Wątpliwości i krytyczne postawy przedsiębiorstw TSL wobec stosowania zasad społecznej odpowiedzialności na podstawie wyników badań empirycznych
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2015.008Słowa kluczowe
społeczna odpowiedzialność, etyka, sektor TSLAbstrakt
W artykule podjęto problematykę wątpliwości i krytycznej postawy przedsiębiorstw wobec społecznej odpowiedzialności. Rozważania oparto na przykładzie przedsiębiorstw sektora TSL. Artykuł podzielono na dwie zasadnicze części. W pierwszej części dokonano przeglądu literatury wraz z ustosunkowaniem się do zidentyfikowanych problemów. Celem tej części było wskazanie, jakie wątpliwości i jakie krytyczne uwagi są przedstawiane w przypadku społecznej odpowiedzialności. W części drugiej przywołano wyniki badań empirycznych, które posłużyły do określenia przyczyn obiekcji względem społecznej odpowiedzialności wśród przedsiębiorstw sektora TSL.Bibliografia
Basu K., Palazzo G. (2008), Corporate Social Responsibility: A Process Model of Sensemaking, „Academy of Management Review”, 33(1), 122–136, DOI: 10.5465/AMR.2008.27745504.
Boiral O. (2007), Corporate Greening Through ISO 14001: A Rational Myth?, „Organization Science” 18(1), 127–146, DOI: 10.1287/orsc.1060.0224.
Crook C. (2005), A Survey of Corporate Social Responsibility, „The Economist”, January 22.
Dembińska I. (2014), Społeczna odpowiedzialność w przedsiębiorstwach sektora TSL: analiza postaw w świetle badań, „Logistyka”, 5, 1773–1785.
Fleming P., Jones M. T. (2013), The End of Corporate Social Responsibility, Crisis and Cri-tique, Sage Publications, London.
Friedman M. (1970), The social responsibility of business is to increase its profits, „The New York Times Magazine”, September 13.
Friedman M. (2002), Capitalism and Freedom, University Of Chicago Press, Chicago.
Henderson D. (2001), Misguided Virtue: False Notions of Social Corporate Social Responsi-bility, New Zealand Business, Roundtable, June.
Karnani A. (2010), The Case Against Corporate Social Responsibility, „Wall Street Journal”, August 23.
Khan F. R., Munir K. A., Willmott, H. (2007), A Dark Side of Institutional Entrepreneurship: Soccer Balls, Child Labour and Postcolonial Impoverishment, „Organization Studies”, 28(7), 1055–1077, DOI: 10.1177/0170840607078114.
Laufer W. S. (2003), Social Accountability and Corporate Greenwashing, „Journal of Business Ethics”, 43(3), 253–261, DOI: 10.1023/A:1022962719299.
Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu. Raport PARP, Warszawa, 9 grudnia 2011. Raport dostępny na:
Roberts J. (2003), The Manufacture of Corporate Social Responsibility: Constructing Corpo-rate Sensibility,” Organization”, 10(2), 249–265, DOI: 10.1177/1350508403010002004.
Rok B. (2013), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Poltext, Warszawa.
Sims R. R., Brinkmann J. (2003), Enron ethics (Culture matters more than codes), „Journal of Business Ethics”, 45(3), 243–256, DOI: 10.1023/A:1024194519384.
Sternberg E. (1994), Just Business, Little Brown, London, w.: Sparks R. (2003), A Pragmatic Approach to CSR, School of Management, The London School of Economic, 19 May.
Wołoszyn J., Stawicka E., Ratajczak M. (2011), Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0