Uwarunkowania kulturowe zarządzania przedsiębiorstwem typu „born global”
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.008Słowa kluczowe
born global, zarządzanie międzynarodowe, zarządzanie kulturoweAbstrakt
Pomimo rozwoju procesów globalizacji, działalności korporacji transnarodowych na rynek wychodzą coraz to nowe przedsiębiorstwa, które starają się natychmiast działać na arenie międzynarodowej. Próbują konkurować z podmiotami, które od lat działają w branży, mając ogromne zasoby kapitału, wykwalifikowanych menedżerów oraz bogate doświadczenie. Przedsiębiorstwa typu ,,born global'” to jednostki szczególne, wyróżniające się zarówno sposobem działania, produktem, jak i usługą. Przedsiębiorstwa te na swojej drodze napotykają coraz to zróżnicowane problemy związane z zarządzaniem. Globalizacja i w efekcie biznes międzynarodowy stanowią wyzwanie dla zarządzania takim przedsiębiorstwem, a dokładniej zarządzaniem międzynarodowym. Działalność przedsiębiorstwa typu ,,born global” obejmuje cały świat, w związku z czym w swojej działalności styka się z wieloma różnymi kulturami.Bibliografia
Bojewska B., (2008), Uwarunkowania kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie międzynarodowym, [w:] Wachowiak P. (red.), Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw, SGH, Warszawa.
Borghoff T., (2000), Evolutionary Theory of the Globalisation of Firms, Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden.
Glinka B., (2008), Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Nowakowski M. K. (red)., (2005), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Penc J., (2003), Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne oddział w Łodzi, (2012), Studia ekonomiczne regionu łódzkiego. Konkurencja, konkurencyjność, przewaga konkurencyjna w rozwoju współczesnych organizacji. Wydanie specjalne, Drukarnia i Wydawnictwo Piktor S.C., Łódź.
Przybylska K., (2010), Born global – nowa generacja małych polskich przedsiębiorstw, ,,Gospodarka Narodowa”, nr 7–8.
Rozkwitalska M., (2007), Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 365
Liczba cytowań: 0