ROLA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI BIZNESU W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ KLIENTA BRANŻY ODZIEŻOWEJ
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2021.02.004Słowa kluczowe
proces decyzyjny, społeczna odpowiedzialność biznesu, inicjatywy CSR, branża odzieżowaAbstrakt
Klienci coraz bardziej zaangażowani w działania społecznie odpowiedzialne zwracają uwagę na marki, które nabywają. Artykuł dotyczy obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu i wpływu tych działań realizowanych przez przedsiębiorstwa odzieżowe na proces decyzyjny klientów. Dążąc do realizacji celu badań, postawiono pięć pytań badawczych. Dla potrzeb realizacji celu przeprowadzono badanie ankietowe wśród klientów produktów odzieżowych. Wnioski płynące z przeprowadzonego badania wskazują, że działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu wpływają pozytywnie nie tylko na proces zakupowy klienta, ale również na jego odgórną satysfakcję.
Bibliografia
Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Wieloch J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016.
Foxall G. R., Goldsmith R. E., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998.
Furmańska-Maruszak, A., Sudolska, A. Relacje z pracownikami jako obszar wdrażania CSR, Organizacja i Kierowanie, nr 2, 2017, s. 253-267.
Garbarski L., Zachowania nabywców, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998.
Grigsby M., Marketing analytics, Jak skutecznie korzystać ze statystyk, analiz, modeli i big data w marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019.
Hąbek P., Pawłowska E., Społeczna odpowiedzialność organizacji a kompetencje menedżerów, „Przegląd Organizacji” 2009, nr 2.
https://sjp.pwn.pl/slowniki/odpowiedzialno%C5%9B%C4%87.html.
Kubisa-Ślipko A., Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Językowe Aneks, Wałbrzych, 2006.
Kuraszko I., Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu, Difin SA, Warszawa, 2010.
Liczmańska K. Strategie marek produktowych na rynku FMCG. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.
Liczmańska-Kopcewicz, K., Pypłacz, P., Wiśniewska, A. Resonance of Investments in Renewable Energy Sources in Industrial Enterprises in the Food Industry. Energies 2020, 13, 4285.
Liczmańska-Kopcewicz, K., Wiśniewska, A. The Importance of Cooperation with Customers for Innovative Results of Enterprises in the FMCG Sector - the Perspective of the Industry 4.0 Concept, Vision 2025: Education Excellence and Management of Innovations through Sustainable Economic Competitive Advantage, 34rd International Business Information Management, 2019, 13325-13338.
Mruk H., Pilarczyk B., Sławińska M., Marketing. Koncepcje – Strategie – Trendy, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2012.
Remlein R., Społecznie odpowiedzialne inwestycje w sprawozdawczości przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2019.
Rojek-Nowosielska M., Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2006.
Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.
Sudolska A., Zarządzanie doświadczeniami klientów jako kluczowy czynnik w procesie budowania ich lojalności, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 72, 2011, 275-284.
Sudolska, A., Drabkowska-Skarba, M., Łapińska, J., Kędzielawski, G., Dziuba, R. Exploring corporate social responsibility practices in the clothing industry: The case of Polish and British companies, Fibres & Textiles in Eastern Europe, 28, 1(139), 2020, s. 14-19.
Uziębło A., Społeczna odpowiedzialność biznesu, podatki, inwestycje, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Wydanie I, Warszawa, 2015.
Wiśniewska, A., Karasiewicz, G. Effects of Young-Adults’ Loyalty on Their Behavior Towards Brand-A Comparative Analysis of Consumer Groups with Different Levels of Innovative Potential, Proceedings of the International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2020, Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development during Global Challen, International Business Information Management Association, 2020, 9292-9302.
Wiśniewska, A., Liczmańska-Kopcewicz, K. Components of the loyalty attitudes as antecedents of young adults' potential for innovation process on the example of Polish cosmetics market, Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, IBIMA 2019: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020, International Business Information Management Association, 2019, 9583-9593.
Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska, Kraków, 2007.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 875
Liczba cytowań: 0