Pomiar kierunku i siły marketingowej postawy pracownika – kompromis pomiędzy teorią a praktyką marketingową
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2010.012Słowa kluczowe
marketingowa postawa pracownika, siła i kierunek postawy, pomiar siły i kierunku postawyAbstrakt
Tematyka niniejszego opracowania dotyka kwestii pomiaru wymiarów postaw (w tym kierunku i siły) oraz rozbieżności, jakie w tej kwestii pojawiają się w obszarze teorii i praktyki marketingowej. Głównym celem prowadzonych w nim rozważań jest zaproponowanie rozwiązań w zakresie metod i narzędzi pomiaru kierunku i siły marketingowej postawy pracownika, łączących oczekiwania teoretyków marketingu oraz badaczy prowadzących pomiary w konkretnych organizacjach. Bazą wyjściową do realizacji tak założonego celu uczyniono rozważania teoretyczne oraz doświadczenia badawcze z zakresu pomiaru wymiarów postaw opisywane w literaturze psychosocjologicznej oraz marketingowej.
Bibliografia
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Churchill G. A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa.
Goode W. J., Hatt P. K. (1985), Podstawowe problemy pomiaru, [w:] Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
Górniak J., Wachnicki J. (2000), SPSS PL for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
Kaczmarczyk S. (2002), Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa.
Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B. (2002), Psychologia społeczna, GWP, Gdańsk.
Kowal J. (1998), Metody statystyczne w badaniach sondażowych, PWN, Warszawa–Wrocław.
Lutyńska K. (1997), Wpływ ankieterski w pierwszej fazie badań kwestionariuszowych, „Ask”, nr 1–2, 53–71.
Lutyńska K. (1998), „Strategie” i postawy współczesnych ankieterów a reakcje i nowe obawy respondentów, „Ask”, nr 7, 17–36.
Manstead A. S. R., Hewstone M., Fiske S. T., Hogg M. A., Reis H. T., Semin G. R. (2001), Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella, JS, Warszawa.
Mayntz R., Holm K., Hübner P. (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
Mądrzycki T. (1970), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, PZWS, Warszawa.
Mika S. (1975), Wstęp do psychologii społecznej, PWN, Warszawa.
Mika S. (1984), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa.
Nowak S. (1973), Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, [w:] Nowak S. (red.), Teorie postaw, PWN, Warszawa.
Nowak S. (1985), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
Rosołowicz Ł. (1998), Postawa to podstawa, „Marketing w Praktyce”, nr 5, 42.
Sagan A. (1998), Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
Sztabiński F. (1997), Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS PAN, Warszawa.
Sztabiński P. B. (1995), Ankieter jako źródło zniekształceń w procesie badawczym, „Ask”, nr 2, 159–168.
Światowy G. (2002), Pomiar zmiennych jakościowych, [w:] Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
Wieczorkowska G., Kochański P., Eljaszuk M. (2003), Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Scholar, Warszawa.
Wojciszke B. (2001), Postawy i ich zmiana, [w:] Streulau J. (red.), Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, GWP, Gdańsk.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 417
Liczba cytowań: 0