Początki badań porównawczych w pedagogice: Friedrich August Hecht (Hechtius) i jego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.002Abstrakt
Artykuł prezentuje postać i dorobek mało znanego w międzynarodowym obiegu naukowym, w tym także na gruncie polskim, niemieckiego pedagoga i filologa, Friedricha Augusta Hechta, znanego także jako Hechtius (1735–1818).
Jest on autorem traktatu zatytułowanego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata (1795–1798), w którym zestawił istotne cechy szkolnictwa angielskiego i niemieckiego, dokonując tym samym jednej z pierwszych analiz porównawczych w dziedzinie oświaty. Forma tej pracy oraz zastosowane przez Hechta metodyczne postępowanie pozwalają na postawienie hipotezy,
zgodnie z którą jego dzieło należy traktować jako prekursorskie w obszarze komparatystyki pedagogicznej. Tym samym dyskusyjne staje się powszechne przypisywanie takiej roli opracowaniu Marca-Antoine’a Julliena de Paris. W artykule zostały zaprezentowane kluczowe tezy zawarte w traktacie Hechtiusa, a w dalszej części przybliżono jego oryginalne podejście metodologiczne,
które znalazło swoich kontynuatorów w XX wieku. Analiza pracy Hechtiusa umożliwiła także zidentyfikowanie potencjalnego obszaru zasługującego na dalszą badawczą eksplorację na potrzeby wyczerpującego opracowania dotyczącego wkładu tego autora w rozwój badań komparatystycznych w edukacji.
Bibliografia
Adick, Christel. „Bereday and Hilker: Origins of the ‘Four Steps of Comparison’ Model”. Comparative Education 54(1) (2018): 35–48.
Bereday, George Z.F. Comparative Method in Education. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1964.
Brickman, William W. „A Historical Introduction to Comparative Education”.Comparative Education Review 3(3) (1960): 6–13.
Brickman, William W. „Prehistory of Comparative Education to the End of the Eighteenth Century”. Comparative Education Review 10(1) (1966): 30–48.
Epstein, Erwin H. „Is Marc-Antoine Jullien de Paris the ‘Father’ of Comparative Education?”. Compare 47(3) (2017): 317–331.
Gajusz Juliusz Cezar. O wojnie galijskiej, edycja komputerowa: www.zrodla.historyczne.prv.pl, http://historia.phw.org.pl/content/uploads/Cezar,%20O%20 wojnie%20 galijskiej.pdf (dostęp: 15.04.2023).
Głażewski, Michał. „Marc-Antoine Jullien de Paris – od utopii heroicznej do pedagogiki porównawczej”. Przegląd Pedagogiczny 2(13) (2015): 9–37.
Hausmann, G., Walter Brewer. „A Century of Comparative Education 1785–1885”. Comparative Education Review 11(1) (1967): 1–21.
Hechtius, Friedrich August. „De re scholastica Anglica cum Germanica comparata”. W: Die erste Schrift zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft/TheFirst Treatise in Comparative Education. Fredericus Augustus Hechtius: De re scholastica Anglica cum Germanica comparata (1795–1798), red. VolkerLenhart, Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2015.
Heyne, Christian Gottlob. „Von den Elementar- und Schulbüchern auf den beiden Königl. Schulen zu Westmünster und zu Eton”. Göttingisches Magazin der Wissenschaften und Literatur 1(4) (1780): 429–479.
Kazamias, Andreas M. „Forgotten Men, Forgotten Themes: The Historical-philosophical-cultural and Liberal Humanist Motif in Comparative Education”. W: International Handbook of Comparative Education, red. Robert Cowen, Andreas M. Kazamias, 37–58. London–New York: Springer, 2009.
Kula, Ewa, Marzena Pękowska. Pedagogika porównawcza. Przewodnik programowy dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wraz z bibliografią. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2011, https://wpp.ujk.edu.pl/wped/inst/dlastud/pliki/ipp.20120109.pdf (dostęp:24.04.2023).
Lenhart, Volker. „The First Treatise in Comparative Education Rediscovered”. Research in Comparative & International Education 11(2) (2016): 222–226.
Lenhart, Volker. „Hechtius (1795–1798) – The Beginnings of Historical-philosophical-idiographic Research in Comparative Education”. Comparative Education 54(1) (2018): 26–34.
Majorek, Marta, Justyna Wojniak. „Dwadzieścia lat »Erasmusa« – doświadczenia, perspektywy, wyzwania”. W: Nietypowe migracje Polaków w XIX i XX wieku, red. Anna M. Kargol, Władysław Masiarz, 133–145. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2011.
Manzon, Maria. „Origins and Traditions in Comparative Education: Challenging Some Assumptions”. Comparative Education 54(1) (2018): 1–9.
Nawroczyński, Bogdan. „Przedmiot i metoda pedagogiki porównawczej”. Studia Pedagogiczne 26 (1972): 15–18.
Sadler, Michael E. „How Far Can We Learn Anything of Practical Value from the Study of Foreign Systems of Education?”. W: George Z. F. Bereday, „Sir Michael Sadler’s Study of Foreign Systems of Education”. Comparative Education Review 7(3) (1964): 307–314.
Wojniak, Justyna. Szkoła – polityka – prawo. George Zygmunt Fijałkowski-Bereday i jego wizja edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 125
Liczba cytowań: 0