INVESTMENT GRANTS AS A TOOL FOR MODIFICATION OF BUSINESS MODEL
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.020Keywords
business model, small and medium sized enterprises, investment grantsAbstract
In recent years investment grants have been a popular instrument to support small and medium-sized enterprises, especially within the framework of EU funds. That support was intended to make a fundamental change in the conducted businesses. If you consider that the business model determines the logic of the venture, it should be assumed, that the support should reconfigure business models of surveyed enterprises. Only then you can determine the long-term, positive effects of the support provided.
References
Aspara J., Lamberg J., Laukia A., Tikkanen H., (2013), Corporate Business Model Transformation and Inter-Organizational Cognition: The Case of Noki, „Long Range Planning”, Vol. 46.
Amit R., Zott C. (2010), Business Model Design: An Activity System Perspective, „Long Range Planning”, Vol. 22.
Baden-Fuller C., Morgan M., (2010), Business models: practice and theory, „Long Range Planning”, Vol. 43.
Casadesus-Masanell R., Ricart J.E. (2010), From Strategy to Business Models and onto Tactics, „Long Range Planning”, Vol. 22.
Chesbrough H. Rosenbloom R. S., (2002), The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from xerox corporation’s technology spin-off companies, „Industrial and Corporate Change”, Vol. 11.
Cyfert, S. i Krzakiewicz, K. (2011), Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy [w]: Krupski R.(red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego. Wałbrzych: Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
Cyfert S., (2012), Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Doligalski T. (red.), (2014), Modele biznesu w internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Falencikowski, T. (2013), Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
Johnson M., Christensen C., Kagermann H, (2008), Reinventing your business model, „Harvard Business Review”, Vol. 86.
Krupski R., (2014), Koncepcja strategii przedsiębiorstwa z perspektywy zasobowej ukierunkowanej na okazje [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, t. 27, Wałbrzych.
Lambert T. (1999), Problemy zarządzania, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
Magretta J. (2002). Why Business Models Matter?, „Harvard Business Review”, Vol. 80.
Nogalski B., Karpacz J., Wójcik-Karpacz A., (2014), Organizacyjne uczenie się w perspektywie relacji międzyorganizacyjnych [w:] Koźmiński A.K., Latusek-Jurczak D., Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa.
Olesiński Z., (2010), Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Osterwalder A., Pigneur Y. (2002), An e-Bussines Model Ontology for Modeling e-Business, Słowenia:15th Bled electronic commerce conference.
Osterwalder A., Pigneur, Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Petrykowska J., (2013), Kształtowanie relacji z klientami jako podstawa budowania lojalności [w:] Wiśniewska A. (red.), Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
Prahalad C.K, Ramaswamy V., (2005), Przyszłość konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Stańczyk-Hugiet, E.I.,, (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Teece D.J. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, „Long Range Planning”, Vol. 43.
Wikström K., Artto K., Kujala J., Söderlund J. (2010), Business models in project business, International Journal of Project Management, Vol. 28.
Zakrzewska-Bielawska A., Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, (2014), [w:] Krupski R.(red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, t. 27, Wałbrzych.
Zott C., Amit R., (2008), The fit between product market strategy and business model: implications for firm performance, „Strategic Management Journal”, Vol. 29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 407
Number of citations: 0