POLSCY PEDAGODZY O SZKOLNICTWIE ANGIELSKIM Z TRADYCJI POLSKIEJ PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ XX WIEKU
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.017Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie rozwoju polskiej pedagogiki porównawczej w XX wieku. Rosnące zainteresowanie badaniami porównawczymi wśród polskich historyków wychowania i pedagogów w latach 60. XX wieku zostało przedstawione poprzez ukazanie specyfiki angielskiego systemu oświatowego. Rozwój pedagogiki naukowej w Polsce znacząco zwiększył także zainteresowanie innymi systemami edukacyjnymi w Europie. Publikowanie opracowań o szkołach angielskich i historii edukacji w Wielkiej Brytanii było bardzo oryginalnym podejściem i cieszyło się dużym uznaniem wśród polskich uczonych. Wielu znanych polskich pedagogów i historyków wychowania (poza Bogdanem Nawroczyńskim) jest słabo znanych ze swoich osiągnięć w obszarze pedagogiki porównawczej. Pierwsza część artykułu przedstawia wkład B. Nawroczyńskiego w rozwój polskiej pedagogiki porównawczej. Analiza wyników badań wskazuje, że publikacje polskich autorów: Zygmunta Kukulskiego, Jana Konopnickiego i Karola Kotłowskiego z lat czterdziestych i sześćdziesiątych nie straciły na aktualności, powinny być wzorem rzetelności naukowej i kompendium wiedzy o historii szkolnictwa w Anglii. W badaniach wykorzystano metodę analizy dokumentów, orygnialnych publikacji polskich autorów zajmujących się angielskim szkolnictwem.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 659
Liczba cytowań: 0