„Narysować kotka”. Doświadczenie, pamięć, wyobraźnia w antynarracyjnym mikronieopowiadaniu
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2022.009Słowa kluczowe
Leo Lipski, doświadczenie, pamięć, wyobraźnia, Irena Lewulis, antynarracyjne mikronieopowiadanieAbstrakt
Tekst interpretuje egotyk Leo Lipskiego Narysować kotka jako odmianę antynarracyjnego mikronieopowiadania. W analizie wykorzystuje wiedzę edytorki utworu oraz informacje o relacji pisarza z Ireną Lewulis. Doświadczenia, a także podszyte afektami pamięć i wyobraźnia Lipskiego, stanowią kluczowe kategorie wywodu.
Bibliografia
Ahmed S., Ekonomie afektywne, tłum. M. Glosowitz, „Opcje” 2013, nr 1–2.
Bojarska K., Wydarzenia po Wydarzeniu. Białoszewski – Richter – Spiegelman, Warszawa 2012.
Dauksza A., Ekonomia afektu Leo Lipskiego, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, tłum. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków 2008.
Glosowitz M., Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich, [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2015.
Huyssen A., Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory, Stanford CA 2003.
Lipski L., Paryż ze złota. Teksty rozproszone, wyb., oprac., posł. H. Gosk, Warszawa 2002.
–, Piotruś [w:] tegoż, Śmierć i dziewczyna, FIS, Lublin b. r.
Maciejowska A., Słowo wstępne, [w:] L. Lipski, Powrót, wyb., oprac., wstęp A. Maciejowska, Paryż–Kraków 2015.
Narkowicz L., Dawniej w zaścianku Piotropol guberni wileńskiej, „Tygodnik Wileńszczyzny” 2020, nr 19 (1025) i 24 (1030), http://www.tygodnik.lt/202024/bliska2.html (dostęp: 9 października 2020).
Nycz R., Miłosz, „miłość” i przesłanie na nowy wiek, „Teksty Drugie” 2019, nr 5.
White H., Proza historyczna, tłum. M. Nowak, red. E. Domańska, Kraków 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 291
Liczba cytowań: 0