Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Formy internacjonalizacji non-equity a bezpośrednie inwestycje zagraniczne – implikacje dla polskiej gospodarki
  • Strona domowa
  • /
  • Formy internacjonalizacji non-equity a bezpośrednie inwestycje zagraniczne – implikacje dla polskiej gospodarki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 1 (2013) /
  4. Artykuły

Formy internacjonalizacji non-equity a bezpośrednie inwestycje zagraniczne – implikacje dla polskiej gospodarki

Autor

  • Teresa Pakulska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_EKON.2013.003

Słowa kluczowe

powiązania non-equity (NEMs), bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), internacjonalizacja

Abstrakt

Wyrazem rosnącej internacjonalizacji działalności w globalizującej się gospodarce są powiązania non-equity (NEMs). Stanowią one jedną z form kontrolowania przez KTN łańcucha globalnej wartości. W stosunku do BIZ należy postrzegać, jako alternatywne, ale także komplementarne formy internacjonalizacji działalności. Z uwagi na zbliżone do BIZ uwarunkowania ich rozwoju można je traktować jako czynnik podnoszący efekty internacjonalizacji przedsiębiorstwa poprzez BIZ.

Bibliografia

Anderson E., Gatignon H. (1986), Modes of Foreign Entry: a Transaction Cost Analysis and Propositions, „Journal of International Business Studies”, 3, 1–26, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490432.

Anderson O. (1997), Internationalization and market entry mode: a review of theories of conceptual frameworks, „Management International Review”, 37, 27–42.

Axinn C. N., Matthyssens P. (2001), Limits of internationalization theories in an unlimited world, „Internationalization Marketing Review”, 19(5), 436–449, DOI: http://dx.doi.org/10.1108/02651330210445275.

Branża motoryzacyjna 2012, raport, PZPM 2012, 15–21, 37–38.

Buckley P. J., Casson M. (1985), The economic theory of the multinational enterprise, Macmillan, London.

Calof J., Beamish P. W. (1995), Adapting to foreign markets: explaining internationalizations, „International Business Review”, 4(2), 115–131, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/0969-5931(95)00001-G.

Eicher T., Kang J. (2002), Trade, foreign direct investment or acquisition: optimal entry modes for multinationals, University of Washington, Washington, http://faculty.washington.edu/te/papers/eicherkang.pdf (22.11.2012).

Gołębiowski T., Witek-Hajduk M. (2007), Formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, 2, 16–18.

Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

Hollensen S. (2004), Global marketing. A decision-oriented approach, Pearson Education Ltd, London.

Jaka naprawdę jest branża motoryzacyjna w Polsce, Know-how, produkcja, dystrybucja, usługi – raport 2010, PAIIZ, Funkcja konsumentów, SDCM, http://www.motoryzacjawpolsce.pl, (22.10.2012).

Kumar V., Subramaniam V. (1997), A contingency framework for the mode of entry decision, „Journal of World Business”, 32(1), 53–72, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S1090-9516(97)90025-0.

Luostarinen P., Hellman H. (1993), Internationalization process and strategies of Finnish family enterprises, [w:] Vertanen M. (red.), Proceedings of the Conference on the Development, Ministry of Trade and Industry Studies and Reports, Helsinki, 59, 2–37.

Melin L. (1992), Internationalization as a strategy process, „Strategic Management Journal”, 13, 99–118, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250130908.

Noga A. (2009), Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. (2012) Znaczenie BIZ w sektorach innowacyjnych wysokich technologii dla polskiej gospodarki, ekspertyza na zlecenie Departamentu Strategii Analiz Ministerstwa Gospodarki, Warszawa.

Pan Y., Tse D. (1999), The impact of order and mode of market entry on profitability and market share, „Journal of International Business Studies”, 30(1), 81–103, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490061.

Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Poniatowska-Jaksch M. (2006), Przemysłowe bezpośrednie inwestycje zagraniczne źródłem konkurencyjności regionu, „Monografie i Opracowania” nr 544, Wyd. SGH, Warszawa.

Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T. (2001), Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa.

Raport branży motoryzacyjnej 2011, PZPM 2011, 16–36.

Root F. (1994), Entry strategies for international markets, Lexington Books. London.

Rozkwitalska M. (2007), Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa.

Welch L. S., Luostarinen R. K. (1993), Inward-outward connections in internationalization, „Journal of International Marketing”, 1(1), 44–56.

Wild J. J., Wild K. L, Han J. C. Y. (2006), International Business. The challenges of globalization, 3rd ed., Pearson, Upper Saddle River, New Jersey.

Williamson O. E. (1983), Credible Commitments: Using Hostages to Support Exchange, „American Economic Review”, 73(4), 519–540.

World Investment Report 2010: Investing in a Low-Carbon Economy (2010), United Nations – UNCTAD, New York–Geneva.

World Investment Report 2011. Non-Equity Modes of International Production and Development, UNCTAD, New York and Geneva 2011.

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce 2011 (USD), http://nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/zib/zib.html (23.11.2012).

http://elektronikab2b.pl/raporty/ (26.10.2012).

http://www.paiz.gov.pl/ (9.11.2012).

http://www.paiz.gov.pl/sektory/motoryzacja (26.11.2012).

http://www.pzpm.org.pl (25.11.2013).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-06-29

Jak cytować

1.
PAKULSKA, Teresa. Formy internacjonalizacji non-equity a bezpośrednie inwestycje zagraniczne – implikacje dla polskiej gospodarki. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia [online]. 29 czerwiec 2013, T. 44, nr 1, s. 27–40. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_EKON.2013.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 1 (2013)

Dział

Artykuły

Licencja

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 677
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

powiązania non-equity (NEMs), bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), internacjonalizacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa