marketing?, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
Sobczyk G., (2008) Współczesny marketing. Trendy. Działania, PWE, Warszawa.
Stasiuk K., Maison D., (2014) Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa.
Światowy G., (2010) Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.
Wensley R., Witz B.A. (2002), (red.), Handbook of marketing, wyd. Sage, Londyn.
Wilkinson, N, (2015) [w:] Zalega T.,Ekonomia behawioralna jako nowy nurt ekonomii – zarys problematyki, „Studia i Materiały”, nr 1.
Winick C., (1961) Anthropology’s Contributions to Marketing, “Journal of Marketing”, vol 25.
Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M., (2011) Zachowania konsumentów – teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Zastempowski M., Liczmańska-Kopcewicz K., Glabiszewski W. (2018) Makrootoczenie polskich MŚP w kontekście ich innowacyjności, Organizacja i Kierowanie 2(181), s. 119-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 822
Number of citations: 0