„Wysiedleni” Doroty Combrzyńskiej-Nogali jako pojałtańska narracja migracyjna
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2023.030Słowa kluczowe
przesiedlenia, Dolny Śląsk, Ukraina, dzieci, migracjaAbstrakt
Artykuł jest próbą analizy zjawiska migracji z perspektywy dzieci. Autorkę interesuje wysiedleńczy aspekt tego zjawiska. Wskazuje na geograficzny oraz społeczny jego wymiar, analizując miejsce dziecka w przesiedleńczej rzeczywistości, posługując się przykładem Wysiedlonych Doroty Combrzyńskiej-Nogali, opowiadających historię przesiedlenia ludności z okolic Lwowa na Dolny Śląsk, a także innych pozycji uwzględniających los dziecka w wojenno-migracyjnej rzeczywistości.
Bibliografia
Aydemir M., Rotas A., Introduction. Migratory Setting, [w:] Migratory Setting, red. M. Aydemir, A. Rotas, Rodopi, Amsterdam–New York 2008.
Chłosta-Zielonka J., Znaczenie formy. Autobiograficzne relacje o wojnie adresowane do najmłodszych, [w:] tejże, Terapeutyczny wymiar gatunków autobiograficznych w wypowiedziach autorek XX i XXI wieku, Olsztyn 2021.
Combrzyńska-Nogala D., Wysiedleni, Łódź 2018.
Czapliński P., Kontury mobilności, [w:] Poetyka migracji. Doświadczenie granic w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku, red. P. Czapliński, R. Makarska, M. Tomczok, Katowice 2013.
Czermińska M., Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5.
Czyżewski M., Repatrianci i wypędzeni: wzajemne uprzedzenia w relacjach biograficznych, [w:] Biografia i wojna. Metoda biograficzna w badaniu procesów społecznych. Wybór tekstów, red. R. Dopierała, K. Waniek, Łódź 2016.
Dąbrowski M., Tekst międzykulturowy. O przemianach literatury emigracyjnej, Warszawa 2016.
Dąbrowski M., Współczesna literatura emigracyjna/migracyjna. Rewizja pojęć analitycznych, „Rocznik Komparatystyczny” 2015, nr 6.
Dymel-Trzebiatowska H., Opowieść dla dzieci a opowieść dla dorosłych. Dwie literackie odsłony Wielkiej Szpery w łódzkim getcie, [w:] (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik- -Dudek, Katowice 2018.
Foltyn R., Obecność wczesnośredniowiecznej Słowiańszczyzny nadbałtyckiej i zaodrzańskiej w polskiej powieści historycznej lat 1945–1989, „Acta Cassubiana” 2015, nr 17.
Gieba K., Poniemieckie cmentarze na Ziemiach Odzyskanych jako przestrzeń afektu (na przykładzie polskiej literatury osadniczej), [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Iwasiów I., Hipoteza powieści neo-post-osiedleńczej, [w:] Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. H. Gosk, Kraków 2012.
Jarzyna A., Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci, „Narracje o Zagładzie” 2016, nr 2.
Kaźmierska K., Konstruowanie narracji o doświadczeniu wojennej biografii. Na przykładzie analizy narracji kresowych, [w:] Biografia i wojna. Metoda biograficzna w badaniu procesów społecznych. Wybór tekstów, red. R. Dopierała, K. Waniek, Łódź 2016.
Kobylańska J., Piastowskie dziedzictwo jako źródło współczesnej tożsamości narodowej na przykładzie cyklu „Odrodzone Królestwo” Elżbiety Cherezińskiej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie” 2019, nr 58 (3950).
Lemann N., Powieść piastowska. Materiały do „Słownika Rodzajów Literackich”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, z. 60.
Pietrych K., (Re)prezentacje czy symulacje? Przestrzeń łódzkiego getta w literaturze XXI wieku, [w:] Geograficzne przestrzenie utekstowione, red. B. Karwowska, E. Konończuk, E. Sidoruk, E. Wampuszyc, Białystok 2017.
Praczyk M., Śmierć zwierząt w narracjach autobiograficznych osadników na „Ziemiach Odzyskanych”. Uwagi o obecności, „Autobiografia” 2019, nr 1 (12).
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Siewior K., Konfigurowanie współrzędnych. Kilka uwag o metodzie lektury, [w:] tejże, Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej, Warszawa 2018.
Skotnicka G., Barwy przeszłości. O powieściach historycznych dla dzieci i młodzieży 1939–1989, Gdańsk 2008.
Smuszkiewicz A., Retoryka współczesnej polskiej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Poznań 1987.
Traba R., Archipelagi miejsc odzyskiwanych, „Borussia” 2016, nr 58.
Ubertowska A., Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Warszawa 2020.
Ulicka D., Kariera chronotopu, „Teksty Drugie” 2018, nr 1.
Wójcik-Dudek M., „Homo migrans”. Miejsce literatury dla dzieci i młodzieży w edukacji empatii, „Postscriptum Polonistyczne” 2019, nr 2 (24).
Wójcik-Dudek M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Katowice 2016.
Wróblewski M., Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury, Toruń 2019.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Wądolny-Tatar, prof. UP
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0