Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Covers and dust jackets from the „Golden Series” of FNP Monographs – an attempt to analyze of the graphic creation process
  • Home
  • /
  • Covers and dust jackets from the „Golden Series” of FNP Monographs – an attempt to analyze of the graphic creation process
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 17 No. 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu /
  4. TREATISES AND ARTICLES

Covers and dust jackets from the „Golden Series” of FNP Monographs – an attempt to analyze of the graphic creation process

Authors

  • Dorota Ucherek Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-6794-7280

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2020.00014

Keywords

cover, dust jacket, graphic design, academic book, academic series

Abstract

The subject of the analysis undertaken in the article are the covers and dust jackets of books belonging to the “Golden Series” – “Humanities Monographs of the Foundation for Polish Science”. The author takes into account three stages of the graphic development of the series, named after the dominant colours – the brown style (1995–2004), the brown-gold style (2004–2011) and the gold style (2011–2020). Numerous imperfections of the first one, which emphasized the prestigious character of the series by the archaizing cover, are revealed, both in terms of design and typographic inconsistencies. The author then states that while the introduction of the golden dust jacket and graphic photographs in the second style has increased visual attractiveness of the series, one cannot speak of a comprehensive graphic creation process until the third stage of the aforementioned evolution. The categories of motifs appearing on the dust jackets are also described, with an attempt to find patterns between their selection and the topics discussed, as well as to interpret examples from particular categories. Comparing projects from the second and third stage, the author comes to the conclusion that the former group was based mainly on illustrations from the inside of the books or on relatively simple visual associations, while the latter is the result of creative work and intellectual effort – getting acquainted with a specialist publication – and the character of these projects, sometimes fully abstract, is challenging for the recipient to interpret.

References

Adamczak M., 2008, Akcjonizmy osieckie w latach 1967–1981, w: Awangarda w plenerze. Osieki i Łazy 1963–1981. Polska awangarda II połowy XX wieku w kolekcji Muzeum w Koszalinie, oprac. R. Ziarkiewicz, Koszalin, s. 320–364.

Ambrose G., Harris P., 2008, Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, tłum. J. Jagiełło, U. Kowalczyk, Warszawa.

Ambrose G., Harris P., 2008, Twórcze projektowanie, tłum. J. Hübner-Wojciechowska, Warszawa.

Bałus W., 2011, Gotyk bez Boga? W kręgu znaczeń symbolicznych architektury sakralnej XIX wieku, Toruń.

Bering P., 1998, Kult świętego Wojciecha w późnym średniowieczu w polskiej prowincji kościelnej, w: Nuntius vetustatis. Prace ofiarowane Profesorowi Jerzemu Wisłockiemu, red. A. Bieniaszewski, R. T. Prinke, Poznań, http://www.bkpan.poznan.pl/projekty-zakonczone/JW70/wojciech.htm.

Biały A., 2015, „Szesnastowieczne oprawy z krakowskiej szkoły introligatorskiej na przykładzie kolekcji z Biblioteki Jasnogórskiej – wybrane problemy”, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Leonarda Ogiermana, prof. UŚ, Uniwersytet Śląski, Katowice.

Bończa Tomaszewski N., 2006, Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku, Wrocław.

Bryl M., 1994, Cykle Artura Grottgera – poetyka i recepcja, Poznań.

Chronica et annales Poloniae, baza Polona, http://polona.pl/item/chronicae-et-annales-poloniae,ODI3MDgz/8/#info:metadata.

Cowan E. J., 2003, “For Freedom Alone”: The Declaration of Arbroath, 1320, East Linton.

Czerska K., Tadeusz Kantor, „Panoramiczny happening morski”, http://culture.pl/pl/dzielo/tadeusz-kantor-panoramiczny-happening-morski.

Daniel Mróz. Rysunki i ilustracje, 2011, proj. katalogu Z. Szumski, Jelenia Góra.

Drzwi gnieźnieńskie, 1979, oprac. J. Wierzbicki, Warszawa.

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław.

Gottlieb B., Zielinski S., Introduction to the exhibtion “Without Firm Ground – Vilém Flusser and the Arts”, http://zkm.de/en/exhibition/2015/08/globale-without-firm-ground-vilem-flusser-and-the-arts.

Gryglewicz T., 2013, Ilustracje Daniela Mroza do „Cyberiady” Stanisława Lema w kontekście krakowskiego surrealizmu po II wojnie światowej, „Quart”, nr 3/4: Lem, s. 187–199.

Hojka B., 2017, Okładka hasło, w: Encyklopedia książki, t. 2, red. A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat, Wrocław, s. 294–295.

Juszczak W., 2007, Artur Grottger. Pięć cyklów, wyd. 5, Warszawa.

Kalinowska K., 2018, Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji, Toruń.

Komza M., 2017, Sztuka w książce – książka w sztuce, w: Encyklopedia książki, t. 1, red. A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat, Wrocław, s. 69–77.

Koschany R., 2006, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wrocław.

Kowalska E., 2008, Kalendarium plenerów osieckich 1963–1981, w: Awangarda w plenerze. Osieki i Łazy 1963–1981. Polska awangarda II połowy XX wieku w kolekcji Muzeum w Koszalinie, oprac. R. Ziarkiewicz, Koszalin, s. 156–319.

Kowalska-Leder J., 2009, Doświadczenia Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego, Wrocław.

Kroehl H., 1984, Buch und Umschlag im Test, Dortmund.

Lem S., 1965, Cyberiada, oklejka, karta tyt., il. Daniel Mróz, Warszawa.

Lem S., 1972, Cyberiada, oklejka, wyklejka, il., układ graf. Daniel Mróz, Warszawa.

Lewicka-Morawska A., 1995, Formowanie narodowej uczuciowości, czyli o sztuce Artura Grottgera na przestrzeni dziesięcioleci, „Niepodległość i Pamięć”, nr 1, s. 97–121.

Lisowska U., 2017, Wyobraźnia, sztuka, sprawiedliwość. Marthy Nussbaum koncepcja zdolności jako podstawa egalitarnego liberalizmu, Toruń.

Nowicka M., 1985, Malarstwo antyczne. Zarys, Wrocław.

Nussbaum M., 2013, Political Emotions. Why Love Matters for Justice, Cambridge [Massachusetts]–London.

Podręczny słownik bibliotekarza, 2011, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, współpr. H. Tadeusiewicz, Warszawa.

Program „Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej”, 2018, w: K. Kalinowska, Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji, Toruń.

Przybysławski A., 2009, Buddyjska filozofia pustki, Wrocław.

Racinowski K., 1982, Obwoluta, hasło w: A. Czachowski et al., Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław, s. 194–196.

Racinowski K., 1982, Okładka, hasło w: A. Czachowski et al., Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, red. A. Kawecka-Gryczowa, Wrocław, s. 202–204.

Seria „Monografie FNP”, http://monografie.fnp.org.pl.

Słownik wydawcy, 1997, oprac. B. Kalisz, Warszawa.

Smaga M., 2015, Artyści przypomniani. Daniel Mróz, Kraków.

Sucharski R. A., 2015, Jeszcze raz w kwestii imienia pierwszego historycznego władcy Polski, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, s. 233–244.

Szczęśniak K., 2011, Okładka i obwoluta książki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 2, s. 29–41.

Sztuka gotyku. Architektura, rzeźba, malarstwo, 2000, red. R. Toman, zdj. A. Bednorz, przeł. A. Baranowa, Köln.

Szubka T., 2012, Neopragmatyzm, Toruń.

Szwejkowska H., 1987, Książka drukowana XV–XVIII wieku. Zarys historyczny, wyd. 5, popr., Wrocław–Warszawa.

Tomaszewski A., 2011, Architektura książki. Dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa.

Tondel J., 2019, Okładki książek i czasopism z okresu Młodej Polski oraz międzywojnia, od Wyspiańskiego do Strzemińskiego, w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Toruń.

Transcription and Translation of the Declaration of Arbroath, 6 April 1320, http://www.nrscotland.gov.uk/files/research/declaration-of-arbroath/declaration-of-arbroath-transcription-and-translation.pdf.

Trzynadlowski J., 1988, Autor, dzieło, wydawca, wyd. 2, uzup., Wrocław.

Trzynadlowski J., 1983, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, wyd. 3, Warszawa.

Tymowski M., 2017, Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń.

Urbańczyk P., 2008, Trudne początki Polski, Wrocław.

Ute Mann K., 2013, Polonia. Eine Nationalallegorie als Erinnerungsort in der polnischen Malerei des 19. Jahrhunderts, Köln.

Wolański A., 2008, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa.

Zbierski T., 1978, Prakseosemiotyka książki, czyli książka funkcjonalna, „Studia o Książce” t. 8, s. 3–26.

Zbierski T., 1978, Semiotyka książki, Wrocław.

„Złota Seria. Wystawa”, 6–26 III 2019, Domek Miedziorytnika, Wrocław.

Zygmuntowicz D., 2011, Praktyka polityczna. Od „Państwa” do „Praw” Platona, Toruń.

Żeligowski H., 2003, Ukształtowanie edytorsko-poligraficzne ilustracji naukowych, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław, s. 161–174.

Żychowska M. J., 2006, Nowa architektura, „Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN”, t. 2, s. 73–79.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-07-31

How to Cite

1.
UCHEREK, Dorota. Covers and dust jackets from the „Golden Series” of FNP Monographs – an attempt to analyze of the graphic creation process. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 31 July 2020. Vol. 17, no. 1, pp. 173-194. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/SE.2020.00014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 17 No. 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu

Section

TREATISES AND ARTICLES

Stats

Number of views and downloads: 728
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

cover, dust jacket, graphic design, academic book, academic series
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop