Orygenesowe elementy egzegezy i nauki w komentarzu Do Księgi Jonasza św. Hieronima
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2009.008Abstrakt
Czyżewski zadaje sobie pytanie: czy Świętemu Hieronimowi, na poziomie interpretacji biblijnej oraz przemyśleń pojawiających się na jej podstawie, udawało się całkowicie lub częściowo oddzielić od Orygenesa? W niniejszym artykule próbuje on udzielić odpowiedzi na to pytanie w świetle komentarza Świętego Hieronima dotyczącego księgi Jonasza.
Apres l’apparition de certains confl its envers Saint Jerome, nous nous posons la question: est-ce que Saint Jerome reussissait a s’ecarter partiellement ou totalement d’Origene au niveau de l’intepretation biblique et de la refl exion nee de celle-ci ? Dans ce present article j’essaie de donner la reponse a cette question a la lumiere du commentaire de Saint Jerome concernant le Livre de Jonas. Dans la conclusion, nous nous remarquons que Saint Jerome puisait sans cesse de l’exegese et de la pensee d’Origene aux trois niveaux, meme apres la declaration de vouloir rompre avec sa doctrine. En ce qui concerne les trois niveaux, nous pouvons appeler le premier niveau – la methode d’interpretation du texte biblique ou il emprunte certains styles d’Origene relativement aux analyses de la Bible. Le deuxieme niveau est lie au premier et concerne la lecture christologique de certains passages de la Bible. Celui-ci est redige dans l’esprit d’Origene. Le troisieme niveau consitue l’apokatastasis. L’auteur neglige fortement ce-dernier et de plus il le critique. Neanmoins, nous nous remarquons certain interet de l’auteur envers le dernier niveau. Saint Jerome analyse le troisieme niveau dans le commentaire du Livre de Jonas.
Bibliografia
Antin P., Introduction, w: Saint Jérôme, Sur Jonas, SCh 43, Paris 1956.
Crouzel H., L'Hadès et la Géhenne chez Origène, Gregorianum 59 (1978), s. 291-329.
Crouzel H., Orygenes, przekł. J. Margański, Bydgoszcz 1996.
de Lubac H., Exégèse Médiévale, I/1, Paris 1959.
Jay P., Jérôme et la pratique de l'exégèse, w: Le monde latin antique et la Bible, sous la direction de J. Fontaine, Ch. Pietri, Paris 1985.
Kelly J. N. D., Hieronim. Życie, pisma, spory, przekł. R. Wiśniewski, Warszawa 2003.
Orygenes, Homilie o Księdze Jeremiasza 10,7, przekł. i oprac. S. Kalinkowski, PSP 30, Warszawa 1983.
Orygenes, O zasadach, przekł. i oprac. S. Kalinkowski, ŹMT 1, Kraków 1996.
Simonetti M., Między alegorią a dosłownością. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, Kraków 2000.
Św. Hieronim, Listy, t. I, XXX 4, przekł. i przedmowa J. Czuj, Warszawa 1952.
Święty Hieronim, Komentarz do Księgi Jonasza Święty Hieronim, Komentarz do Księgi Jonasza, Kraków 1998.
Wielgus S., Badania nad Biblią w starożytności i w średniowieczu, Lublin 1990.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 478
Liczba cytowań: 0