Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Non-equity modes and foreign direct investment – implications for the Polish economy
  • Home
  • /
  • Non-equity modes and foreign direct investment – implications for the Polish economy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 44 No. 1 (2013) /
  4. Artykuły

Non-equity modes and foreign direct investment – implications for the Polish economy

Authors

  • Teresa Pakulska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_EKON.2013.003

Keywords

non-equity modes, NEMs, FDI, contract manufacturing, determinants of NEMs, development implications of NEMs

Abstract

Expression of the growing internationalization of business in the globalized economy are non-equity modes (NEMS). With respect to FDI should be seen as an alternative, but complementary forms of internationalization activities. NEMs include, for example, contract manufacturing, services outsourcing, contract farming, franchising and licensing, as well as other types of contractual relationship through which TNCs coordinate and control the activities of partner firms in host countries. Decision choice of above mentioned is influenced by such factors like transaction costs, benefits and risks associated with them. Due to determinants similar to the development of FDI can be considered as a factor in maintaining the effects of the internationalization of enterprises through FDI.  

References

Anderson E., Gatignon H. (1986), Modes of Foreign Entry: a Transaction Cost Analysis and Propositions, „Journal of International Business Studies”, 3, 1–26, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490432.

Anderson O. (1997), Internationalization and market entry mode: a review of theories of conceptual frameworks, „Management International Review”, 37, 27–42.

Axinn C. N., Matthyssens P. (2001), Limits of internationalization theories in an unlimited world, „Internationalization Marketing Review”, 19(5), 436–449, DOI: http://dx.doi.org/10.1108/02651330210445275.

Branża motoryzacyjna 2012, raport, PZPM 2012, 15–21, 37–38.

Buckley P. J., Casson M. (1985), The economic theory of the multinational enterprise, Macmillan, London.

Calof J., Beamish P. W. (1995), Adapting to foreign markets: explaining internationalizations, „International Business Review”, 4(2), 115–131, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/0969-5931(95)00001-G.

Eicher T., Kang J. (2002), Trade, foreign direct investment or acquisition: optimal entry modes for multinationals, University of Washington, Washington, http://faculty.washington.edu/te/papers/eicherkang.pdf (22.11.2012).

Gołębiowski T., Witek-Hajduk M. (2007), Formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, 2, 16–18.

Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

Hollensen S. (2004), Global marketing. A decision-oriented approach, Pearson Education Ltd, London.

Jaka naprawdę jest branża motoryzacyjna w Polsce, Know-how, produkcja, dystrybucja, usługi – raport 2010, PAIIZ, Funkcja konsumentów, SDCM, http://www.motoryzacjawpolsce.pl, (22.10.2012).

Kumar V., Subramaniam V. (1997), A contingency framework for the mode of entry decision, „Journal of World Business”, 32(1), 53–72, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S1090-9516(97)90025-0.

Luostarinen P., Hellman H. (1993), Internationalization process and strategies of Finnish family enterprises, [w:] Vertanen M. (red.), Proceedings of the Conference on the Development, Ministry of Trade and Industry Studies and Reports, Helsinki, 59, 2–37.

Melin L. (1992), Internationalization as a strategy process, „Strategic Management Journal”, 13, 99–118, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250130908.

Noga A. (2009), Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. (2012) Znaczenie BIZ w sektorach innowacyjnych wysokich technologii dla polskiej gospodarki, ekspertyza na zlecenie Departamentu Strategii Analiz Ministerstwa Gospodarki, Warszawa.

Pan Y., Tse D. (1999), The impact of order and mode of market entry on profitability and market share, „Journal of International Business Studies”, 30(1), 81–103, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490061.

Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Poniatowska-Jaksch M. (2006), Przemysłowe bezpośrednie inwestycje zagraniczne źródłem konkurencyjności regionu, „Monografie i Opracowania” nr 544, Wyd. SGH, Warszawa.

Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T. (2001), Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa.

Raport branży motoryzacyjnej 2011, PZPM 2011, 16–36.

Root F. (1994), Entry strategies for international markets, Lexington Books. London.

Rozkwitalska M. (2007), Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa.

Welch L. S., Luostarinen R. K. (1993), Inward-outward connections in internationalization, „Journal of International Marketing”, 1(1), 44–56.

Wild J. J., Wild K. L, Han J. C. Y. (2006), International Business. The challenges of globalization, 3rd ed., Pearson, Upper Saddle River, New Jersey.

Williamson O. E. (1983), Credible Commitments: Using Hostages to Support Exchange, „American Economic Review”, 73(4), 519–540.

World Investment Report 2010: Investing in a Low-Carbon Economy (2010), United Nations – UNCTAD, New York–Geneva.

World Investment Report 2011. Non-Equity Modes of International Production and Development, UNCTAD, New York and Geneva 2011.

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce 2011 (USD), http://nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/zib/zib.html (23.11.2012).

http://elektronikab2b.pl/raporty/ (26.10.2012).

http://www.paiz.gov.pl/ (9.11.2012).

http://www.paiz.gov.pl/sektory/motoryzacja (26.11.2012).

http://www.pzpm.org.pl (25.11.2013).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2013-06-29

How to Cite

1.
PAKULSKA, Teresa. Non-equity modes and foreign direct investment – implications for the Polish economy. Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia. Online. 29 June 2013. Vol. 44, no. 1, pp. 27-40. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/AUNC_EKON.2013.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 44 No. 1 (2013)

Section

Artykuły

License

Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.

Umowa wydawnicza z autorem artykułu

Stats

Number of views and downloads: 677
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

non-equity modes, NEMs, FDI, contract manufacturing, determinants of NEMs, development implications of NEMs
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop