Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

“Czytam sobie” literary series by Egmont publishing house – special texts after special edition
  • Home
  • /
  • “Czytam sobie” literary series by Egmont publishing house – special texts after special edition
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 18 No. 2 (2020): Edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, pod red. Marcina Lutomierskiego /
  4. TREATISES AND ARTICLES

“Czytam sobie” literary series by Egmont publishing house – special texts after special edition

Authors

  • Bożena Hojka Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-4591-4346

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2020.00031

Keywords

children’s literature, children’s book, learning to read, publishing, Egmont, “Czytam sobie”

Abstract

The article is devoted to a very popular and award-winning publishing series “Czytam sobie” by Egmont publishing house. The series is intended to facilitate the learning of reading for children aged 5–7 years and stimulate their reading interests by providing texts of high literary quality and varying levels of difficulty (adapted to subsequent stages of learning to read). The article discusses the detailed assumptions of the series and then analyses its editorial model and the structure of its publications. The specific educational goal determines both the content and form of the works (their length, linguistic and formal-structural shape) and the form of making them available to the novice reader. In small, handy, illustrated books, the literary text is enclosed in numerous materials, which not only facilitate its reception, but also have an additional cognitive, educational, motivating and emotionally engaging function. The specific solutions used in the series have been evaluated from the perspective of the methodology of learning to read and editing standards for children’s books.

References

Adamczykowa Z., 2008, Literatura „czwarta” – w kręgu zagadnień teoretycznych, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice, s. 13–43.

Czabanowska-Wróbel A., 2016, Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi, „Polonistyka. Innowacje”, nr 3, s. 83–88, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/5555/5636 (dostęp: 28.08.2019).

Encyklopedia książki, 2017, red. A. Migoniowa, M. Skalska-Zlat, Wrocław.

Garbal Ł., 2011, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa.

Jurek A., 2012, Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk.

Krasowicz-Kupis G., 2011, Poznawcze i społeczne uwarunkowania osiągnięć w czytaniu sześciolatków, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, s. 159–172.

Kromka M., Ptaśnik-Cholewa K., 2015, Rola rodziców w rozbudzaniu postaw czytelniczych dziecka w kontekście czasu wolnego, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 1, s. 73–94.

Loth R., 2008, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa.

Mazepa-Domagała B., 2008, O ilustracji w książce literackiej dla dzieci, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice, s. 327–343.

Murawska B., 2011, Pozwólmy dzieciom czytać, Warszawa, http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=846 (dostęp: 28.08.2019).

Sochacka K., 2004, Rozwój umiejętności czytania, Białystok.

Stanecka Z., Bez ogonków i dwuznaków, czyli o pisaniu do serii „Czytam sobie”, https://czytamsobie.pl/tworczosc_art02.php (dostęp: 28.08.2019).

Trzynadlowski J., 1976, Tekst, język, opracowanie, Warszawa.

Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa.

Zarych E., 2017, Po co dzieciom przypisy? Rola przypisów w książkach dla młodego czytelnika, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (12): Filozofia przypisów, pod red. M. Bizior-Dombrowskiej i B. Kuczkowskiego, s. 107–124.

Zbróg Z., 2009, W poszukiwaniu najlepszej strategii nauki czytania, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, s. 119–143.

Zok-Smoła A., 2015, „Wielka księga. Czytam sobie”. O języku tekstów dla debiutujących czytelników, w: (Przed)szkolne spotkania z lekturą, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice, s. 97–110.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-01-20

How to Cite

1.
HOJKA, Bożena. “Czytam sobie” literary series by Egmont publishing house – special texts after special edition. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 20 January 2021. Vol. 18, no. 2, pp. 89-98. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/SE.2020.00031.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 18 No. 2 (2020): Edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, pod red. Marcina Lutomierskiego

Section

TREATISES AND ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 790
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

children’s literature, children’s book, learning to read, publishing, Egmont, “Czytam sobie”
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop