http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Nowe paradygmaty w obszarze wsparcia rodziny w środowisku lokalnym w perspektywie umieszczania dzieci w pieczy zastępczej
  • Strona domowa
  • /
  • Nowe paradygmaty w obszarze wsparcia rodziny w środowisku lokalnym w perspektywie umieszczania dzieci w pieczy zastępczej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 34 (2017) /
  4. ARTYKUŁY

Nowe paradygmaty w obszarze wsparcia rodziny w środowisku lokalnym w perspektywie umieszczania dzieci w pieczy zastępczej

Autor

  • Jarosław Przeperski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0002-5362-4170

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.017

Słowa kluczowe

rodzina, piecza zastępcza, familiocentryzm, system pomocy rodzinie

Abstrakt

W pieczy zastępczej w Polsce na koniec 2015 roku znajdowało się ponad 77 tysięcy dzieci. Dotychczasowy model pomocowy wydaje się mało efektywny i nie prowadzi do osiągnięcia głównego celu, jakim jest znaczące zmniejszenie liczby dzieci przebywających w opiece poza rodzinami biologicznymi. W prezentowanym artykule została podjęta refleksja nad przeformułowaniem paradygmatu wspierania oraz pomocy rodzinom, które są zagrożone lub pozbawione możliwości wychowywania własnych dzieci. Umieszczenie rodziny w centrum projektowania i realizacji działań pomocowych jest jednym z wyznaczników nowej perspektywy w pieczy zastępczej. W literaturze przedmiotu jest ona zdefiniowana jako paradygmat familiocentryczny. Analiza poszczególnych form pieczy zastępczej w świetle prezentowanej koncepcji pozwoliła na sformułowanie wniosków praktycznych i teoretycznych. Mogą one zarówno zostać zastosowane przy tworzeniu, optymalizacji lokalnych programów wspierania rodziny, jak i inspirować do stawiania nowych pytań badawczych w obszarze pedagogiki społecznej, pedagogiki rodziny czy pracy socjalnej.

Bibliografia

Allen, Reva I., Petr, Christopher G. „Rethinking Family-Centered Practice”. American Journal of Orthopsychiatry 68 (1998): 4-15 . https://doi.org/10.1037/h0080265

Andrzejewski, Marek. „Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych”. Teologia i Moralność 11(2012): 105-125.

Babbie, Earl. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.Szwabowski, Oskar. „Paradygmat i pedagogika”, Hybris 25 (2014): 110-136.

Bronfenbrenner, Urie. The Ecology of Human Development. Experiments by nature and design, Cambridge: Harvard University Press, 1979.

Kantowicz, Ewa. Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2005.

Kaczmarek, Mirosław. „Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej. Uwagi do stanu reformy”. W: Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, red. Mariola Racław-Markowska. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 2005.

Kwieciński, Zbigniew. Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Poznań–Olsztyn: Edytor, 2000.

Lietz, Cyntia A., Hayes, Megan J., Cronin, Trawis W., Julien-Chinn Francies. „Supporting Family-Centered Practice Through Supervision: An Evaluation of Strengths-Based Supervision”, Families in Society 95 (2014): 227-235. https://doi.org/10.1606/1044-3894.2014.95.29

Przeperski, Jarosław. Konferencja grupy rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2015.

Stelmaszuk, Zofia W. Nowe spojrzenie na rodzinę, W: Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, 163-195. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1999.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

1.
PRZEPERSKI, Jarosław. Nowe paradygmaty w obszarze wsparcia rodziny w środowisku lokalnym w perspektywie umieszczania dzieci w pieczy zastępczej. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 5 marzec 2018, T. 34, s. 103–119. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2017.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 34 (2017)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 290
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rodzina, piecza zastępcza, familiocentryzm, system pomocy rodzinie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa