BETWEEN COOPERATION AND COMPETITION – COOPETITION STRATEGY IN ICT CLUSTERS
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.021Keywords
coopetition, cooperation, competition, clustersAbstract
This article explores the nature of coopetition strategy in ICT clusters. The firms are no longer able to achieve competitive advantage only by competing with rivals. Coopetition is a process or phenomenon of simultaneous cooperation and competition between rivals. The paper first explains the differences between motives of becoming a cluster member and benefits from coopetition in cluster. This is followed by a review of cooperation – oriented activities between competitors. The final section discusses barriers and threats of coopetition in ICT clusters.References
Bengtsson M., Kock S., (2014), Coopetition – Quo vadis? Past accomplishments and future challenges, „Industrial Marketing Management”, Vol 43, Iss. 2.
Budner W. W., (2012), Znaczenie klastrów w kreowaniu przewagi konkurencyjnej gospodarki lokalnej i regionu, [w:] Fimińska – Banaszyk M. (red), Prace Instytutu Ekonomicznego, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, Konin.
Cygler J., (2009), Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Cygler J., (2007), Kooperencja – nowy typ relacji między konkurentami, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.
Gast J., Filser M., Gundolf K., Kraus S., (2015), Coopetition research: towards a better understanding past trends and future directions, „International Journal of Entrepreneurship and Small Business”, Vol. 24, No. 4.
Geraudel M., Salvetat D., (2014), What are the antecedents of coopetition? An explanation in terms of centrality and personality traits, „European Business Review”, Vol. 26, Iss. 1.
Golonka M., (2014), Zarządzanie z przewagą sztuki, Wolters Kluwer, Warszawa.
Grzebczyk M., (2009), Koncepcja klastra a współdziałanie i konkurencyjność przedsiębiorstw, „Przedsiębiorstwo i Region”, nr 1.
Jankowska B., (2012), Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Kowalski A. M., (2010), Kooperacja w ramach klastrów jako czynnik zwiększania innowacyjności i konkurencyjności regionów, „Gospodarka Narodowa” nr 5-6.
Luo Y., (2007), A coopetition perspective of global competition, „Journal of World Business”, Vol. 42, Iss. 2.
Luo Y., (2005), Toward coopetition within a multinational enterprise: a perspective from foreign subsidiaries, „Journal of World Business”, Vol. 40, Iss. 1.
Ławecki M., (2012), Współpraca w ramach klastrów szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw, „Zarządzanie i Finanse” nr 1(2).
Porter M., (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
Raza – Ullah T., Bengtsson M., Kock S., (2014), The coopetition paradox and tension in coopetition at multiple levels, „Industrial Marketing Management”, Vol. 43, Iss. 2.
Romaniuk K., (2012), Koopetycja przedsiębiorstw – nowa perspektywa strategiczna, „Współczesne Zarządzanie”, nr 4.
Stanieda J., (2012), Strategia koopetycji w klastrach, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, t. 20, nr 1.
Tidström A., (2014), Managing tensions in coopetition, „Industrial Marketing Management”, Vol. 43, Iss. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 851
Number of citations: 0