KOMPARATYSTYKA EDUKACYJNA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ: SERGIUSZ HESSEN (1887–1950) I JEGO PODEJŚCIE DO BADAŃ PORÓWNAWCZYCH W PEDAGOGICE
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.016Abstrakt
Sergiusz Hessen, filozof i pedagog, to postać, która zajmuje ugruntowane miejsce w historii myśli pedagogicznej, a centralnym punktem jego twórczości stała się koncepcja naukowego statusu pedagogiki jako filozofii stosowanej.
Celem artykułu jest przybliżenie innego, istotnego obszaru zainteresowań badawczych tego uczonego, jaki stanowiła komparatystyka edukacyjna. Wydaje się to uzasadnione o tyle, że dorobek tego uczonego z zakresu badań porównawczych jest nakreślony w dość ogólny sposób lub jedynie zasygnalizowany. We wprowadzeniu do artykułu zaprezentowano krótki zarys biografii Hessena, ważny z punktu widzenia badań, jakie prowadził. W dalszej części znajduje się charakterystyka jego koncepcji pedagogiki jako filozofii stosowanej, a następnie uwaga została skoncentrowana na prowadzonych przez tego uczonego badaniach z obszaru komparatystyki pedagogicznej. Zastosowana na potrzeby artykułu analiza treści prac Hessena o charakterze porównawczym oraz dostępnych materiałów wskazujących na ich międzynarodowy odbiór, pozwalają na sformułowanie wniosku, że w osobie Sergiusza Hessena mamy do czynienia z jednym z pierwszych w Europie uczonych, który sposób systematyczny prowadził badania porównawcze systemów edukacyjnych, a jego prace wraz z dorobkiem Józefa Chałasińskiego, Zygmunta Mysłakowskiego czy Bogdana Nawroczyńskiego tworzyły zręby polskiej komparatystyki edukacyjnej.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1545
Liczba cytowań: 0