COOPERATION BETWEEN BUSINESSES AND PUBLIC ADMINISTRATION ON THE EXAMPLE OF THE CUSTOMS SERVICE
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.018Keywords
Customs Service, Public Administration, strategy, business, international tradeAbstract
Customs Service actively supports entrepreneurs consistently and systematically raises standards of customer service. These are the most important strategic objectives of the Customs Service, in part through: increasing the scope and availability of simplification, shortening the service time, increase the use of facilities and increase the availability of e-services. The efforts of the Customs Service in this regard have been noticed and positively evaluated also by international institutions. European Commission announced that the European Union is Polish entrepreneurs are most satisfied with e-services implemented by the Polish Customs Service. According to a report published in October KE: Flash Eurobarometer 399 "The implementation directory of electronic customs in the European Union". Businesses most appreciated Customs Service in the category of the impact of electronic services to simplify customs procedures and causing a reduction in operating costs of enterprises. In these two categories Poland found itself in first place in the European Union.References
Figiel Sz., Kożuch A. J. (red.), (2012), Nowy paradygmat funkcjonowania administracji publicznej, Wydawnictwo IDEICO, Olsztyn.
Gołębiewski S. (2005), Obsługa celna w przepływie towarów, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Hensel P. (2012), Sektor publiczny - specyfika i metody zarządzania, [w:] Glinka B., Kostera M., (red.) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu : organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Kożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo PLACET, Warszawa.
Laszuk M., Współpraca administracji celnej z organami administracji państwowej, samorządowej
oraz samorządem gospodarczym, „Ekonomia i Prawo”, Polszakiewicz B., Boehlke J. (red.),
Tom XII, nr 1/2013.
Łuszczyk J. (2007), Podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania Służby Celnej, [w:] Sikorski J. (red.), Sprawność administracji państwowej i samorządowej, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
Modzelewski P. (2009), Systemy zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
Smogorzewski G. (2008), Informatyzacja administracji celnej, [w:] Jura J. (red.), Podstawy celnictwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa.
Struzik A. (2008), Polska administracja celna, [w:] Jura J. (red.), Podstawy celnictwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa.
Witkowski P. (2006), Zarządzanie jakością w polskiej Służbie Celnej - wybrane aspekty praktyczne na przykładzie Izby Celnej w Białej Podlaskiej, [w:] Borowski J., Sikorski J. (red.), Organizacja, zarządzanie i finansowanie administracji publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Zalewski A. (red.), (2007), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Źródła internetowe:
Elastyczność dokonywania odpraw celnych
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/928139/elestycznosc+odpraw.pdf [05.05.2015]
Filipiuk J., New Public Management – nowa filozofia zarządzania sektorem publicznym,
http://www.aglomeracja.holdikom.com.pl/LinkClick.aspx?fileticket=DpphbwsNErQ%3D&tabid=354 [05.05.2015]
Grottel M., Polska służba celna w procesie podwyższania jakości usług biznesowych, Biznes międzynarodowy w gospodarce globalnej 2014, nr 33
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171323045 [05.05.2015]
Laszuk M., Działania Służby Celnej w zakresie wspierania przedsiębiorczości wynikające ze Strategii działania Służby Celnej na lata 2014-2020
http://www.zneiz.pb.edu.pl/data/magazine/article/423/pl/1.6_laszuk.pdf [11.05.2015]
Newsletter 1, nr 01/2014
http://www.iph.rzeszow.pl/celneNL.pdf [05.05.2015]
Niedźwiecki J., Funkcjonowanie Polskiej Służby Celnej we współczesnej gospodarce, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych I Zarządzania Nr 27, Uniwersytet Szczeciński
http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip27-2012/SiP-27-29.pdf [15.05.2015]
Rejestr EORI
http://www.e-clo.pl/files/eori/informacje_ogolne.html [05.05.2015]
Służba Celna 3i od modernizacji do innowacji
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/928139/inicjatywa_3i_od_modernizacji_do_innowacji.pdf [05.05.2015]
Strategia działania Służby Celnej na lata 2014-2020
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/1161637/strategia+działania+SC+na+lata+2014_2020.pdf [05.05.2015]
Szmyd K., Kryteria oceny efektywności polskich służb celnych w odprawie celnej w obrotach handlu zagranicznego, Contemporary Economy, Electronic Scientific Journal.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-52c68046-3cbd-4657-a0b6-7ef65cd5af79 [05.05.2015]
THE ELECTRONIC CUSTOMS IMPLEMENTATION IN THE EU REPORT, Flash Eurobarometer 399, Fieldwork: April-May 2014 Publication: October 2014
http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_399_en.pdf [15.05.2015]
Wiadomości Celne nr 8-9/2012
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/1395261/wiadomosci_celne_8-9_2012.pdf [05.05.2015]
Wiadomości Celne nr 10/2013
http://www.mf.gov.pl/documents/764034/1395261/Wiadomosci+celne+nt.+stategii+działania+SC+na+lata+2014+-+2020 [05.05.2015]
http://unpan3.un.org/egovkb/Reports/UN-E-Government-Survey-2014 [05.05.2015]
http://www.customs.go.kr/kcshome/site/index.do?layoutSiteId=english [05.05.2015]
http://www.egov.pl/wizualizacja/poziom-rozwoju-e-government-na-mapie-europy [05.05.2015]
http://www.mg.gov.pl/node/21162 [05.05.2015]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 925
Number of citations: 0