Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
    • Українська

Akademicka Platforma Czasopism

  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Submissions
  • About journal
    • Focus and Scope
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Board of Reviewers
    • Guidelines for Authors
    • Peer Review Process
    • Anti-plagiarism Policy
    • Publication Ethics and Malpractice Statement
    • Article Processing Charges and Submission Charges
    • Privacy Statement
    • Abstract and Index Services
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski
  • Українська
Stefan Stosyk contribution to the process of expediting the Polish administration
  • Home
  • /
  • Stefan Stosyk contribution to the process of expediting the Polish administration
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 10(12) (2019) /
  4. STUDIES

Stefan Stosyk contribution to the process of expediting the Polish administration

Authors

  • Marcin Smoczyński Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wydział Nauk Historycznych https://orcid.org/0000-0002-4111-0201

DOI:

https://doi.org/10.12775/AKZ.2019.009

Keywords

Stosyk Stefan, zarządzanie dokumentacją, początki zarządzania dokumentacją w Polsce, usprawnianie administracji,

Abstract

The problem of making the Polish administration more efficient has got a long and rich history. The process occurred mainly periodically, in connection with specific collegial bodies created to design reforms. Commissions, entrusted with a general task of expediting administration, were created since the beginnings of the mid-war period, as well as in first months after the World War II. Stefan Stosyk is a person, who connects these two periods in the history of Polish records management. His active participation in the long-standing process of expediting administration can be divided into three main spheres: work in commissions, education, and publishing. The main aim of the article is to describe these activities of Stosyk that could have a positive impact on effectiveness of Polish offices. The article consists of four parts. The first one describes activity of the Commission for Expediting Public Administration. As part of participating in works of this commission, in 1931 Stosyk engaged in preparation of bureaucracy reform, drafted an instruction for clerks, took part in creating regulations on records storage, and travelled internationally. The second part describes Stosyk’s engagement in works of commission for preparing office works instruction for ministries (1947). As one of main designers of new regulations, Stosyk significantly contributed to another attempt at implementing non-journal office system in central state offices. Two latter parts are devoted to presentation of Stosyk’s activity in education and publishing.

Author Biography

Marcin Smoczyński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wydział Nauk Historycznych

Marcin Smoczyński, absolwent studiów magisterskich z historii oraz archiwistyki i zarządzania dokumentacją na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie, od 2016 r., uczestnik studiów doktoranckich w zakresie historii na toruńskim uniwersytecie. Realizuje projekt, którego celem jest zbadanie udziału Komisji Usprawnienia Administracji Publicznej w reformowaniu polskiej biurowości w latach 1949–1956. Jego pozostałe zainteresowania badawcze to historia, teoria i praktyka zarządzania dokumentacją.

E-mail: marcin.smoczynski@wp.pl

ORCID ID: 0000-0002-4111-0201

References

Arct, Karol. „Badania racjonalnej organizacji pracy w urzędach.” Przegląd Organizacji 3, nr 1 (1928): 17–20.

Biegeleisen, Leon W. Zagadnienia urzędnicze: zagadnienie dokształcania urzędników państwowych i komunalnych: ze stanowiska usprawnienia administracji publicznej. Materiały Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów 3. Warszawa: Drukarnia Państwowa, 1929.

Brzozowski, Jerzy. „Sprawozdanie z działalności Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 9, nr 7 (1929): 2–3.

Chorol, Henryk. „O nowoczesnej organizacji pracy biurowej.” Przegląd Organizacji 4, nr 6 (1929): 211–215.

Dalbor, Władysław. „Zagadnienie administracji publicznej.” Rada Narodowa 3, nr 1 (1946): 2–5.

Dąbrowski, Adam G. „Projekt ramowej instrukcji o pracy biurowej dla referentów merytorycznych urzędów administracji rządowej autorstwa Stefana Stosyka ze stycznia 1932 r.” Teki Archiwalne. Seria nowa 12 (2017): 5–22.

Dąbrowski, Adam G. „Stosyk Stefan.” W Słownik biograficzny archiwistów polskich, zredagowała Ewa Rosowska, 3: 229–231. Warszawa: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych, 2017.

Degen, Robert. „Ramowe przepisy kancelaryjne: co jest ich istotą i czy współcześnie warto z nich korzystać w administracji?.” W Współczesna dokumentacja – współczesne archiwa, zredagowali Irena Mamczak-Gadkowska i Krzysztof Stryjkowski, 69–76. Publikacje Instytutu Historii UAM. Poznań: Instytut Historii UAM, 2018.

Degen, Robert. „Sposoby usprawniania pracy biurowej w polskich urzędach w latach 1945–1950”. W Dzieje biurokracji na ziemiach polskich, zredagowali Artur Górak, Ireneusz Łuć, i Dariusz Magier, 1: 537–551. Radzyń Podlaski: Radzyńskie Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych : Radzyńskie Towarzystwo Naukowe (Libra), 2008.

Hausner, Roman. Poczytania organizacyjno-oszczędnościowe w Polsce w latach 1918–1934. Warszawa: Drukarnia Gazety Administracji i Policji Państwowej, 1935.

Haussmann, Hermann. Reforma biurowości jako część reformy administracji. Przetłumaczyli M. Łach i Stanisław Twardo. Warszawa: Stowarzyszenie Urzędników Państwowych: Polski Instytut Administracyjny, 1926.

Jaroszyński, Maurycy. „Czynnik obywatelski w organizacji administracji ogólnej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 9, nr 14 (1929): 1–8.

Jaroszyński, Maurycy. „Problemy personalne w reformie administracji.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 9, nr 11 (1929): 1–6.

Kancelaria Rady Państwa [1947] 1952-1989. Archiwum Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.

Klonowska, Weronika. „Próby usprawnienia kancelarii (biurowości) urzędów administracji centralnej w latach 1945–1952.” Acta Universitatis Nicolai Copernici: Nauki Humanistyczno-Społeczne: Historia 8 (1973): 189–203.

Komisja Usprawnienia Administracji Publicznej. Zagadnienia urzędnicze: opinie w sprawie studium naukowego dla kandydatów do wyższej służby administracyjnej. Materiały Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów 2. Warszawa: Salezjańska Szkoła Graficzna, 1929.

Kosmala, Tadeusz. „Uwagi o szkoleniu pracowników biur ewidencji ludności.” Gazeta Administracji 25, nr 8 (1948): 426.

Kościołek, Jan. „Kursy szkoleniowe w Prezydium Rady Ministrów.” Gazeta Administracji 24, nr 10 (1947): 533–535.

Kościołek, Jan. „Problem osobowy w administracji publicznej.” Gazeta Administracji 24, nr 3–4 (1947): 114–119.

Kościołek, Jan. „Szkolenie pracowników.” Gazeta Administracji 24, nr 11–12 (1947): 622–629.

Krzymuski, L. „Obecne poglądy na rolę i organizację biurowości w przedsiębiorstwie.” Przegląd Organizacji 4, nr 3 (1929): 92–102.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Warszawie 1918–1939. Archiwum Akt Nowych, Warszawa.

Nawrot, Tadeusz. „O metodach usprawnienia pracy biurowej.” Rada Narodowa 2, nr 15 (1945): 13–14.

„Okólnik nr 19 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1949 r. w sprawie komisyj projektów usprawnienia administracji publicznej.” Monitor Polski, nr 57, poz. 755 (1949).

„Okólnik nr 30 z dnia 28 lutego 1930 r. w sprawie przyjmowania kandydatów na stanowiska I kat. oraz o przebiegu służby przygotowawczej.” Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, nr 4, poz. 65 (1930).

„Pismo nr OJ. 380/2 z dnia 7 marca 1930 r. w sprawie szkolenia praktykantów I kategorji.” Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, nr 4, poz. 73 (1930).

Prezydium Rady Ministrów w Warszawie 1917–1939. Archiwum Akt Nowych, Warszawa.

„Przepisy kancelaryjne dla administracji rządowej.” Monitor Polski, nr 196, poz. 213 (1931).

„Przepisy kancelaryjne dla starostw.” Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, nr 21, poz. 338 (1931).

„Przepisy kancelaryjne dla urzędów wojewódzkich.” Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, nr 17, poz. 289 (1931).

Przygodzki, Jacek. Komisje dla usprawnienia administracji publicznej w II Rzeczypospolitej: studium historycznoprawne. Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego / E-Monografie 128. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2019

Przygodzki, Jacek. „Problem ankiety w sprawie podziału administracyjnego państwa w pracach Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej z 1928 r.” Acta Universitatis Wratislaviensis: Prawo 298 (2004): 275–293.

Robótka, Halina. Kancelaria urzędów administracji państwowej II Rzeczypospolitej: procesy aktotwórcze. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1993.

„Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 sierpnia 1931 r. wydane w porozumieniu z Ministrami: Pracy i Opieki Społecznej, Przemysłu i Handlu, Robót Publicznych, Rolnictwa, Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w sprawie organizacji urzędów wojewódzkich oraz trybu załatwiania spraw w tych urzędach.” Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, nr 76, poz. 611(1931).

„Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 30 czerwca 1930 r. w sprawie wewnętrznej organizacji starostw oraz trybu ich urzędowania, wydane w porozumieniu z Ministrami Pracy i Opieki Społecznej, Przemysłu i Handlu, Robót Publicznych, Rolnictwa oraz Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.” Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, nr 55, poz. 464 (1930).

„Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 1920 r. w sprawie biurowości Ministerstw.” Monitor Polski, nr 251 (1920).

Rubiński, Marian „Szkolenie urzędników administracji publicznej.” Gazeta Administracji 23, nr 4–6 (1946): 266–269.

Schultze, Ernst. O psychologji organizatora. Przetłumaczył Stefan Stosyk. Warszawa: sn, 1935.

Smoczyński, Marcin. „Współczesny zarządca dokumentacji a zarządzający aktami specjalista-organizator wg koncepcji Jana Kościołka”. Archiwa - Kancelarie - Zbiory 8(10) (2017): 111–118. https://doi.org/10.12775/AKZ.2017.004.

Stosyk, Stefan. „Działalność inspekcji wojewódzkiej w latach 1935/36 i 1936/37.” Gazeta Administracji 19, nr 24 (1937): 1411–1422.

Stosyk, Stefan. „Działalność inspekcji wojewódzkiej w świetle cyfr.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 15, nr 12 (1933): 11–22.

Stosyk, Stefan. „Garść uwag o organizacji pracy w administracji publicznej.” Śląsko-Dąbrowski Przegląd Administracyjny 1, nr 7–8 (1946): 17–21.

Stosyk, Stefan. „Garść uwag o organizacji pracy w administracji publicznej.” Przegląd Organizacji 17, nr 1 (1947): 24–28.

Stosyk, Stefan. „Inspekcja wojewódzka w roku 1934/1935.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 17, nr 23 (1935): 5–11.

Stosyk, Stefan. „Najczęstsze przyczyny publicznej krytyki organów administracyjnych.” Gazeta Administracji 27, nr 1–2 (1950): 39–46.

Stosyk, Stefan. „Niektóre aspekty zagadnienia oszczędnościowego w administracji publicznej.” Gazeta Administracji 26, nr 6 (1949): 208–219.

Stosyk, Stefan. „Nowy okres rozwojowy w organizacji inspekcji ministerialnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 17, nr 14 (1935): 1–6.

Stosyk, Stefan. „Obowiązek tajemnicy służbowej w świetle przepisów.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 16, nr 9 (1934): 1–11.

Stosyk, Stefan. „Od autora: Przepisy biurowe dla urzędów administracji publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 13 (1930): 20–26.

Stosyk, Stefan, red. Organizacja pracy referentów (instrukcja ramowa). Warszawa: Wspólna Sprawa, 1960.

Stosyk, Stefan. Przepisy kancelaryjne dla urzędów administracji publicznej w teorii i praktyce. Wydawnictwa Kursów Archiwalnych 2. Warszawa: Sekcja Archiwalna Towarzystwa Miłośników Historji, 1934.

Stosyk, Stefan. Przepisy o przechowywaniu akt w urzędach administracji publicznej: (komentarz). Wydawnictwa Kursów Archiwalnych 7. Warszawa: Drukarnia Braci Albertynów, 1936.

Stosyk, Stefan. „Przepisy o systemie pracy biurowej w urzędach administracji rządowej: (projekt przedstawiony Komisji dla usprawnienia administracji publicznej).” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 14, nr 8 (1932): 1–15.

Stosyk, Stefan. „Racjonalna organizacja biurowości.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 6 (1930): 8–12.

Stosyk, Stefan. „Racjonalna organizacja biurowości.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 7 (1930): 5–11.

Stosyk, Stefan. „Racjonalna organizacja biurowości.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 8 (1930): 7–11.

Stosyk, Stefan. „Reorganizacja inspekcji ministerialnej w Ministerstwie Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji 24, nr 3–4 (1947): 129–134.

Stosyk, Stefan. „Reorganizacja pracy kancelaryjnej w ministerstwach.” Gazeta Administracji 25, nr 4–5 (1948): 250–255.

Stosyk, Stefan. „Rozwój organizacji inspekcji ministerialnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 15, nr 21 (1933): 1–4.

Stosyk, Stefan. „Rozwój organizacji inspekcji ministerialnej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 15, nr 22 (1933): 1–13.

Stosyk, Stefan. „Ruch inspekcji wojewódzkiej w ostatniem pięcioleciu.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 16, nr 15 (1934): 1–8.

Stosyk, Stefan. „Stosunek urzędów do interesantów.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 15 (1931): 1–6.

Stosyk, Stefan. „Typowe niedomagania w administracji publicznej.” Gazeta Administracji 24, nr 1–2 (1947): 29–35.

Stosyk, Stefan. „Usprawniajmy administrację.” Śląsko-Dąbrowski Przegląd Administracyjny 1, nr 6 (1946): 9–10.

Stosyk, Stefan. „Uwagi o współzawodnictwie pracy w administracji publicznej.” Gazeta Administracji 26, nr 1–3 (1949): 22–31.

Stosyk, Stefan. „Wnioski z dyskusji w „Gazecie” na temat wojewódzkiej inspekcji starostw.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 17, nr 1 (1935): 1–12.

Stosyk, Stefan. „Współczesny system biurowy w niemieckiej administracji publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 11, nr 12 (1929): 1–3.

Stosyk, Stefan. „Wzorowe starostwo.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 16, nr 23 (1934): 1–8.

Stosyk, Stefan. „Zarys wniosków usprawnieniowych do nowelizacji rozporządzeń o organizacji i trybie urzędowania urzędów wojewódzkich i starostw.” Gazeta Administracji 20, nr 1 (1938): 2–10.

Stosyk, Stefan. „Zarys wniosków usprawnieniowych do nowelizacji rozporządzeń o organizacji i trybie urzędowania urzędów wojewódzkich i starostw.” Gazeta Administracji 20, nr 2 (1938): 84–94.

Szymkiewicz, Gustaw. „Luźne uwagi w sprawie projektu przepisów o systemie pracy biurowej w urzędach administracji rządowej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 14, nr 12 (1932): 8–14.

Tomaszewicz, Stanisław. „Biurowość w administracji na tle naukowej organizacji pracy.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 10, nr 11 (1928): 33–35.

„Uchwała Rady Ministrów z dnia 29 września 1948 r. w sprawie powołania Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.” Monitor Polski, nr A–73, poz. 634 (1948).

Urząd Rady Ministrów w Warszawie [1944–1952] 1953–1998. Archiwum Akt Nowych, Warszawa.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 11, nr 12 (1929): 17–19.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 11, nr 13 (1929): 15–17.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 11, nr 15 (1929): 15.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 3 (1930): 13–18.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 13 (1930): 20–26.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 16 (1930): 14–15.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 12, nr 21 (1930): 16–17.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 1 (1931): 17–19.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 2 (1931): 24.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 3 (1931): 15–16.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 6 (1931): 17.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 9 (1931): 18–20.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 13, nr 12 (1931): 19–20.

„Z Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej.” Gazeta Administracji i Policji Państwowej 14, nr 21 (1932): 20.

„Z Prezydjum Rady Ministrów.” Monitor Polski, nr 224 (1928).

„Z Prezydjum Rady Ministrów.” Monitor Polski, nr 64 (1929).

„Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1950 r. o komisjach usprawnienia administracji publicznej.” Monitor Polski, nr 130, poz. 1625 (1950).

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-01-23

How to Cite

1.
SMOCZYŃSKI, Marcin. Stefan Stosyk contribution to the process of expediting the Polish administration. Archiwa – Kancelarie – Zbiory. Online. 23 January 2020. No. 10(12), pp. 169-196. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/AKZ.2019.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 10(12) (2019)

Section

STUDIES

Stats

Number of views and downloads: 652
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Stosyk Stefan, zarządzanie dokumentacją, początki zarządzania dokumentacją w Polsce, usprawnianie administracji,
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

 

 


© 2021 Akademicka Platforma Czasopism Sklep wydawnictwa