http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne
  • Strona domowa
  • /
  • Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2016) /
  4. MATERIAŁY - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne

Autor

  • Grzegorz P. Karwasz Zakład Dydaktyki Fizyki, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Andrzej Karbowski Zakład Dydaktyki Fizyki, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.009

Słowa kluczowe

identyfikacja, kompetencje społeczne, hiper-konstruktywizm, fizyka interaktywna

Abstrakt

This paper demonstrates how hyper-constructivist methodology used in interactive lectures and workshops in physics for children and young people develops both the individual identity of young people and their social competence. These activities are also examples of the practical implementation of the long-proposed pedagogical contents knowledge.

Bibliografia

Perszon, Jan, Teologia w świece nauk, „Scientia et Fides”, 1(1) (2013): 151–181.

Karwasz, Grzegorz, Normalna szkoła nienormalna, „Głos Uczelni” 7/8 (293/294) (2010): 18–19.

Karwasz, Grzegorz, Un nuovo ateneo è necessario, czyli o jakości nauczania, „Głos Uczelni”, 11 (2015): 20–22.

Karseth, Berit, Curriculum restructuring In higher education after the Bologna process: a New pedagogic regime?, “Revista Española de Educación Comparada” 12 (2006): 255–284.

Gedviliene, Genute, Gerviene, Silvija, Pasvenskiene, Ausrine, Ziziene, Simona, The social competence concept development in higher education, “European Scientific Journal”, 28 (2014): 36–49.

Kalloinen, Outi, Defining and Comparing Generic Competences in Higher Education, “European Educational Research Journal”, 9 (2010): 56–68.

Karwasz, Grzegorz, Post-konstruktywizm a korzenie kulturowe Europy, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVII (2011), 75–82.

Błajet, Piotr, Przyborowska, Beata, Kształtowanie kompetencji demokratycznych – perspektywa rozwojowa, „Studia Edukacyjne” 30(2014): 71–89.

Karwasz, Grzegorz, Między neorealizmem a hyper-konstruktywizmem – strategie dydaktyczne dla XXI wieku, Problemy Wczesnej Edukacji, „Awangarda w szkolnej i pozaszkolnej edukacji”, 15 (2011): 8–30.

Dunlop, Lynda, Compton, Kirsty, Clarke, Linda, McKelvey-Martin, Valerie, Child-led enquiry in primary science, “Education 3–13”, 43 (2015): 462–481.

Iłowiecka-Tańska, Ilona, Czas na emocje i chaos, „Newsweek Psychologia” 10 (2015) http://www.kopernik.org.pl/dla-nauczycieli/do-poczytania/czas-na-emocje-i-chaos.

Shulman, Lee, Knowledge and Teaching. Foundation of the New Reform, “Harvard Educational Review”, 57 (1982): 1–21.

Abell, Sandra K., Twenty Years Later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea?, “International Journal of Science Education”, 30 (2008).

Shulman, Lee S., Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching, “Educational Researcher”, 15 (1986): 4–14.

Suciu, Andreia I., Mâtâ, Liliana, Pedagogical Competences – The Key to Efficient Education, “International Online Journal of Educational Sciences”, 3(2011): 411–423.

Potvin, Patrice, Hasni, Abdelkrim, Interest, motivation and attitude towards science and technology at K-12 levels: a systematic review of 12 years of educational research, “Studies in Science Education”, 2014, Vol. 50, No. 1, s. 85–129.

Solomon, Joan, Routledge Abingdon, 2013, “Studies in Science Education”, Volume 52, issue 1, 2016, s. 106–117.

Gresnigt, Rens, Taconis, Ruurd, van Keulen, Hanno, Gravemeijer, Koeno, Baartman, Liesbeth, Promoting science and technology in primary education: a review of integrated curricula, “Studies in Science Education”, 2014, Vol. 50, No. 1, s. 47–84.

Karwasz, Grzegorz, Edukacja, ale jaka?, „Forum Akademickie” 1/2013, s. 44–47.

Jakubowski, Maciej, Patrinos, Harry A., Porta, Emillo E., Wiśniewski, Jerzy, The Impact of the 1999 Educational Reform in Poland, OECD Working Paper Np. 49, OECD Directorate for Education, EDU/WKP(2010)12, http://dx.doi.org/10.1787/5kmbjgkm1m9x-en [dostęp, 08.01.2017].

Karwasz, Grzegorz, Post-konstruktywizm a korzenie kulturowe Europy, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika” XXVII 2011, s. 75.

Karwasz, Grzegorz, Karbowski, Andrzej, Na końcu języka (Volty), Foton 96, 2007, s. 34.

Karwasz, Grzegorz, Fedus, Kamil, Służewski, Krzysztof, Stolarz, Dorota, Krzysztofowicz, Andrzej, Gagoś, Mariusz, Inside the didactics of colours – red-cabbage juice as a teaching tool, in: Color and Colorimetry Multidisciplinary Contributions, Maurizio Rossi (ed.), Maggioli Editore, Santarcangelo di Romagna (RN), Italia, 2013.

Rajch, Eryk, Karwasz, Grzegorz, Czarodziejski flet, „Fizyka w szkole” nr 1/2006, s. 26.

Rajch, Eryk, Karwasz, Grzegorz, Szampańska muzyka, Foton 85 (Lato 2004), 40.

Karwasz, Grzegorz, Osiński, Grzegorz, Trygonometria akustyczna, cz.1, „Matematyka w Szkole” 28 (V/VI/2007) 24, 29 (IX/X/2007) 25.

Karwasz, Grzegorz, Feeding and fishing, czyli o popularyzacji i o rekrutacji (I), Głos Uczelni, 6 (292) 2010, s. 12–13.

Karwasz, Grzegorz, Popularyzacja ale jaka?, „Głos Uczelni” 5 (351) 2015, s. 21–23.

Karwasz, Grzegorz, Chojnacka, Justyna, Wewnętrzny ogień, czyli o tektonice płyt Ziemi, „Geografia w Szkole” 3/2012, s. 28–35.

Scheer, Andrea, Noweski, Christine, Meinel, Christoph, Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in education, Design and Technology Education, “An International Journal” 17.3, 2012, s. 8–19.

Rocard, Michel, Csermely, Peter, Jorde, Doris, Lenzen, Dieter, Walberg-Henriksson, Harriet, Hemmo, Valeire, (2007), Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe, European Commission, Directorate-General for Research Information and Communication Unit, Bruxelles, 2007.

AHELO. The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD): Testing student and university performance globally: OECD’s AHELO http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/testingstudentanduniversityperformancegloballyoecdsahelo.htm [dostęp, 08.01.2017].

Książki

Karwasz, Grzegorz, Kruk, Jolanta, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki, Toruń, 2012.

Kozielska, Maria, Edukacja techniczna w kontekście współczesnych koncepcji uczenia się i technologii informacyjnych: studia, badania, syntezy, Toruń, 2012.

Rogoff, Barbara, Apprenticeship in Thinking. Cognitive Development in Social Context, New York, Oxford, 1990, s. 39.

Artykuły w książce pod redakcją

Karwasz, Grzegorz, Kruk, Jolanta, Chojnacka, Justyna, Edukacja multimedialna w centrach nauki i eksploratoriach, w: Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, t. II, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2011, s. 9–20.

Karwasz, Grzegorz, Teaching science in early childhood – inquiry-based, interactive path on energy, in: Physics Alive, Proceedings GIREP-EPEC Conference 2011, ed. A. Lindell et al., University of Jyväskylä (2012), s. 68–73, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2011/Girep_2011_GK_full.pdf [dostęp, 08.01.2017].

Karwasz, Grzegorz, Teaching science in early childhood – inquiry-based, interactive path on energy, in: Physics Alive, Proceedings GIREP-EPEC Conference 2011, ed. A. Lindell et al., University of Jyväskylä (2012), 68–73.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-03-10

Jak cytować

1.
KARWASZ, Grzegorz P. & KARBOWSKI, Andrzej. Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 10 marzec 2017, T. 32, s. 177–202. [udostępniono 16.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2016.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2016)

Dział

MATERIAŁY - KOMUNIKATY - SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 555
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

identyfikacja, kompetencje społeczne, hiper-konstruktywizm, fizyka interaktywna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa