http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Początki badań porównawczych w pedagogice: Friedrich August Hecht (Hechtius) i jego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata
  • Strona domowa
  • /
  • Początki badań porównawczych w pedagogice: Friedrich August Hecht (Hechtius) i jego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. Z HISTORII PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ

Początki badań porównawczych w pedagogice: Friedrich August Hecht (Hechtius) i jego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata

Autor

  • Justyna Wojniak Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-6158-1115

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2023.002

Abstrakt

Artykuł prezentuje postać i dorobek mało znanego w międzynarodowym obiegu naukowym, w tym także na gruncie polskim, niemieckiego pedagoga i filologa, Friedricha Augusta Hechta, znanego także jako Hechtius (1735–1818).
Jest on autorem traktatu zatytułowanego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata (1795–1798), w którym zestawił istotne cechy szkolnictwa angielskiego i niemieckiego, dokonując tym samym jednej z pierwszych analiz porównawczych w dziedzinie oświaty. Forma tej pracy oraz zastosowane przez Hechta metodyczne postępowanie pozwalają na postawienie hipotezy,
zgodnie z którą jego dzieło należy traktować jako prekursorskie w obszarze komparatystyki pedagogicznej. Tym samym dyskusyjne staje się powszechne przypisywanie takiej roli opracowaniu Marca-Antoine’a Julliena de Paris. W artykule zostały zaprezentowane kluczowe tezy zawarte w traktacie Hechtiusa, a w dalszej części przybliżono jego oryginalne podejście metodologiczne,
które znalazło swoich kontynuatorów w XX wieku. Analiza pracy Hechtiusa umożliwiła także zidentyfikowanie potencjalnego obszaru zasługującego na dalszą badawczą eksplorację na potrzeby wyczerpującego opracowania dotyczącego wkładu tego autora w rozwój badań komparatystycznych w edukacji.

Bibliografia

Adick, Christel. „Bereday and Hilker: Origins of the ‘Four Steps of Comparison’ Model”. Comparative Education 54(1) (2018): 35–48.

Bereday, George Z.F. Comparative Method in Education. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1964.

Brickman, William W. „A Historical Introduction to Comparative Education”.Comparative Education Review 3(3) (1960): 6–13.

Brickman, William W. „Prehistory of Comparative Education to the End of the Eighteenth Century”. Comparative Education Review 10(1) (1966): 30–48.

Epstein, Erwin H. „Is Marc-Antoine Jullien de Paris the ‘Father’ of Comparative Education?”. Compare 47(3) (2017): 317–331.

Gajusz Juliusz Cezar. O wojnie galijskiej, edycja komputerowa: www.zrodla.historyczne.prv.pl, http://historia.phw.org.pl/content/uploads/Cezar,%20O%20 wojnie%20 galijskiej.pdf (dostęp: 15.04.2023).

Głażewski, Michał. „Marc-Antoine Jullien de Paris – od utopii heroicznej do pedagogiki porównawczej”. Przegląd Pedagogiczny 2(13) (2015): 9–37.

Hausmann, G., Walter Brewer. „A Century of Comparative Education 1785–1885”. Comparative Education Review 11(1) (1967): 1–21.

Hechtius, Friedrich August. „De re scholastica Anglica cum Germanica comparata”. W: Die erste Schrift zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft/TheFirst Treatise in Comparative Education. Fredericus Augustus Hechtius: De re scholastica Anglica cum Germanica comparata (1795–1798), red. VolkerLenhart, Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2015.

Heyne, Christian Gottlob. „Von den Elementar- und Schulbüchern auf den beiden Königl. Schulen zu Westmünster und zu Eton”. Göttingisches Magazin der Wissenschaften und Literatur 1(4) (1780): 429–479.

Kazamias, Andreas M. „Forgotten Men, Forgotten Themes: The Historical-philosophical-cultural and Liberal Humanist Motif in Comparative Education”. W: International Handbook of Comparative Education, red. Robert Cowen, Andreas M. Kazamias, 37–58. London–New York: Springer, 2009.

Kula, Ewa, Marzena Pękowska. Pedagogika porównawcza. Przewodnik programowy dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wraz z bibliografią. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2011, https://wpp.ujk.edu.pl/wped/inst/dlastud/pliki/ipp.20120109.pdf (dostęp:24.04.2023).

Lenhart, Volker. „The First Treatise in Comparative Education Rediscovered”. Research in Comparative & International Education 11(2) (2016): 222–226.

Lenhart, Volker. „Hechtius (1795–1798) – The Beginnings of Historical-philosophical-idiographic Research in Comparative Education”. Comparative Education 54(1) (2018): 26–34.

Majorek, Marta, Justyna Wojniak. „Dwadzieścia lat »Erasmusa« – doświadczenia, perspektywy, wyzwania”. W: Nietypowe migracje Polaków w XIX i XX wieku, red. Anna M. Kargol, Władysław Masiarz, 133–145. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 2011.

Manzon, Maria. „Origins and Traditions in Comparative Education: Challenging Some Assumptions”. Comparative Education 54(1) (2018): 1–9.

Nawroczyński, Bogdan. „Przedmiot i metoda pedagogiki porównawczej”. Studia Pedagogiczne 26 (1972): 15–18.

Sadler, Michael E. „How Far Can We Learn Anything of Practical Value from the Study of Foreign Systems of Education?”. W: George Z. F. Bereday, „Sir Michael Sadler’s Study of Foreign Systems of Education”. Comparative Education Review 7(3) (1964): 307–314.

Wojniak, Justyna. Szkoła – polityka – prawo. George Zygmunt Fijałkowski-Bereday i jego wizja edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-12-07

Jak cytować

1.
WOJNIAK, Justyna. Początki badań porównawczych w pedagogice: Friedrich August Hecht (Hechtius) i jego De re scholastica Anglica cum Germanica comparata. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 7 grudzień 2023, T. 45, nr 1, s. 13–36. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2023.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2023): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

Z HISTORII PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 160
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa