MARKETING PUBLIC RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.015Keywords
public relations, marketing public relationsAbstract
At the outset, the characteristics of public relations in a classical sense, that is PR used for informational purposes, will be presented. Then, the category of communication used for persuasive purposes and marketing phenomenon of public relations (MPR) will be described. Furthermore, the differences between public relations considered as an informational activity and its marketing version, used in order to influence the consumer, as well as differences between public relations and an advertisement, will be highlighted. In the final part of the study, the attention will be returned to the increasing role of marketing public relations, not only in the business field, but also in the political and social campaigns.References
Cenker E. M., (2000), Public Relations, Wydawnictwo WSB, Poznań.
Cialdini R., (2001), Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Dobek-Ostrowska B., (2007), Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa.
Gancarz B., (red.) (2009), Ten wredny PR 2009. Jak Public Relations zmieniło Polskę, Helion, Gliwice.
Goban Klas T. (1997), Public relations czyli promocja reputacji, Business Press, Warszawa.
Gregory A., (red.) (2005), Skuteczne techniki PR, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Kaznowski D., (2007), Nowy marketing w internecie, Difin, Warszawa.
Kotler P., (1994), Marketing, Gebethner & S-ka, Warszawa.
Kowalska E., Kowalski M. (red.) (2010), Reklama w społeczeństwie informacyjnym, Maternus Media, Tychy.
Laermer R., Prichinello M., (2004), Public Relations, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Levinson J. C. (1998), Marketing partyzancki, PWE, Warszawa.
Okonek P., (2009), e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci, PARP Warszawa.
Olędzki J., (2006), Public relations w komunikacji społecznej, [w:] Tworzydło T., Olędzki J. (red.), Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, PWN, Warszawa.
Parkes A. (2013), Public Relations – zagadnienia etyczne, w: Sułkowski Ł., Ignatowski G. (red.) Etyka w służbie biznesu, Studia i Monografie Nr 44, Wydawnictwo SAN.
Sternberg E., (1998), Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa.
Sznajder A., (2000), Marketing wirtualny, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
Szymańska A., (2005), PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, UNIMEX, Wrocław.
Tworzydło D., Olędzki J., (2008), Public relations – biała czy czarna magia zarządzania, PWN, Warszawa.
Wójcik K., (1997), Public Relations od A do Z, tom I i II, Agencja Wydawnicza Placet.
https://amandawaymire.wordpress.com/marketing-concept/advertising-and-public-relations/ [22.05.2015].
http://blogiceo.nq.pl/the-immortals/moduly-kursu/modul-3/ [20.05.2015].
https://lilwoggy.files.wordpress.com/2010/03/marketing-pr-diagram1.jpg [22.05.2015].
http://sjp.pwn.pl/sjp/perswazja;2571293 [22.05.2015].
https://www.akademiaparp.gov.pl/pigulka-wiedzy/414/reklama-a-public-relations-czym-sie-roznia [22.05.2015].
http://www.gmazurek.com/download/public/zajecia2.pdf [19.05.2015].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 3459
Number of citations: 0