http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Borderland Culture in the Scholarly Activities of the Employees of the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Białystok
  • Home
  • /
  • Borderland Culture in the Scholarly Activities of the Employees of the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Białystok
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 35 No. 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland /
  4. MATERIALS – RESEARCH REPORTS

Borderland Culture in the Scholarly Activities of the Employees of the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Białystok

Authors

  • Joanna Sacharczuk University of Białystok http://orcid.org/0000-0001-6031-1167
  • Alina Szwarc University of Białystok http://orcid.org/0000-0002-3075-5872

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.009

Keywords

Borderland, culture, education, pedagogy, research

Abstract

In the article, the authors presented different approaches to the concept of borderland. Based on the general definition of the borderland, they describe the scientific activity of the staff of the Faculty of Pedagogy and Psychology at the University of Bialystok, which deals with this topic. They analyse research tasks and research projects as well as the results of international and regional cooperation.

References

Awramiuk, Alina. Pogranicze kultur. Percepcja „własnego regionu” przez uczniów a edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.

Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, ed. Antonia Kłoskowska. Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o Kulturze, 1991. http://pedagogika.uwb.edu.pl/wydzial.php?p=82 (access: 10.06.2017 r.).

Kłoskowska, Antonina. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. Kłoskowska, Antonina. “Otwarte i zamknięte postawy narodowe w sytuacji pogranicza”. Kultura i Społeczeństwo 3 (1995): 8–17.

Kłoskowska, Antonina. “Problematyczność rozwoju kultury”. Kultura i Społeczeństwo 1 (1991): 27–41.

Muszyńska, Jolanta. Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2014.

Nikitorowicz, Jerzy. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Nikitorowicz, Jerzy. Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

Nikitorowicz, Jerzy. Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana, 2001.

Petrykowski, Piotr. Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003.

Petrykowski, Piotr. Społeczno-kulturowe aspekty podstaw wychowania. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005.

Sadowski, Andrzej. Pogranicze polsko-białoruskie. Tożsamość mieszkańców. Białystok: Trans Humana, 1995.

Sobecki, Mirosław. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2016.

Szczepański, Jan. Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, 1970.

Witkowski, Lech. Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 1997.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Downloads

  • PDF

Published

2019-02-08

How to Cite

1.
SACHARCZUK, Joanna and SZWARC, Alina. Borderland Culture in the Scholarly Activities of the Employees of the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Białystok. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika. Online. 8 February 2019. Vol. 35, no. 1, pp. 157-170. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2018.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 35 No. 1 (2018): New Trends in Multicultural and Regional Education in Poland

Section

MATERIALS – RESEARCH REPORTS

Stats

Number of views and downloads: 427
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Borderland, culture, education, pedagogy, research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop