Self- -publishing. Outline of the main problems
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2016.023Keywords
self-publishing, internet platforms, free access to publication, e-books, publishing standardsAbstract
The aim of the following article is to understand popularity of self-publishing phenomena in Poland. At the very begining author is explaining what is self-publishing, taking as an example three most popular self-publishing portals in Poland (Wydaje.pl, Virtualo and RW2010) and comparing them to the foreign self- -publishing portals. Author is writing about different types of self- -publishing: vanity publishing, subsided publishing, partnership self-publishing, whole self-publishing and self-publishing at the Internet platforms. Next part of the article is entitled discussions about advantages and disadvantages of selfpublishing and reception of this phenomena. Author writes about first self-publishing success (novels by Stephen King) and major, american stars of self -publishing in the effort of seeking polish self publishing success stories. It turnes out, that polish self-publishing market is lacking bestsellers and independent authors. Subsequently changes in publishing circuit are analyzed. Author compares self-publishing to second publishing circuit in Poland (1971–1989). Selfpublishing is described as samizdat without political context, in commercialized version. Theory of long tail (by Chris Anderson) “generation upload” theory (Jeff Gomez), cognitive surplus (Clay Shirky) and economical context of self-publishing (free access to publication) are recalled to understand popularity of independent self-publishing. Next author is analyzing an editor side of self-published e-books trying to compare it with traditional published book. It turned out, that independent authors not always follow editorial standards, but they are trying to follow them. They resign from the editorial freedom in order to use one developed by publishing standards – the aim is being understood by readers. In the last part author is referring to the status of an author in self-publishing, pointing changes (and refer to Roland Barthes, Michael Foucault, Walter Benjamin) – author is becoming the most important part of the communication chain in self-publishing by making decisions and staying in touch with a reader.
References
Allen M., Subsidy Publishing vs. Self-Publishing: What’s the Difference?, http://www.writing-world.com/publish/subsidy.shtml (dostęp: 15.02.2014).
Anderson Ch., 2008, Długi ogon, Poznań.
Anderson Ch., 2010, Długi ogon, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa.
Aune S. P., Stephen King Guns Essay Published as a Kindle Single on Amazon, http://www.technobuffalo.com/2013/01/25/stephen-king-guns-essay-on-kindle-amazon/ (dostęp: 16.02.2014).
Barthes R., Śmierć autora, „Teksty Drugie” 1999, nr 1/2.
Benjamin W., 1993, Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej, w: Bocheńska J., Kisielewska A., Pęczak M., Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa.
Błaszczyk Ł., 2013, Miesiąc miodowy w Blachowni, http://wydaje.pl/e/miesiac-miodowy-w-blachowni2 (dostęp: 04.04.2014), Warszawa.
Bosman J., Self-Publishing Star Amanda Hocking Sells Next Series to St. Martin’s, http://www.nytimes.com/2013/06/20/business/media/self-publishing-star-amanda-hocking-sells-next-series-to-st-martins.html?_r=0 (dostęp: 16.02.2014).
Czapliński P., 2007, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków.
Darnton R., 2009, Case for books. Past, present and the future, New York.
Flood A., First self-publishing MA offers DIY education, http://www.theguardian.com/books/2014/feb/05/first-self-publishing-ma-university-of-central-lancashire (dostęp: 16.02.2014).
Foucault M., 1999, Kim jest autor?, w: Foucault M., Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Warszawa.
Gołębiowski Ł., Waszczyk P., 2013, Rynek książki w Polsce 2013. Wydawnictwa, Warszawa.
Gomez J., 2008, Generation upload, w: Print is dead. Books in our digital age, New York.
Gonciarz K., 2012, Webshows. Sekrety wideo w internecie, Kraków.
Hardo J., What is the problem of Self-publishing Source, „Library Journal” 2013, No. 138.
Howey H., Hugh Howey o byciu skutecznym artystą we współczesnym świecie, http://jestkultura.pl/2014/hugh-howey/ (dostęp: 16.02.2014).
Hurtes S., 6 self-publishing succes stories, „Writer” 2012, No. 125.
Janusiewicz M., 2013, Literatura w dobie internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków.
Jarosiński Z. (red.), 1978, Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, Wrocław.
John Locke – samopublikujący pisarz sprzedał milion ebooków, http://booklips.pl/newsy/john-locke-samopublikujacy-pisarz-sprzedal-milion-ebookow/ (dostęp: 16.02.2014).
Juraszek D., 2009, Xiao Long. Biały Tygrys, Warszawa.
Juraszek D., Skała, która sprowadza cień, http://wydaje.pl/e/skala-ktora-sprowadza-cien (dostęp: 16.02.2014).
Kazanowska-Ponczek E., Pocztówki, czyli opis włóczęgi po Wyspach Kanaryjskich i innych cudach, http://wydaje.pl/e/pocztowki-czyli-opis-wloczegi-po-wyspach-kanaryjskich-i-innych-cudach (dostęp: 04.04.2014).
Kijowski A., 2000, Literatura i kryzys, w: Kongres Kultury Polskiej, 11–13 grudnia 1981, Warszawa.
King S., 2013, Guns, Philtrum Press.
Król K., 2013, Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Katowice.
Malczewski A., 1978, Maria. Powieść ukraińska, Wrocław–Kraków.
Nash R., What is the business of literature, „Virginia Quarterly Review” 2013, No. 89.
Pilkington E., Amanda Hocking, the writer who made millions by self-publishing online Martin’s, http://www.theguardian.com/books/2012/jan/12/amanda-hocking-self-publishing (dostęp: 16.02.2014).
Rooney M., The types of self-publishing – peeling away the layer of confusion, http://www.selfpublishingreview.com/2009/02/the-types-of-self-publishing-peeling-away-the-layers-of-confusion/ (dostęp: 15.02.2014).
Sachs A., Books Unbound, „Time” 2009, No. 173.
Sajewicz P., 2013, Gwelfów i gibelinów, http://wydaje.pl/e/gwelfow-i-gibelinow2 (dostęp: 04.04.2014), Warszawa.
Samopublikujący pisarze zostaną uznani w Kanadzie pełnoprawnymi literatami?, http://booklips.pl/newsy/samopublikujacy-pisarze-zostana-uznani-w-kanadzie-pelnoprawnymi-literatami/ (dostęp: 16.02.2014).
Smashwords, https://www.smashwords.com/about (dostęp: 16.02.2014).
Smykowski T., 2010, 14 tekstów o startupach internetowych.
Sowiński P., 2011, Zakazana książka. Uczestnicy drugiego obiegu 1977–1989, Warszawa.
Spasiewicz S. (red.), 2005, Bez bohatera. Antologia polskich opowiadań fantastycznych, Warszawa.
Tomczyk T., 2012, Bloger, Katowice.
Tunja T., Why Don’t More Bookstores Stock Self-published Titles?, http://publishingperspectives.com/2014/01/why-dont-more-bookstores-stock-self-published-titles/ (dostęp: 16.02.2014).
Węgrzyński M., Odrzucone zasady, http://wydaje.pl/e/odrzucone-zasady2 (dostęp: 04.04.2014).
Winkler P., Famous Writers Who Self-Published: Busting a Self-Publishing Myth, http://www.huffingtonpost.com/peter-winkler/famous-writers-who-selfpu_b_4303994.html (dostęp: 15.02.2014).
Władysław Zdanowicz najpopularniejszym samopublikującym autorem w Polsce?, http://booklips.pl/newsy/wladyslaw-zdanowicz-najpopularniejszym-samopublikujacym-autorem-w-polsce/ (dostęp: 16.02.2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1278
Number of citations: 0