http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Examining Musical Aptitudes and Achievements in the Subjective Version of the Self-evaluation of Teachers’ Work: Current Perspectives
  • Strona domowa
  • /
  • Examining Musical Aptitudes and Achievements in the Subjective Version of the Self-evaluation of Teachers’ Work: Current Perspectives
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Examining Musical Aptitudes and Achievements in the Subjective Version of the Self-evaluation of Teachers’ Work: Current Perspectives

Autor

  • Maciej Kołodziejski Faculty of Humanities and Information Technology Sciences The Mazovian Academy https://orcid.org/0000-0001-7904-7474
  • Mirosław Kisiel Faculty of Humanities University of Silesia in Katowice https://orcid.org/0000-0003-2002-0116

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.012

Abstrakt

Artykuł ma charakter przeglądowy i dotyczy wybranych sposobów pomiaru i wartościowania zdolności i osiągnięć muzycznych uczniów szkół podstawowych w perspektywie założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona oraz w subiektywnej odsłonie autoewaluacji pracy nauczyciela, czyli badania wartości jego własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej na zajęciach edukacji muzycznej. Autorzy opisują wybrane, dostępne na rynku polskim narzędzia do pomiaru zdolności muzycznych oraz sposoby obiektywnej weryfikacji osiągnięć muzycznych.

Bibliografia

Bond, Vanessa L. “Before They Walk in the Door: Environmental Influences on Musical Ability in Early Childhood and Implications for Nurturing the Nurturers.” Contributions to Music Education 2(38) (2011): 73–89. http://www.jstor.org/stable/24127192.

Bonna, Beata. 2014. “Evaluation of Perceptual Musical Abilities of Earlyschool Children.” The New Educational Review 2(36): 30–41. https://doi.org/10.15804/tner.14.36.2.02.

Brzezińska, Anna I., Jerzy M. Brzeziński. “Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych.” In: Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, ed. Jerzy M. Brzeziński, 299–399. Poznań: Zysk i S-ka, 2011.

Danilewska, Joanna. “Psychologia humanistyczna a pedagogika szkolna, czyli siła »romantycznej utopii« na usługach szkoły w teorii i praktyce.” In: Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, ed. Stanisław Palka, 200–211. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 2004.

Gordon, Edwin E. 1999. “All about Audiation and Music Aptitudes.” Music Educators Journal 2 (86): 41–44. https://doi.org/10.2307/3399589.

Gordon, Edwin E. Am I Musical? Discover Your Music Potential. Music Audiation Games for Adults and Children Ages 7 and Up. Chicago: GIA Music Publications, Inc., 2003.

Gordon, Edwin E. “Developmental Music Aptitudes among Inner-City Primary Children.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 63 (1980): 25–30. http://www.jstor.org/stable/40317605.

Gordon, Edwin E. “A Factor Analysis of the Musical Aptitude Profile, the Primary Measures of Music Audiation, and the Intermediate Measures of Music Audiation.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 87 (1986): 17–25. http://www.jstor.org/stable/40317975.

Gordon, Edwin E. “A Longitudinal Predictive Validity Study of the Intermediate Measures of Music Audiation.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 78 (1984): 1–23. http://www.jstor.org/stable/40317839.

Gordon, Edwin E. “Musical Child Abuse.” American Music Teacher 5(37) (1988): 14–16. http://www.jstor.org/stable/43544151.

Gordon, Edwin E. “Nature, Source, Measurement, and Evaluation of Music Aptitudes.” Polskie Forum Psychologiczne 2(11) (2006): 227–237.

Gordon, Edwin E. Rating Scales and Their Uses for Measuring and Evaluation Achievement in Music Performance. Chicago: GIA Publications, Inc., 2002.

Gordon, Edwin E. Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy. Bydgoszcz: WSP, 1999.

Gordon, Edwin E., Richard F. Grunow. “Metodyka badań naukowych w dziedzinie wychowania muzycznego.” In: Podstawy teorii uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona, ed. Ewa Zwolińska, 245–272. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP, 2000.

Grashel, John. “The Measurement of Musical Aptitude in 20th Century United States: A Brief History.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 176 (2008): 45–49. http://www.jstor.org/stable/40319432.

Johnson, Darren. “More Than Just Minutes: Using Practice Charts as Tools for Learning.” Music Educators Journal 3(95) (2009): 63–70. http://www.jstor.org/stable/30219217.

Kamińska, Barbara. “Zdolności muzyczne w ujęciu psychologii muzyki. Ewolucja poglądów.” Studia Psychologica 3 (2002): 187–195.

Kamińska, Barbara, Halina Kotarska. Średnia miara słuchu muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona. Standaryzacja polska. Warszawa: AMiFCh, CEA, 2000.

Kataryńczuk-Mania, Lidia, Maciej Kołodziejski, Mirosław Kisiel. Orientacje metodologiczne w metodologii badań edukacyjno-muzycznych. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2018.

Kisiel, Mirosław. 2020. “Diagnosis of preferences and special talents in the child’s: opinions of surveyed teachers.” Lubelski Rocznik Pedagogiczny 4(39): 105–116. https://doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.105-116.

Kisiel, Mirosław. Wielorakie przestrzenie muzyki w edukacji i wychowaniu dziecka w młodszym wieku szkolnym. Katowice: Uniwersytet Śląski, 2013.

Kisiel, Mirosław, Maciej Kołodziejski. “Music Playing at Home – Family as Anenvironment Supporting Musical Activity of a Child.” In: Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, ред. Аліна А. Сбруєва. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка 1, 75, (2018): 23–33.

Kołodziejski, Maciej. “Jest już za późno! Nie jest za późno!” – czyli uwag kilka o naturze, strukturze i właściwościach zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.” In: Pedagogika i jej oblicza, eds. Joanna Skibska, Justyna Wojciechowska, 425–450. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH, 2018.

Kołodziejski, Maciej. “Pomiar i ewaluacja zdolności i osiągnięć muzycznych dziecka w młodszym wieku szkolnym w świetle założeń teorii uczenia się muzyki Edwina Eliasa Gordona.” In: Zeszyty Wydziału Humanistycznego KPSW w Jeleniej Górze, vol. 15: Pedagogiczno-artystyczne konteksty edukacji dziecka, eds. Leszek Albański, Maciej Kołodziejski, Elżbieta Zieja, 143–157. Jelenia Góra: KPSW, 2018.

Kołodziejski, Maciej. Wybrane sposoby oceniania osiągnięć muzycznych uczniów ogólnokształcącej szkoły podstawowej. Płock: PWSZ, 2009.

Kołodziejski, Maciej, Mirosław Kisiel. “Music Education in the Light of the Contemporary Educational Transformations in Poland.” In: Music Science Today, ed. Evalds Daugulis, 161–167. Daugavpils: Daugavpils University Academic Press Saule, 2018.

Konarzewski, Krzysztof. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP, 2000.

Krasny, Bartłomiej Z. 2020. “Rozwój w świetle podstawowych kategorii myśli Johna Deweya.” Studia Paedagogica Ignatiana 1(23): 149–169. https://doi. org/10.12775/SPI.2020.1.008.

Kubinowski, Dariusz. Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewolucja. Lublin: UMCS, 2010.

Niemierko, Bolesław. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.

Niemierko, Bolesław. Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP, 1999.

Nogaj, Anna A. “Korzyści wynikające z kształcenia muzycznego.” In: Różnorodność oddziaływań psychologiczno-pedagogicznych w szkolnictwie artystycznym, eds. Anna A. Nogaj, Wojciech Jankowski, 9–29. Warszawa: Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej, 2017.

Okoń, Wincenty. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak,” 1996.

Pilch, Tadeusz, Teresa Bauman. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak,” 2001.

Sloboda, John A. Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, transl. by Andrzej Białkowski, Ewa Klimas-Kuchtowa, J. Urban. Warszawa: AMiFCh, 2002.

Stamou, Lelouda, Charles P. Schmidt, Jere T. Humphreys. “Standardization of the Gordon Primary Measures of Music Audiatlon in Greece.” Journal of Research in Music Education 1(58) (2010): 75–89. http://www.jstor.org/stable/40666232.

Stokes, W. Ann. “Is Edwin Gordon’s Learning Theory a Cognitive One?” Philosophy of Music Education Review 2(4) (1996): 96–106. http://www.jstor.org/stable/40495421.

Trzos, Paweł A. “Od poznawania do rozumienia muzyki. O społeczno‑edukacyjnych aspektach badań rozwoju audiacyjnego dziecka.” Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 24 (2014): 445–461.

Tunks, Thomas W. “Evaluation in Music Education: The Value of Measurement The Measurement of Value.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 90 (1987): 53–59. http://www.jstor.org/stable/40318041.

Walczak, Wojciech. Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka. Łódź: Galaktyka, 2001.

Warnick, Edward. 1985. “Overcoming Measurement and Evaluation Phobia.” Music Educators Journal 8(71): 33–40. https://doi.org/10.2307/3396496.

Zimmerman, Marilyn Pflederer. “Music Development in Middle Childhood: A Summary of Selected Research Studies.” Bulletin of the Council for Research in Music Education 86 (1986): 18–35. http://www.jstor.org/stable/40317966.

Zwolińska, Ewa. Pomiar i wartościowanie w muzyce. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, 2012.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2024-02-07

Jak cytować

1.
KOŁODZIEJSKI, Maciej & KISIEL, Mirosław. Examining Musical Aptitudes and Achievements in the Subjective Version of the Self-evaluation of Teachers’ Work: Current Perspectives. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 luty 2024, T. 46, nr 2, s. 41–62. [udostępniono 1.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 930
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa