Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Editorial Board
    • List of Reviewers
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

MARKETING PUBLIC RELATIONS
  • Home
  • /
  • MARKETING PUBLIC RELATIONS
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 42 No. 1 (2015) /
  4. Articles

MARKETING PUBLIC RELATIONS

Authors

  • Aneta Parkes University of Social Sciences

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.015

Keywords

public relations, marketing public relations

Abstract

At the outset, the characteristics of public relations in a classical sense, that is PR used for informational purposes, will be presented. Then, the category of communication used for persuasive purposes and marketing phenomenon of public relations  (MPR) will be described. Furthermore, the differences between public relations considered as an informational activity and its marketing version, used in order to influence the consumer, as well as differences between public relations and an advertisement, will be highlighted. In the final part of the study, the attention will be returned to the increasing role of marketing public relations, not only in the business field, but also in the political and social campaigns.

References

Cenker E. M., (2000), Public Relations, Wydawnictwo WSB, Poznań.

Cialdini R., (2001), Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Dobek-Ostrowska B., (2007), Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa.

Gancarz B., (red.) (2009), Ten wredny PR 2009. Jak Public Relations zmieniło Polskę, Helion, Gliwice.

Goban Klas T. (1997), Public relations czyli promocja reputacji, Business Press, Warszawa.

Gregory A., (red.) (2005), Skuteczne techniki PR, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Kaznowski D., (2007), Nowy marketing w internecie, Difin, Warszawa.

Kotler P., (1994), Marketing, Gebethner & S-ka, Warszawa.

Kowalska E., Kowalski M. (red.) (2010), Reklama w społeczeństwie informacyjnym, Maternus Media, Tychy.

Laermer R., Prichinello M., (2004), Public Relations, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Levinson J. C. (1998), Marketing partyzancki, PWE, Warszawa.

Okonek P., (2009), e-PR czyli jak skutecznie prowadzić PR w sieci, PARP Warszawa.

Olędzki J., (2006), Public relations w komunikacji społecznej, [w:] Tworzydło T., Olędzki J. (red.), Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, PWN, Warszawa.

Parkes A. (2013), Public Relations – zagadnienia etyczne, w: Sułkowski Ł., Ignatowski G. (red.) Etyka w służbie biznesu, Studia i Monografie Nr 44, Wydawnictwo SAN.

Sternberg E., (1998), Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa.

Sznajder A., (2000), Marketing wirtualny, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.

Szymańska A., (2005), PR w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, UNIMEX, Wrocław.

Tworzydło D., Olędzki J., (2008), Public relations – biała czy czarna magia zarządzania, PWN, Warszawa.

Wójcik K., (1997), Public Relations od A do Z, tom I i II, Agencja Wydawnicza Placet.

https://amandawaymire.wordpress.com/marketing-concept/advertising-and-public-relations/ [22.05.2015].

http://blogiceo.nq.pl/the-immortals/moduly-kursu/modul-3/ [20.05.2015].

https://lilwoggy.files.wordpress.com/2010/03/marketing-pr-diagram1.jpg [22.05.2015].

http://sjp.pwn.pl/sjp/perswazja;2571293 [22.05.2015].

https://www.akademiaparp.gov.pl/pigulka-wiedzy/414/reklama-a-public-relations-czym-sie-roznia [22.05.2015].

http://www.gmazurek.com/download/public/zajecia2.pdf [19.05.2015].

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-08-01

How to Cite

Parkes, Aneta. 2015. “MARKETING PUBLIC RELATIONS”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Management 42 (1):197-211. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.015.
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 42 No. 1 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 4125
Number of citations: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

public relations, marketing public relations
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop