Business cooperation as a modern form of increasing the growth potential
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2011.005Keywords
networking, cooperation, growth potential, competitivenessAbstract
Modern business management methods are evolving in the direction of increasing effectiveness but should also include the challenges set by Europe 2020 strategy. Companies are expected to form networks that enable access to knowledge and information, and most of all stimulate the diffusion of innovations, which increase the effectiveness of their operations. It is therefore essential to discuss cooperation and competitiveness as forms of increasing of growth potential of companies.Generally speaking businesses should strengthen their relations within networks, accumulate knowledge and information, which transform into competitive advantage and value creation. New directions in crafting of growth potential are necessary to embrace the concept of sustainable growth.
References
Aalst H. F. (2003), Networking in Society, Organisations and Education, w: Organisation for Economic Co-operation and Development, Networks of Innovation, OECD Publishing House, Paryż.
Arndt O., Sternberg R. (2000), Do manufacturing firms profit from intraregional innovation linkages? An empirical based answer, European Planning Studies, 8(4), DOI: http://dx.doi.org/10.1080/713666423.
Cooke P., Roper S., Wylie P. (2003), ‘The Golden Thread of Innovation’ and Northern Ireland’s Evolving Regional Innovation System, Regional Studies, Vol. 37.4.
Co-operation and Development, Networks of Innovation, OECD Publishing House, Paryż.
De La Mothe J., Paquet G. (1998), Local and Regional Systems of Innovation, Kluwer, Dordrecht.
Enkel E., Back A. (2007), Georg von Krogh, Konowledge Networks for Business Growth, Springer Berline, Heidelberg.
European Commission. Directorate General for Research (2003), Key Figures 2003‒2004. Towards a European Research Area. Science Technology and Innovation, Office for Official Publications of the European Communities.
Hout Th., Porter M. E., Rudden E. (2001), Jak wygrywają firmy globalne, w: Porter o konkurencji, Porter M.E, PWE, Warszawa.
Karlof B., Lundgren K., Froment M.E. (2001), Benchlearning, JohnWiley &Sons, LTD, New York.
Komunikat Komisji, „Europa 2020” (2010), Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela, 3.3.2010, KOM 2020.
Kotler Ph. (2005), Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa.
Mikołajczyj B., Kurczewska A., Fila J. (2009), Klastry na świecie. Studia przypadków, Difin, Warszawa.
Olszewska B. (2001), Współczesne uwarunkowania zarządzania strategicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Organisation for Economic Co-operation and Development – Centre for Educational Research and Innovation (2004), Innovation on the Knowledge Economy – Implications for Education and Learning, OECD Publishing House, Paryż.
Podręcznik Oslo, (2010), Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Wydanie III, OECD, Warszawa.
Popławski W., Sudolska A., Zastempowski M., (2008), Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego, Dom Organizatora, Toruń; Istota i uwarunkowania współpracy w budowaniu potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, W. Popławski.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Łódzkiego RSI Loris (2004), Raport nt. „Analiza potencjału naukowo – badawczego w regionie łódzkim”, Łódź.
Roper S., Hewit-Dundas N., Love J. H. (2004), An ex ante evaluation framework for the regional benefits of publicly supported R&D projects, Research Policy, 33, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2003.10.002.
Rycroft R. (2003), Self – Organizing Innovations Networks: Implications for Globalization, The George Washington Center for the Study of Globalization, Washington, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00092-0.
Skawińska E., Zalewski R.I., (2009), Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat–Europa–Polska, PWE, Warszawa.
Sternberg R. (2000), Innovation Networks and Regional Development – Evidence from the European Regional Innovation Survey (ERIS): Theoretical Concepts, Methodological Approach, Empirical Basis and Introduction to the Theme Issue, European Planning Studies, 8(4), DOI: http://dx.doi.org/10.1080/713666420.
Van Aalst H. F. (2003), Networking in Society, Organisations and Education, [w:] Organisation for Economic Gompers P. A. Lerner J. (2001), The Money of Invention, How Venture Capital Creates New Wealth, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Stats
Number of views and downloads: 901
Number of citations: 0