http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

KOMPARATYSTYKA EDUKACYJNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ: SERGIUSZ HESSEN (1887–1950) I JEGO PODEJŚCIE DO BADAŃ PORÓWNAWCZYCH W PEDAGOGICE
  • Strona domowa
  • /
  • KOMPARATYSTYKA EDUKACYJNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ: SERGIUSZ HESSEN (1887–1950) I JEGO PODEJŚCIE DO BADAŃ PORÓWNAWCZYCH W PEDAGOGICE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 2 (2021): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

KOMPARATYSTYKA EDUKACYJNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ: SERGIUSZ HESSEN (1887–1950) I JEGO PODEJŚCIE DO BADAŃ PORÓWNAWCZYCH W PEDAGOGICE

Autor

  • Justyna Wojniak https://orcid.org/0000-0002-6158-1115

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.016

Abstrakt

Sergiusz Hessen, filozof i pedagog, to postać, która zajmuje ugruntowane miejsce w historii myśli pedagogicznej, a centralnym punktem jego twórczości stała się koncepcja naukowego statusu pedagogiki jako filozofii stosowanej.
Celem artykułu jest przybliżenie innego, istotnego obszaru zainteresowań badawczych tego uczonego, jaki stanowiła komparatystyka edukacyjna. Wydaje się to uzasadnione o tyle, że dorobek tego uczonego z zakresu badań porównawczych jest nakreślony w dość ogólny sposób lub jedynie zasygnalizowany. We wprowadzeniu do artykułu zaprezentowano krótki zarys biografii Hessena, ważny z punktu widzenia badań, jakie prowadził. W dalszej części znajduje się charakterystyka jego koncepcji pedagogiki jako filozofii stosowanej, a następnie uwaga została skoncentrowana na prowadzonych przez tego uczonego badaniach z obszaru komparatystyki pedagogicznej. Zastosowana na potrzeby artykułu analiza treści prac Hessena o charakterze porównawczym oraz dostępnych materiałów wskazujących na ich międzynarodowy odbiór, pozwalają na sformułowanie wniosku, że w osobie Sergiusza Hessena mamy do czynienia z jednym z pierwszych w Europie uczonych, który sposób systematyczny prowadził badania porównawcze systemów edukacyjnych, a jego prace wraz z dorobkiem Józefa Chałasińskiego, Zygmunta Mysłakowskiego czy Bogdana Nawroczyńskiego tworzyły zręby polskiej komparatystyki edukacyjnej. 

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-11-06

Jak cytować

1.
WOJNIAK, Justyna. KOMPARATYSTYKA EDUKACYJNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ: SERGIUSZ HESSEN (1887–1950) I JEGO PODEJŚCIE DO BADAŃ PORÓWNAWCZYCH W PEDAGOGICE. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 6 listopad 2021, T. 42, nr 2, s. 37–62. [udostępniono 10.12.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2021.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 2 (2021): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1691
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa