Book art – books about art. The influence of contemporary Polish publishers on shaping the aesthetic sensitivity of young readers
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2020.00024Keywords
book for children, book for young adults, book art, aesthetic education, contemporary Polish publishers, “Mały Koneser”, Dwie SiostryAbstract
The article presents the meaning of a book for children and young adults as an important element of aesthetic education. An important mediator in this process are contemporary Polish publishers, who after the years of the “flood” of the last decade of the 20th century significantly contributed to raising the artistic level of published titles and renewing the book art for the young audience. A significant influence on the change of the publishing repertoire for children and young adults was exerted primarily by small, independent publishing houses, which not only were the first to dare to return to good editorial practices, but also, thanks to their actions and successes, influenced the practices of large publishing houses, which decided to expand their offer with slightly more ambitious titles. Thanks to this, young readers now find books designed and illustrated by renowned Polish and foreign artists, as well as talented newcomers. Through them, children have a chance to get in touch with art and experience beautiful books. Another important trend in the activity of contemporary publishers are books for children and young adults introducing the audience to the world of art. The “Mały Koneser” series published by Dwie Siostry is worth mentioning. It did not achieve a spectacular market success, but is a proof of how original initiatives are taken by contemporary publishers in order to stimulate the aesthetic sensitivity of young readers.References
Am/ŁSz, 2010, „Powidoki” nauczą rozumieć malarstwo, Polskie Radio Czwórka [Portal Polskiego Radia], 15.12.2010, https://www.polskieradio.pl/10/482/Artykul/282541,Powidoki-naucza-rozumiec-malarstwo (dostęp: 25.08.2019).
Baczyński S., 1922, Zewnętrzne piękno książki dla dzieci i młodzieży, „Grafika Polska”, nr 2 (3), s. 52–54.
Beckett S., 2014, Crossover picturebooks. A genre for all ages, New York–London.
Biernacka-Licznar K., Jamróz-Stolarska E., Paprocka N., 2018, Lilipucia rewolucja: awangardowe wydawnictwa dla dzieci w Polsce w latach 2000–2015. Produkcja wydawnicza. Bibliografia, Warszawa.
Boguszewska H., 2013, Projekty graficzne pozapodręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1928–1945, Lublin.
Byliniak M., 2009, Czy można mieszkać w jajku?, „Ryms”, nr 5.
Czarski W., 1926, Z dziedziny grafiki. O książce szkolnej, „Grafika Polska”, nr 4 (2), s. 39–42.
Diduszko H., 2009, Pełniej odczuwać, głębiej rozumieć (o relacji: dziecko–sztuka, wychowaniu estetycznym i książce), „Ryms”, nr 5, s. 2–4.
Dłużewska E., 2017, Wydawnictwo Dwie Siostry. Piękne książki dla dzieci doceniane na świecie, Wyborcza.pl, 16.01.2017, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,21241166,skarbu-nie-znalazlysmy-ale-mamy-przygody.html?disableRedirects=true (dostęp: 29.08.2019).
Egmont.pl [strona wydawcy], https://egmont.pl (dostęp: 23.08.2019).
Forkiewicz J., 1974, Dawny atlas. Szkic z dziejów książki ozdobnej, Gdańsk.
Howorus-Czajka M., 2017, Gra ze sztuka w książce obrazkowej, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, pod red. M. Cackowskiej, H. Dymel-Trzebiatowskiej i J. Szyłaka, Poznań, s. 173–190.
Jamróz-Stolarska E., 2014, Serie literackie dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945–1989. Produkcja wydawnicza i ukształtowanie edytorskie, Warszawa.
Komza M., 2017, Sztuka w książce – książka w sztuce, w: Encyklopedia książki, t. 1, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń i M. Skalskiej-Zlat, Wrocław, s. 69–77.
Komza M., 2003, Wstęp, w: Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław, s. 7–11.
Krynicka I., 2014, Dobre opowieści się nie starzeją, rozm. przepr. O. Wróbel, 31.07.2014, Kurzojady [portal], https://www.kurzojady.pl/714-dobre-opowiesci-sie-nie-starzeja-rozmowa-z-iwona-krynicka-wydawca-ksiazek-dla-dzieci (dostęp: 22.08.2019).
Leszczyński G., 2007, Literatura dla młodych odbiorców 1990–2006, „Guliwer” 1, s. 33–36.
Mortkowiczowa J., 1904, O wychowaniu estetycznym, wyd. 2, Warszawa.
Nagroda Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR 2008, 2016, Polskie Towarzystwo Wydawców Książek [portal], http://www.ptwk.pl/images/pdf/IKAR_2008_2016.pdf (dostęp: 22.08.2019).
Olech J., 2015, Rok 2015 w książkach dla dzieci, Instytut Książki [portal], https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,rok-2015-w-ksiazkach-dla-dzieci,1158.html (dostęp: 26.08.2019).
Olech J., 2013, Vintage dla dzieci – ruszyła lawina reprintów dawnych książek, Wyborcza.pl, 3.09.2013,http://wyborcza.pl/1,76842,14536344,Vintage_dla_dzieci___ruszyla_lawina_reprintow_dawnych.html (dostęp: 22.08.2019).
Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku: Diagnozy i postulaty, 2008, red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński i M. Zając, Warszawa.
Pszon S., 1916, Kultura piękna w szkole, „Szkoła Polska”, nr 7.
Szuman S., 1951, Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży, Kraków.
Szuman S., 1990, O sztuce i wychowaniu estetycznym, wyd. 4, Warszawa.
Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.
Wilkoń J., 1996, Józef Wilkoń o sztuce książki, w: Współczesna polska sztuka książki, Warszawa [s. 1 nlb.].
Wydawnictwo Dwie Siostry [strona wydawcy], https://www.wydawnictwodwiesiostry.pl (dostęp: 22.08.2019).
Zwolakiewicz H., 1935, O estetykę książki dziecięcej, „Przyjaciel Szkoły”, nr 15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1070
Number of citations: 0