Measurement of the direction and intensity of the marketing attitude of employees - a compromise between marketing theory and practice
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2010.012Keywords
marketing attitude of employees, direction and intensity of attitude, measurement of the direction and intensity of attitudeAbstract
The subject of this paper refers to the questions of the measurement of various dimensions of attitudes (especially theirs direction and intensity) and differences which exist in theory and practice. The main purpose of the article is to give proposals of methods and scales which can be used to measure the direction and intensity of the marketing attitude of employee, and which could join expectations of marketing theorists and marketing researchers.
References
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Churchill G. A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa.
Goode W. J., Hatt P. K. (1985), Podstawowe problemy pomiaru, [w:] Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
Górniak J., Wachnicki J. (2000), SPSS PL for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
Kaczmarczyk S. (2002), Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.
Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B. (2002), Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk.
Kowal J. (1998), Metody statystyczne w badaniach sondażowych, PWN, Warszawa–Wrocław.
Lutyńska K. (1997), Wpływ ankieterski w pierwszej fazie badań kwestionariuszowych, „Ask”, nr 1–2, 53–71.
Lutyńska K. (1998), „Strategie” i postawy współczesnych ankieterów a reakcje i nowe obawy respondentów, „Ask”, nr 7, 17–36.
Manstead A. S. R., Hewstone M., Fiske S. T., Hogg M. A., Reis H. T., Semin G. R. (2001), Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella, JS, Warszawa.
Mayntz R., Holm K., Hübner P. (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
Mądrzycki T. (1970), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, PZWS, Warszawa.
Mika S. (1975), Wstęp do psychologii społecznej, PWN, Warszawa.
Mika S. (1984), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa.
Nowak S. (1973), Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, [w:] Nowak S. (red.), Teorie postaw, PWN, Warszawa.
Nowak S. (1985), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
Rosołowicz Ł. (1998), Postawa to podstawa, „Marketing w Praktyce”, nr 5, 42.
Sagan A. (1998), Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
Sztabiński F. (1997), Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS PAN, Warszawa.
Sztabiński P. B. (1995), Ankieter jako źródło zniekształceń w procesie badawczym, „Ask”, nr 2, 159–168.
Światowy G. (2002), Pomiar zmiennych jakościowych, [w:] Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
Wieczorkowska G., Kochański P., Eljaszuk M. (2003), Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Scholar, Warszawa.
Wojciszke B. (2001), Postawy i ich zmiana, [w:] Streulau J. (red.), Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, GWP, Gdańsk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Stats
Number of views and downloads: 517
Number of citations: 0