Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Glitchem opętanie. Poetyka cyfrowych usterek w wierszach drukowanych
  • Strona domowa
  • /
  • Glitchem opętanie. Poetyka cyfrowych usterek w wierszach drukowanych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 2 (2022): Książka bez granic /
  4. Artykuły i rozprawy

Glitchem opętanie. Poetyka cyfrowych usterek w wierszach drukowanych

Autor

  • Dobrawa Lisak-Gębala Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-2442-5412

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2022.00028

Słowa kluczowe

poezja polska XXI wieku, glitch poetry, glitch art, poezja elektroniczna, książka artystyczna, posthumanizm, neolingwiści warszawscy, Rozdzielczość Chleba, Andrzej Sosnowski, Ewa Solska , Łukasz Podgórni, Leszek Onak , Kamil Brewiński, Maria Cyranowicz, Jarosław Lipszyc, Roman Misiewicz, Piotr Puldzian Płucienniczak

Abstrakt

Glitch w obszarze mediów elektronicznych definiuje się jako nacięcie w powierzchni jednego systemu otwierające chwilowy wgląd w cyfrowe struktury zwykle ukryte głęboko. Obcy element widoczny na ekranie z powodu samorodnych błędów w działaniu komputerów lub oprogramowania często jest interpretowany w perspektywie posthumanizmu. Ten sposób myślenia wpływa na funkcjonowanie digitalnych defektów, które są świadomie wykorzystywane w ramach glitch poetry, także tej wydrukowanej na papierze, która wiąże się z fenomenem remediacji wstecznej. Przykładami takich utworów w ramach artykułu stają się w zdecydowanej większości ogłaszane drukiem wiersze neolingwistów warszawskich oraz papierowe wydania tomów Rozdzielczości Chleba. Wspomniani autorzy w swych manifestach diagnozowali radykalną zmianę paradygmatu twórczości na nowomedialną. Podkreślali potrzebę otwarcia się poetów na współprodukcję tekstów przez podłączone do internetu komputery, które podsuwają glitche, niechciane maile i reklamy. Głosili oni jednocześnie kres książki drukowanej kojarzonej w manifestach z postromantycznym modelem wiersza jako subiektywnego monologu.

Analogowa poezja usterkowa mająca uwypuklić konflikt tych dwóch paradygmatów przybiera często formę postcyfrowych książek artystycznych, które ze względu na dominację graficznych efektów nad zrozumiałym dla człowieka tekstem stają się XXI-wieczną wersją ezoterycznego abstrakcjonizmu. Glitch poetry może też funkcjonować jako z pozoru tradycyjny czarny tekst wydrukowany na białej stronicy, łączący jednak zrozumiałe słowa i zdania z antyfonetycznymi usterkami cyfrowymi wyrażonymi znakami nieliterowymi.

Biogram autora

Dobrawa Lisak-Gębala - Uniwersytet Wrocławski

dr, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, ukończyła studia kulturoznawcze i polonistyczne na tejże uczelni, autorka monografii Ultraliteratura (2014) i Wizualne odskocznie (2016), współredaktorka tomów Esej – sztuka – nauka, Czytając Czapskiego oraz Centra – peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Artykuły naukowe publikowała m.in. w „Pamiętniku Literackim”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Przestrzeniach Teorii”, „Autobiografii”, „Czytaniu Literatury”, „Res Facta Nova” i „Poznańskich Studiach Polonistycznych”. Zajmuje się historią literatury polskiej XX i XXI wieku, teorią eseju oraz badaniami nad intermedialnością. Obecnie realizuje projekt badawczy poświęcony poetyckiej tanatosonice.

Bibliografia

Ars combinatoria według Ewy Solskiej, 2018, https://poecipolscy.pl/aktualnosci/ars-combinatoria-wedlug-ewy-solskiej/ (dostęp: 11.05.2021).

Bazarnik K., Fajfer Z., 2003, (O)patrzenie, Kraków.

Bazarnik K., Fajfer Z., 2008, Co to jest liberatura?, Kraków.

Betancourt M., 2017, Glitch Art in Theory and Practice. Critical Failures and Post-Digital Aesthetics, New York–London.

Bodzioch-Bryła B., 2019, Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji, Kraków.

Bolter J. D., 2014, Remediation, w: The John Hopkins Guide to Digital Media, pod red. M.-L. Ryan, L. Emerson, B. L. Robertson, Baltimore.

Braidotti R., 2014, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa.

Brewiński K., 2013, Clubbing, Kraków.

Cubitt S., Glitch, 2017, „Cultural Politics”, Vol. 13, No. 1.

Cyberżulerscy poeci, 2014, „Notes na 6 Tygodni”, nr 93.

Cyranowicz M., 2004, Piąty element to fiksja, Warszawa.

Gada !zabić?: Pa]n[tologia neolingwizmu, 2005, nawigacja: M. Cyranowicz i P. Kozioł, projekt graficzny M. Sobczyk, Warszawa.

Emerson L., 2014, Glitch Aesthetics, w: The John Hopkins Guide to Digital Media, pod red. M.-L. Ryan, L. Emerson, B. L. Robertson, Baltimore.

Felberg-Sendecka K., Neolingwizm, w: Polska poezja współczesna. Przewodnik encyklopedyczny, http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/encyklopedia/neolingwizm/ (dostęp: 11.05.2021).

Jędrek G., 2013, Zmiana nośnika czy zmiana systemu? O dwóch manifestach, jednej rewolucji i cyberpoezji, „Fragile”, nr 2.

Jones N., 2017, Glitch Poetics: the Posthumanities of Error, w: The Bloomsbury Handbook of Electronic Literature, ed. J. Tabbi, London–New York–Bloomsbury.

Kobierski R., 2002, Voyeur (Syberiada), „Meble”, nr 6.

Manifest Neoligwistyczny v 1.1, 2005, w: Gada !zabić?: Pa]n[tologia neolingwizmu, nawigacja: M. Cyranowicz i P. Kozioł, projekt graficzny M. Sobczyk, Warszawa.

Manifest Rozdzielczości Chleba, „producenci: Leszek Onak, Łukasz Podgórni / Podpisują się: Roman Bromboszcz, Piotr Puldzian Płucienniczak, Tomasz Pułka”, https://rozdzielchleb.pl/manifest/ (dostęp: 11.05.2021).

Marecki P., 2018, Między kartką a ekranem. Cyfrowe eksperymenty z medium książki w Polsce, Kraków.

Menkman R., 2011, (The Glitch Moment(um), Amsterdam.

Nowakowski R., 2009, Traktat kartkograficzny, czyli rzecz o liBeraturze, http://www.liberatorium.com/books/traktat/traktat.html (dostęp: 11.05.2021).

Onak L., Podgórni Ł., 2012, wgraa, Kraków.

Pawlicka U., 2012, (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków.

Pawlicka U., 2015, Polska poezja i nowe media po roku 2000, w: Poezja polska po roku 2000. Diagnozy – problemy – interpretacje, pod red. T. Dalasińskiego, A. Szwagrzyk i P. Tańskiego, Toruń.

Pietrzak W., 2013, Poezja życia / poezja instrukcji: poems Anrzeja Sosnowskiego w kontekście teorii poezji Ezry Pounda, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, nr 22 (42).

Pisarski M., 2016, Glitch-Lit. Odchodzenie od literatury człowieczej, w: Glitch art is dead, pod red. A. Pieńkosz, P. Puldziana Płucienniczaka, https://rozdzielchleb.pl/glitch-art-is-dead/ (dostęp: 11.05.2021).

Podgórni Ł., 2010, Noce i pętle, Kraków.

Przybyszewska A., 2015, Liberackość dzieła literackiego, Łódź.

Puldzian Płucienniczak P., 2012, marsz na Rom, internet 2012, https://issuu.com/rozdzielczosc-chleba/docs/ppp-marsz_na_rom, (dostęp: 11.05.2021).

Romana J.-M., 2019, I am Error. Glitch Poetry, CreateSpace Independent Publishing Platform.

Solska E., 2013, Misirlou, Warszawa.

Sosnowski A., 2010, poems, Wrocław.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-12-01

Jak cytować

1.
LISAK-GĘBALA, Dobrawa. Glitchem opętanie. Poetyka cyfrowych usterek w wierszach drukowanych. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 1 grudzień 2022, T. 22, nr 2, s. 65–74. [udostępniono 9.5.2025]. DOI 10.12775/SE.2022.00028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 2 (2022): Książka bez granic

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Dobrawa Lisak-Gębala

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 442
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

poezja polska XXI wieku, glitch poetry, glitch art, poezja elektroniczna, książka artystyczna, posthumanizm, neolingwiści warszawscy, Rozdzielczość Chleba, Andrzej Sosnowski, Ewa Solska , Łukasz Podgórni, Leszek Onak , Kamil Brewiński, Maria Cyranowicz, Jarosław Lipszyc, Roman Misiewicz, Piotr Puldzian Płucienniczak
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa