Edukacja kaszubska: 30 lat minęło i co dalej?
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2019.015Abstrakt
Edukacja kaszubska różni się od tradycyjnie pojmowanej i realizowanej edukacji regionalnej, choć wielu nauczycieli nadal realizuje nauczanie języka i kultury kaszubskiej w podejściu typowym dla edukacji regionalnej. W przypadku kaszubskim jest to przede wszystkim przesunięcie w obszar kultury ludowej i niekrytyczne budowanie przeświadczenia, że jeśli mamy do czynienia z kaszubszczyzną to muszą temu towarzyszyć estradowe stroje ludowe, tańce i przyśpiewki. Jednak Kaszubi – zwłaszcza młodzi – jakby na przekór takim tendencjom, zaczynają częściej artykułować swoje potrzeby kulturowe (w tym językowe) jako element codzienności, w tym także potrzeby związananej z aktywnością twórczą. Wymusza to zatem zmiany w samym systemie edukacji kaszubskiej.
Niniejszy artykuł jest przeglądem aktualnego stanu edukacji kaszubskiej w obszarach dla niej ważnych, jak teoria i szkolna realizacja (co przekłada się na liczbę uczniów czy dostępność podręczników). Jest to pedagogiczna refleksja na temat edukacji języka i kultury kaszubskiej oraz leżącej u podstaw kaszubskiej polityki tożsamości.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 488
Liczba cytowań: 0