Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

The impact of support to small businesses in the development of their business model
  • Home
  • /
  • The impact of support to small businesses in the development of their business model
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 41 No. 2 (2014) /
  4. Articles

The impact of support to small businesses in the development of their business model

Authors

  • Marian Oliński University of Warmia and Mazury in Olsztyn Faculty of Economics The Department of Organization and Management

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2014.016

Keywords

business model, small enterprise

Abstract

In this article we identified the effects of support provided to small businesses to shape their business models. Analyzed support will have the greatest impact on competence (growth in all surveyed companies). At least it will change the value chain and instruments to compete.  In summary, it can be concluded that supported development projects, largely affect on the formation of business models surveyed companies. Five companies were analyzed and distinguished six constituent elements of the business model-that makes thirty items. Among these elements, thanks to the public support, nineteen will be subject to significant changes.

References

Afuach A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Amit R., Zott C. (2010), Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, Vol. 22.

Applegate L.M., (2000), E-business models: ma king sense of the internet business landscape, w: G. Dickson, G. DeSanctis (red.), Information Technology and the Future Enterprise, New Models for managers, Prentice-Hall, Nowy York.

Boulton R., Libert B., Samek S., (2001), Odczytując kod wartości, WIG-Press, Warszawa.

Brzóska J., (2007), Modele strategiczne przedsiębiorstw energetycznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Chesbrough H., (2010), Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, Vol. 43.

Cyfert S., Krzakiewicz K. (2011), Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy, w: R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego. Wałbrzych: Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.

Falencikowski T., (2012), Model biznesu dla Polski współczesnym wyzwaniem gospodarczym, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt naukowy 115, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Falencikowski T., (2013), Spójność modelu biznesu, CeDeWu, Warszawa.

Gancarczyk M., (2010), Wsparcie publiczne dla MSP, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna handlowa w Warszawie, Warszawa.

Obłój K., (2010), Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy?, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Osterwalder A., Pigneur Y., (2002), An e-Bussines Model Ontology for Modeling e-Business. Słowenia:15th Bled electronic commerce conference.

Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L., (2005), Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept, Communications of the Association for Information Systems, Volume 16.

Osterwalder A., Pigneur Y., (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Porter M.E., (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, Nowy York.

Rokita J., (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Stankiewicz M.J., (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń.

Teece D.J. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, Vol. 43.

Timmers P., (1998), Business models for electronic markets, Electronic Market, Tom 8 nr 2.

Wikström K., Artto K., Kujala J., Söderlund J. (2010), Business models in project business, International Journal of Project Management, Vol. 28.

Wit de B., Meyer R., (2007), Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez tworzenie paradoksów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Wolański R., (2004), Realizacja polityki budżetowej w Polsce w kontekście wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w: M. Piałucha (red.), Wspieranie działalności małych i średnich przedsiębiorstw, Zeszyt Naukowy nr 15 Wyższej Szkoły Zarządzania „Edukacja” we Wrocławiu, Wrocław.

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-05-01

How to Cite

Oliński, Marian. 2015. “The Impact of Support to Small Businesses in the Development of Their Business Model”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 41 (2):51-62. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2014.016.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 41 No. 2 (2014)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 485
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

business model, small enterprise
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop