http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

On Various Communication Excelling Activities. Teaching the Skill of L istening with the Help of Different EFL Teaching Procedures
  • Strona domowa
  • /
  • On Various Communication Excelling Activities. Teaching the Skill of L istening with the Help of Different EFL Teaching Procedures
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

On Various Communication Excelling Activities. Teaching the Skill of L istening with the Help of Different EFL Teaching Procedures

Autor

  • Diana Starowicz Elementary School no. 23 in Kraków https://orcid.org/0000-0003-3517-7693
  • Krzysztof Polok University of Bielsko-Biała https://orcid.org/0000-0002-0283-9665

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2025.001

Słowa kluczowe

listening comprehension, speaking skill, technology, communication, English language,, communicative competence

Abstrakt

Teaching the skill of listening through various methods can positively influence students’ communicative abilities. Speaking is considered to be of utmost importance in the process of teaching and learning EFL and it is essential for the students to help them be communicable in the 21st century. The aim of this paper was to present results of an study in which we made an attempt to answer the question whether students are able to enhance their speaking abilities through practicing the skill of listening comprehension via different procedures (Bottom-Up; Top-Down and Dictogloss). In the experiment we looked at three study groups of elementary school EFL students (N = 72). All the learners were Polish of similar linguistic background. In the paper we discuss the results of pre- and post-tests administered to each group of the participants.

Bibliografia

Ardini, N. S. Top-Down and Bottom-Up Processing in Listening. Which one is Problematic? Semarang: Universitas PGRI, 2015.

Benati, A. 2017. “The role of input and output tasks in grammar instruction: Theoretical, empirical and pedagogical considerations”. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(3): 377–396.

Chomsky, N. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: MIT Press, 1965.

Harris, D. P. Testing English as a Second Language. New York: McGraw Hill, 1969.

Howatt, A., Dakin, J. Language Laboratory Materials. New York: McGraw-Hill, 1974.

Hymes, D. “On Communicative Competence”. In: Sociolinguistics. Selected Readings, eds. J. B. Pride, J. Holmes, 269–293. Baltimore: Penguin Education, 1972.

Normuminova, N. S. 2022. “The Top-Down and Bottom-Up Approaches in English Language Teaching”. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies. 2(11): 364–368.

Richards, J., Schmidt, R. Longman Dictionary of Language Teaching & Applied Linguistics. Harlow: Longman, 2002.

Snoder, P., Reynolds, B. 2018. “How Dictogloss Can Facilitate Collocation Learning in ELT”. ELT Journal, 73(1): 41–50.

Turula, A. Teaching English as a Foreign Language. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2010.

Underwood, M. Teaching Listening. New York: Longman Inc., 1989.

Vandergrift, L., Goh, C. Teaching and Learning Second Language Listening. New York: Routledge, 2012.

Vasiljevic, Z. 2010. “Dictogloss as an Interactive Method of Teaching Listening Comprehension to L2 Learner’s”. English Language Teaching, 3(1): 41–52.

Wajnryb, R. Grammar Dictation. Oxford: Oxford University Press, 1990.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-10-15

Jak cytować

1.
STAROWICZ, Diana & POLOK, Krzysztof. On Various Communication Excelling Activities. Teaching the Skill of L istening with the Help of Different EFL Teaching Procedures. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 15 październik 2025, T. 49, nr 1, s. 9–22. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2025.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2025): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 66
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

listening comprehension, speaking skill, technology, communication, English language,, communicative competence
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa