Modelowanie liczby transakcji dokonywanych przy użyciu gotówki i kart płatniczych na rynku polskim
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2009.029Słowa kluczowe
metody płatności, karty płatnicze, obrót bezgotówkowy, modele zmiennych licznikowychAbstrakt
W artykule dokonano analizy czynników determinujących intensywność wykorzystania przez polskich klientów trzech głównych metod płatności stosowanych w fizycznych punktach sprzedaży: gotówki, karty debetowej oraz karty kredytowej. Do opisu liczby płatności zastosowano 6 modeli zmiennych licznikowych, między innymi model ujemny dwumianowy i ZINB. Uzyskane wyniki wykazały wpływ wielu czynników demograficznych i ekonomicznych oraz istnienie efektu substytucyjnego. Wykorzystanie kart jest także silnie uzależnione od poczucia bezpieczeństwa oraz preferencji odnośnie anonimowości płatności.
Bibliografia
Bolt W., Humphrey D. (2007), Payment Network Scale Economies, SEPA, and Cash Replacement, „Review of Network Economics”, 6(4), 453–473.
Bolt W., Jonker N., Van Renselaar C. (2008), Incentives at the Counter: An Empirical Analysis of Surcharging Card Payments and Payment Behaviour in the Netherlands, DNB Working, De Nederlandsche Bank, Paper, No. 196 / December, 1–34.
Borzekowski R., Kiser E.K. (2008), The Choice at the Checkout: Quantifying Demand Across Payment Instruments, „International Journal of Industrial Organization”, 26, 889–902.
Cameron A. C., Trivedi P. K. (1998), Regression Analysis of Count Data, Cambridge University Press, Cambridge.
Chakravorti S., Roson R. (2006), Platform Competition in Two-Sided Markets: The Case of Payment Networks, „Review of Network Economics”, 5 (1), 118–143. DOI: http://dx.doi.org/10.2202/1446-9022.1092.
Damińska A., (2008) red. Obrót bezgotówkowy – zalety i korzyści wynikające z jego upowszechnienia, Narodowy Bank Polski, Departament Systemu Płatniczego, Warszawa.
Gilbert A., Tourani-Rad A., Wisniewski T. P. (2006), Do Insiders Crowd out Analysts?, „Finance Research Letters”, 3, 40–48.
Gresvik O., Haare H. (2009), Costs in the Norwegian Payment System, Norges Bank, Working paper, No 4.
Gruszczyński M. (2002), Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, SGH, Warszawa.
Lambert D. (1992), Zero-Inflated Poisson Regression with an Application to Defects in Manufacturing, „Technometrics”, 34, 1–14.
Leinonen H. (2008), Payment Habits and Trends in the Changing E-landscape 2010+, Expository Studies, Bank of Finland, A: 111.
Levitin A. J. (2007), Payment Wars: The Merchant-Bank Struggle for Control of Payment Systems, „Stanford Journal of Law, Business & Finance”, 12(2), 1–66.
Mullahy J. (1986), Specification and Testing in Some Modified Count Data Models, „Journal of Econometrics”, 33, 341–365.
Polasik M., Maciejewski K. (2009), Innowacyjne usługi płatnicze w Polsce i na świecie, „Materiały i Studia”, Narodowy Bank Polski, Warszawa (w druku).
Polasik M., Fiszeder P. (2009), Factors Determining the Acceptance of Payment Methods by Online Shops in Poland, Working Paper Series, European Central Bank (w druku).
Rochet J.-C., Tirole J. (2003), Platform Competition in Two-Sided Markets, „Journal of the European Economic Association”, 1(4), 990–1029.
Vuong Q. (1989), Likelihood Ratio Tests for Model Selection and Non-Nested Hypotheses, „Econometrica”, 57, 307–334.
Winkelmann R. (1997), Econometric Analysis of Count Data, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autorzy, których teksty zostaną przyjęte do publikacji, po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych oraz zaakceptowaniu do publikacji przez Komitet Redakcyjny, podpisują umowę licencyjną.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 645
Liczba cytowań: 0