Piotra Cieplaka gry z teatralnością
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2018.015Słowa kluczowe
Piotr Cieplak, teatr polski po 1989 roku, misterium, Biblia, muzycznośćAbstrakt
Teatr Piotra Cieplaka rodzi się z upodobania do paradoksów i swobodnego poruszania się po odmiennych estetykach i domenach teatru. Jest zarówno autorem teatralnych inscenizacji inspirowanych historiami biblijnymi, jak i fars, spektakli dla dzieci oraz przedstawień rezonujących społeczno-polityczną sytuacją dzisiejszej Polski. Prezentowana w artykule droga reżysera z pokolenia tzw. młodszych zdolniejszych, debiutujących w Polsce po 1989 roku, służy analizie elementów determinujących jego język sceniczny, którego immanentną cechą są gry z teatralnością, a ta wywodzi się z różnych żywiołów: idei teatru misteryjno-moralitetowego, teatru ludycznego, teatru offowego, metateatralności, upodobania do paradoksów i absurdu, krytyki mitologizacji Polski i performatywnie kreowanej audiosfery przedstawień.Bibliografia
Baltyn, Hanna 2005a. „Amelka”. Teatr Lalek 2–3 (81–82).
Baltyn, Hanna 2005b. „Dobrze przemyślane”. Foyer 13–14 (07–08).
Burzyńska, Anna R. 2015. „Polski teatr współczesny z ducha muzyki”. Teatr 11.
Cieplak, Piotr 1997. „Nie ma średniego pokolenia. Rozmawiał J. Cieślak”. Rzeczpospolita 87.
Cieplak, Piotr 1998. „Niektórzy przez teatr. Z Piotrem Cieplakiem rozmawia Piotr Gruszczyński”. Tygodnik Powszechny 34 (23.08).
Cieplak, Piotr 2002. „Zawsze dużo. Z Piotrem Cieplakiem rozmawiali Agnieszka Celeda i Jacek Sieradzki”. Polityka 5 (02.02).
Cieplak, Piotr 2007. „Nie jestem Miłoszem teatru. Z Piotrem Cieplakiem rozmawia Paweł Sztarbowski”. Opcje 1: 59–63.
Cieplak, Piotr 2013. „Zderzenie z niezrozumiałością. Rozmawia E. Uniejewska”. http://teatralny.pl/rozmowy/zderzenie-z-niezrozumialoscia,77.html [17.07.2017].
Cieplak, Piotr 2014. O niewiedzy w praktyce. Droga do Portugalii. Wrocław: Fundacja Teatr Nie-Taki.
Cieplak, Piotr (et al.) 2016. „Powinność wieszcza. Dyskutują Piotr Cieplak, Tadeusz Słobodzianek oraz Sebastian Duda”. Więź 3 (07/09): 200.
Cieplak, Piotr 2017a. „Kwitnący ogródek Zosi. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem”. http://www.narodowy.pl/aktualności,333,kwitnacy_ogrodek_zosi_rozmowa_z_piotrem_cieplakiem.html [17.07.2017].
Cieplak, Piotr 2017b. „O królestwie, przynoszeniu kwiatów i przyjaźni, czyli podróż Cieplaka w dźwięk”. http://www.polskieradio.pl/17/1137/Artykul/741734,O–krolestwie–przynoszeniu–kwiatow–i–przyjazni–czyli–Piotra–Cieplaka–podroz–w–dzwiek [14.07.2017].
Cieślak, Jacek 1998. „Piekło nie przedstawione”. Rzeczpospolita 122 (26.05).
Cieślak, Jacek 2004. „Hiobowe wieści dla scenicznych monopoli”. Rzeczpospolita 288 (09.12).
Drewniak, Łukasz 2007. „Nieproszeni weselnicy”. Dziennik 221 (21.09).
Duda, Artur 2010. „Na śmietniku popkultury. Teatr polski po 1989 r. z perspektywy estetyki performatywności”. W: Dorota Jarząbek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek (red.). 20-lecie. Teatr polski po 1989. Kraków 2010: Korporacja HA!ART.
Głowacka, Malwina 2016. „Święta księga”. http://teatralny.pl/recenzje/slowo–wprawione–w–ruch,1609.html [17.07.2017].
Goźliński, Paweł 1998. „Teatr Cieplaka”. Notatnik Teatralny 16–17: 65–77.
Gruszczyński, Piotr 1997. „Pieski testament”. Tygodnik Powszechny (12.10).
Gruszczyński, Piotr 2001. „Przesłanie Pana C.”. Tygodnik Powszechny 5 (04.02).
Gruszczyński, Piotr 2003. Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Jagła, Marek 1991. „Ameryka na scenie”. Ilustrowany Kurier Polski 246 (20–22.12).
Janikowski, Grzegorz 1998. „Zaklinacz widzów”. Twój Styl 3: 120.
Janowska, Katarzyna 2007. „Mnóstwo rzeczy mnie wkurza. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem”. Polityka 35 (01.09): 58–60.
Jarząbek, Dorota 2009. „Teatr bez słów”. Didaskalia 6.
Jarmuż, Sylwia 2013. „Teatr staropolski w teatrze Piotra Cieplaka”. Pamiętnik Teatralny 2 (246): 100–116.
Jarmuż, Sylwia 2014. „‘Donosy rzeczywistości’ i ‘obroty rzeczy’ – o miłości, odpowiedzialności i dzielności w teatrze Piotra Cieplaka”. Kultura Współczesna 1: 113–133.
Kopciński Jacek 2009. „Wolni dwudziestoletni. Ankieta”. Teatr 9.
Kozłowska, Justyna 2005. „Kohelet z wodewilu”. Dialog 6: 148–153.
Kozłowska, Justyna 2008a. „Teatr Piotra Cieplaka: Od Fredry do Becketta”. Pamiętnik Teatralny 1–2: 240–268.
Kozłowska, Justyna 2008b. „Zamiast mroków widzę jasność”. Dialog 9.
Kornaś, Tadeusz 2010. „Eschatologie Piotra Cieplaka”. W: Dorota Jarząbek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek (red.). 20-lecie. Teatr polski po 1989. Kraków 2010: Korporacja HA!ART.
Księżyk, Rafał 2009. „Jesteśmy poszukiwaczami”. Dziennik online – dodatek Kultura 19 (23.01). http://www.e–teatr.pl/pl/artykuly/65706,druk.html [15.07.2017].
Majcherek, Janusz 1993. „Chwalebne Zmartwychwstanie ‘Historyi…’”. Teatr 12.
Majcherek, Janusz 1998. „Wojna i wąż”. Express Wieczorny 115 (18.05).
Miernik, Bartłomiej 2005. „Amelka i Dina”. Teatr 9.
Miłkowski, Tomasz 2015. „Duch się w każdym poniewiera”. Przegląd 5 (28.01).
Olkusz, Piotr 2018. „Las znaczeń”. http://teatralny.pl/recenzje/las–znaczen,2223.html [12.04.2018].
Pawłowski, Roman 1997. „Nieawangardowy off. Rozmowa z Piotrem Cieplakiem, dyrektorem artystycznym warszawskiego Teatru Rozmaitości”. Gazeta Wyborcza 160 (11.07).
Prussak, Maria 2003. „Zadawanie pytań. Z Piotrem Cieplakiem rozmawia Maria Prussak”. Didaskalia 58.
Prussak, Maria 2007. „Teatr jest od tropienia rzeczy niewidzialnych. Piotr Cieplak”. Kronika Warszawy 4/135: 27–36.
Sieradzki, Jacek 1998. „Bałkańskie kłębowisko”. Polityka” 25 (20.06).
Teatr Rozmaitości 1997. „Program do przedstawienia ‘Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa’”. http://www.e–teatr.pl/pl/programy/2013_12/57734/testament_psa_teatr_rozmaitosci_warszawa_1997.pdf [17.07.2017].
Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu 1993/1994. „Program przedstawienia ‘Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim’”. http://www.e–teatr.pl/pl/programy/2013_12/56941/historyja_o_chwalebnym____wroclawski_teatr_wspolczesny_1993.pdf [10.07.2017].
Tischner, Józef 1998. Filozofia dramatu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Wakar, Jacek 2015. „‘Królowa śniegu’ Cieplaka bawi się teatrem”. Gazeta Prawna. http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/849239,wakar-krolowa-sniegu-cieplaka-bawi-sie-teatrem.html [15.07.2017].
Wyżyńska, Dorota 2004. „Bardzo malutki moralitet”. Gazeta Wyborcza Stołeczna 261 (06.11).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 369
Liczba cytowań: 0