http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Parent-school cooperation as an answer to Early School Leaving problem in Europe
  • Strona domowa
  • /
  • Parent-school cooperation as an answer to Early School Leaving problem in Europe
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2016) /
  4. ARTYKUŁY

Parent-school cooperation as an answer to Early School Leaving problem in Europe

Autor

  • Małgorzata Banasiak Wydział Nauk Pedagogicznych UMK

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.007

Słowa kluczowe

ESL, early school leaving, parent-school cooperation

Abstrakt

The objective of the article is to highlight parental involvement in school life as a response to an important problem of Early School Leading (ESL) in Europe. The article presents a new important issue in the European politics: the challenges that ESL presents in countries such as Malta, Spain, Portugal and offers parent-school relations as one possible solution of solving the problem. Parents are and should be partners in the educational process. They can help at the school and their collaboration helps to form partnerships that meet the needs of all children. They exchange information and share in decision making.

Bibliografia

Bergström, Henrik, Hatlevoll, Klingensjö. 2013, Preventing early school leaving. The challenge of making sure that all students complete their upper secondary education, Swedish Association of Local Authorities and Regions. http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-925-6.pdf?issuusl=ignore

Brunello, Giorgio, De Paola, Maria. Early School Leaving in Europe: What Does it Cost Individuals and Society?, EENEE POLICY BRIEF 1 (2014) 1-2.

Early school leavers. http://observatorio-das-desigualdades.cies.iscte.pt/index.jsp [dostęp 2015.11.15]

Early school leaving report prepared for policy makers,an independent expert report submitted to the european commission. EU 2010. https://www.spd.dcu.ie/site/edc/documents/nesse2010early-school-leaving-report.pdf [dostęp 2015.11.15]

Epstein, Joyce. Sanders, Mavis. Simon, Beth. Salinas., Karen. Jansorn, Natalie. Van Voorhis, Frances . School, Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action. Second Edition.Thousand Oaks. CA: Corwin Press, 2014.

European Comission, Horizon 2020, http://ec.europa.eu/education/policy/school/early-school-leavers_en.htm [dostęp 20.10.2015]

Europe 2020 target: early leavers from education and training. http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/themes/29_early_school_leaving.pdf [dostęp 2015.11.15]

Final Report of the thematic working group on early school leaving, November 2013, http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/doc/esl-group-report_en.pdf [dostęp 2015.07.15]

Gyönös, Erika. Early school leaving: reasons and consequences,theoretical and applied economics, Volume XVIII, 11(564): 48.

Härkönen, Ulla. The Bronfenbrenner ecological systems theory of human development, http://wanda.uef.fi/~uharkonetuotoBronfenbrenner_in_%20English_07_sent.pdf [dostęp 2015.11.15]

Imire, Anna. Learning about early school leaving in Portugal. http://www.ofi.hu/en/learning-about-early-school-leaving-portugal [dostęp 2015.11.15]

Ingravalle, Roberto. Early school leaving in Italy. http://www.programmallpiesproduct_show.php?id_project=2012-1-FR1-GRU06-35624-3&id_product=9

MacLaren, Suzanne. The Longitudianl Study of Australian Children. Annual statiscial report 2010, Australian Institute of Family Studies, http://www.growingupinaustralia.gov.au/pubs/asr/2010/asr2010g.html [dostęp 2015.11.05].

Mansour, Marianne. Martin, Andrew. Home, parents, and achievement motivation: A study of key home and parental factors that predict student motivation and engagement. Australian Educational and Developmental Psychologist, 26 (2009): 111-126.

Mesquita, Anabela. Vieira, Diana. Paulino. Silva. Early school leaving – contribiution from Portugal, Eurostat 2013, http://epp.eu (dostęp: 2015.11.26).

Reducing early school leaving: Key messages and policy support, European Comission (2013): 12.

ReferNet Spain with the collaboration of Rosario Esteban Blasco, EARLY SCHOOL LEAVING IN SPAIN, 2013, http://www.sepe.LegislativaWebverFichero.do?fichero=09017edb801510a0 [dostęp: 15.11.2015].

Rogala, Stanisław. Partnerstwo rodziców i nauczycieli, PWN, Warszawa-Wrocław (1989): 11.

Wojtulewicz, Joanna. Szkoła i dom- dwa skrzydła, dwa filary. O współpracy wychowawcy w szkole podstawowej z rodzicami uczniów, W: Nauczyciele i rodzice. Komunikacja. Relacje. Współpraca, red. Joanna Łukasiewicz- Wieleba, 160, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-03-10

Jak cytować

1.
BANASIAK, Małgorzata. Parent-school cooperation as an answer to Early School Leaving problem in Europe. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 10 marzec 2017, T. 32, s. 137–148. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2016.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2016)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 541
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ESL, early school leaving, parent-school cooperation
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa