Knowledge and Its Dynamics in the Process of Educational Action Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.003Abstrakt
Action research jest demokratycznym i partycypacyjnym procesem tworzenia wiedzy. Jest przestrzenią działań dotyczących kreowania wiedzy w działaniu, co oznacza operacjonalizację wiedzy jako dynamicznego fenomenu,
zapośredniczonego przez bogaty kontekst środowiskowy. Artykuł prezentuje fragment badań w działaniu dotyczących procesu autorefleksji studentów, członków koła naukowego, uczestniczących w projekcie action research, zrealizowanym na rzecz dzieci i środowiska lokalnego z trzech podolsztyńskich wsi, w latach 2015–2018. Celem badań była identyfikacja sposobu, w jaki studenci postrzegają swoje intensywne zaangażowanie w pedagogiczną i badawczą działalność, w procesie konstytuowania ich profesjonalnej wiedzy i kompetencji. Badania dotyczą przede wszystkim procesu generowania wiedzy, praktyk epistemicznych i procesów charakteryzujących dynamikę wiedzy konstytuowanej poprzez działanie. Wnioski zawierają stwierdzenia, że action research oferuje studentom możliwość uczestnictwa w działaniach dotyczących „rozszerzonej” epistemologii, różnorodności epistemicznych praktyk i współistniejących ze sobą procesów dynamiki wiedzy. Z tak kompleksowego uczestnictwa w epistemicznych praktykach i procesach wyłania się wiedza, która jest zmienna, „przepływająca”, pulsująca, a także nieprzewidywalna w swej mozaikowej strukturze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 298
Liczba cytowań: 0