Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

O semiotyce okładek frontowych w wydaniach zbiorów wierszy Rafała Wojaczka
  • Strona domowa
  • /
  • O semiotyce okładek frontowych w wydaniach zbiorów wierszy Rafała Wojaczka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

O semiotyce okładek frontowych w wydaniach zbiorów wierszy Rafała Wojaczka

Autor

  • Marcin Czerwiński Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-5351-293X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0027

Słowa kluczowe

okładka, tytulatura, Rafał Wojaczek, tom poetycki, kolekcja, seria

Abstrakt

W artykule omówiono pierwsze strony okładek zbiorów wierszy Rafała Wojaczka (1945–1971) publikowanych zarówno za jego życia, jak i pośmiertnie, aż do dzisiaj. Autor szczegółowo prześledził historię okładek wydań w Polsce: od książkowego debiutu poety w 1969 roku aż po publikację całej twórczości w 2014 roku i utworów nieznanych w 2016 roku. Po w przeważającej mierze chronologicznej prezentacji i interpretacji semiotyki poszczególnych okładek wskazano dominujące tendencje oraz dokonano próby ich klasyfikacji. Wniosek, jaki nasuwa się po zestawieniu ze sobą zgromadzonego materiału empirycznego, wskazuje na kilka sposobów opracowywania graficznego okładek zbiorów poetyckich wynikających z obowiązujących konwencji. Autor dowodzi przy tym pozornie oczywistej tezy, że dominującą konwencją takiego opracowania w wypadku Rafała Wojaczka, a więc poety bardzo rozpoznawalnego, jest ilustrowanie pierwszej strony okładki jego wizerunkiem. Inaczej dzieje się z poetyckimi debiutami książkowymi oraz kolejnymi publikacjami poetek i poetów spoza tzw. mainstreamu. Dopiero wydawca twórczości poety/poetki o mocno ugruntowanej pozycji może używać jego/jej wizerunku jako swoistego znaku firmowego działającego na tych samym zasadach co nazwisko autora/autorki, a nawet wzmacniać je marketingowo.

Biogram autora

Marcin Czerwiński - Uniwersytet Wrocławski

dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Teoretyk literatury, autor monografii: Smutek labiryntu. Gnoza i literatura (2013), Maszyna przecząca. O literaturze jako formie negacji w aspekcie performatywnym (2014), Uskok. O Stanisławie Przybyszewskiej i innych (2023), redaktor pracy zbiorowej pt. Od antropozofii po Schulza. Współczesne paradygmaty gnozy (2016), założyciel i przez dwadzieścia lat redaktor naczelny czasopisma „Rita Baum” (1998–2018). W 2020 roku w wydawnictwie papierwdole ukazała się jego książka poetycka Miniaturzyści esperanto (nagroda im. Kazimiery Iłłakowiczówny). W pracy dydaktycznej zajmuje się twórczym pisaniem, poetyką, antropologią pisania i czytania oraz edytorstwem.

Bibliografia

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław.

Kierc B., 11.05.2021, Rafał Wojaczek. Nikt nie osądzał go surowiej niż on sam, „Więź”, https://wiez.pl/2021/05/11/nikt-nie-osadzal-go-surowiej-niz-on-sam-rafal-wojaczek/ (dostęp: 18.10.2022).

Kierc B., 1996, Posłowie, w: Rafał Wojaczek, Wiersze, Wrocław.

Kopkiewicz A., 2014, Reprint Wojaczka jak kaseta Nirvany, „Dwutygodnik”, nr 136, http://www.dwutygodnik.com/artykul/5292-reprint-wo-jaczka-jak-kaseta-nirvany.html (dostęp: 7.07.2024).

Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944–1970, 2017, pod red. J. Górskiego i P. Sitkiewicza, Gdańsk.

Pertek G., 2014, Reklama w świetle legendy. „Dźwignia” Rafała Wojaczka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 24 (44).

Rychlewski M., 2013, Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk.

Tarasevich K., 2020, Współczesne okładki książek polskich i białoruskich. W poszukiwaniu doskonałej formy, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2020, nr 1 (17): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu, red. M. Czerwiński, I. Kropidło i O. Taranek-Wolańska.

Teczka Wojaczka. Odkrycie czy fatalne przeoczenie?, 7.12.2015, „Polskie Radio”, https://www.polskieradio.pl/8/1594/Artykul/1554487,Teczka-Wojaczka-Odkrycie-czy-fatalne-przeoczenie (dostęp: 20.07.2023).

Tomaszewski A., 2011, Architektura książki. Dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa.

Tyczkowski K., 2005, Lettera magica, Łódź.

Ucherek D., 2020, Okładki i obwoluty ze „Złotej Serii” FNP – próba analizy procesu kreacji graficznej, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie" 2020, nr 1 (17): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu, red. M. Czerwiński, I. Kropidło i O. Taranek-Wolańska.

Wojaczek R., 1969, Sezon, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Wojaczek R., 1970, Inna bajka, Ossolineum, Wrocław.

Wojaczek R., 1972, Którego nie było, Ossolineum, Wrocław.

Wojaczek R., 1972, Nie skończona krucjata, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Wojaczek R., 1976, Utwory zebrane, Ossolineum, Wrocław.

Wojaczek R., 1983, Poezje wybrane, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Wojaczek R., 1985, List do nieznanego poety, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Wojaczek R., 1987, List do nieznanego poety, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Wojaczek R., 1996, Wiersze, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Wojaczek R., 1999, Reszta krwi, Instytut Mikołowski, Mikołów.

Wojaczek R., 2002, Chodzę i pytam, Libros, Kraków.

Wojaczek R., 2004, Wiersze, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Wojaczek R., 2014, Wiersze i proza 1964–1971, Biuro Literackie, Kołobrzeg.

Wojaczek R., 2016, Nie te czasy. Utwory nieznane, Instytut Mikołowski, Mikołów.

Wojaczek R., wydania z lat 2005–2011, Wiersze zebrane, Biuro Literackie, Kołobrzeg.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
CZERWIŃSKI, Marcin. O semiotyce okładek frontowych w wydaniach zbiorów wierszy Rafała Wojaczka . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 85–91. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0027.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Marcin Czerwiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 139
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

okładka, tytulatura, Rafał Wojaczek, tom poetycki, kolekcja, seria
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa