Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 (2015): Edytorstwo a cenzura (XIX-XX wiek) /
  4. Artykuły i rozprawy

Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego

Autor

  • Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska Instytut Badań Literackich PAN

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2015.007

Słowa kluczowe

Janusz Krasiński, Śniadanie u Desdemony, Krzak gorejący. Dramaty, GUKPPiW, cenzura w Polsce, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza

Abstrakt

Artykuł opisuje wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego (Krzak gorejący. Dramaty, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2013), jakim są ingerencje cenzury w sztuce Śniadanie u Desdemony. Biografia pisarza (więzionego w czasach stalinowskich) oraz tematyka utworu – moment wyjścia na wolność po amnestii dwóch więźniów – pozwalały domyślać się, że plany publikacji dramatu (pierwodruk: 1971 rok) mogły wywołać szczególne zainteresowanie Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Nie udało się odnaleźć w Archiwum Akt Nowych egzemplarza cenzorskiego lub jakiejkolwiek informacji dotyczących ingerencji cenzora w planowaną publikację. Porównanie wydań z maszynopisami przechowywanymi w domu pisarza pokazało znaczące różnice w tekście zaledwie w dwóch miejscach: w przeformułowaniu słów „stalinowska metoda” oraz dopisaniu fragmentu, w którym bohater informuje o aresztowaniu nieuczciwego prokuratora. W maszynopisie złożonym w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie pisarz zanotował, że na kształt sztuki wpłynęła jego rozmowa z cenzorem, dotycząca wystawienia sztuki w warszawskim Teatrze Ludowym (premiera: 1971 rok). Krasiński opatrzył wspomniany fragment o prokuratorze adnotacją, że powstał on pod wpływem wizyty w urzędzie na ulicy Mysiej. Jednak przekazując maszynopis do muzeum w latach dziewięćdziesiątych, nie zdecydował się na przekreślenie tego fragmentu sztuki, dając tym samym sygnał co do swojej intencji. Maszynopis z Muzeum Literatury zawierał sformułowanie „stalinowska metoda”, w przeciwieństwie do pierwodruku, gdzie widnieje zapis „despotyczna metoda”, lub wersji radiowej sztuki, gdzie czytamy o „azjatyckiej metodzie”. Wyrażenia tego autor nie opatrzył żadną informacją, która by wskazywała na ingerencję cenzora. Z kolei egzemplarz cenzorski dopuszczający sztukę do wystawienia w warszawskim Teatrze Ludowym zawiera m.in. zmianę „stalinowskiej metody” na „niedopuszczalną”. Poprawka ta pozwala uznać określenie „stalinowski” za „niecenzuralne”, nie daje jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy „despotyczna metoda” pojawiła się w pierwodruku po bezpośredniej ingerencji cenzora dopuszczającego sztukę do druku lub w wyniku autocenzury pisarza, który miał już za sobą korektę tekstu mającego być podstawą przedstawienia teatralnego. Dzieje redakcji tego wyrażenia oraz obecność pierwotnej jego wersji w maszynopisie przekazanym przez pisarza do Muzeum Literatury pozwoliły uznać brzmienie „stalinowska metoda” za zgodne z intencją autorską i przywrócić je w edycji z 2013 roku – pierwszym wyborze dramatów Krasińskiego, który ukazał się po zlikwidowaniu cenzury w Polsce.

Bibliografia

Budrowska K., 2012, Do wyższych ja rzeczy urodzon… – nieznany dramat przypisany Zofii Kossak, w: „Lancetem, a nie maczugą”. Cenzura wobec literatury i jej twórców w latach 1945–1965, pod red. K. Budrowskiej i M. Woźniak-Łabieniec, Warszawa.

Fik M., 1996, Cenzor jako współautor, w: Literatura i władza, po red. B. Wojnowskiej, Warszawa.

Krasiński J., 2013, Krzak gorejący. Dramaty, wybór i wstęp W. Zwinogrodzka, oprac. tekstów A. Kramkowska-Dąbrowska, Warszawa.

Krasiński J., 1976, Śniadanie u Desdemony. Słuchowiska radiowe i dramaty, Warszawa.

Krasiński J., Śniadanie u Desdemony, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akta A, sygn. 1/99.

Krasiński J., 1973, Śniadanie u Desdemony. Sztuka w dwóch aktach, w: idem, Czapa i inne dramaty, Warszawa.

Krasiński J., „Śniadanie u Desdemony. Sztuka”, maszynopis z odręcznymi dopis., Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, inw. 4252.

Perkowski P., 2005, „Działalność Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w latach siedemdziesiątych”, maszynopis rozprawy doktorskiej, Gdańsk.

„Teatr Polskiego Radia” 1971, nr 4.

„Teatr Polskiej Telewizji” 1975, nr 2.

Wołowiec G., 1999, Nowocześni w PRL. Przyboś i Sandauer, Wrocław.

Wroniewicz G., 2008, Nota edytorska, w: Z. Herbert, Dramaty, Warszawa.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-15

Jak cytować

1.
KRAMKOWSKA-DĄBROWSKA, Agnieszka. Śniadanie u cenzora. Wybrany aspekt edycji dramatów Janusza Krasińskiego. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 15 czerwiec 2015, T. 7, nr 1, s. 69–75. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2015.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 (2015): Edytorstwo a cenzura (XIX-XX wiek)

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 631
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Janusz Krasiński, Śniadanie u Desdemony, Krzak gorejący. Dramaty, GUKPPiW, cenzura w Polsce, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa