„My corpse sits in this basket” – the secrets if Miss C.K.’s gift
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2016.001Keywords
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Górnośląskie Museum in Bytom, Śląskie Museum in Katowice, Witkacy’s paintings, Czesława Oknińska-KorzeniowskaAbstract
The archives of Górnośląskie Museum in Bytom contain the correspondence between Ignacy Witkiewicz and Tadeusz Dobrowolski, the head of Śląskie Museum in Katowice. It concerns two matters: the museum’s purchase of Witkacy’s Autoportret and his donation of “Miss C.K.’s gift”. In June 1938, during his stay with Maria and Ignacy Grabski in Katowice, he painted Autoportret with smoking factories in the background, which he sold for 200 zł to Śląskie Museum. The information about it reached the Tax Chamber in Zakopane, which decided to seize the fee as a credit towards due taxes amounting to 1200 zł. Witkacy was trying to stop it by revoking the decision to sell the painting, which however resulted in a tax inspector’s visit at “Witkiewiczówka” with the intention of seizing all Witakcy’s paintings. After the payment of half of the amount due, made by cousin Dziudzia and a friend Tadeusz Langier, and seizing the fee for Autoportret, the Tax Chamber remitted the remaining part of the debt.
In March 1938 Czesława Oknińska-Korzeniowska broke her 9-year relationship with Witkacy. She found out that he was having an affair with a 17-year-old manicurist, lover of a barber from Zakopane. She sent back to him all the gifts she had received, his books with dedications torn out, as well as a package of paintings. He did not manage to convince her to reconcile and get back to him. Attempts of mediation by friends (among others, Hans Cornelius), were also unsuccessful. Witkacy, believing the breakup to be definite, donated the collection of paintings sent back to him to Śląskie Museum as “Miss C.K.’s gift’. It contained, among others, three of his self-portraits, astronomical compositions, an oil painting entitled Wnętrze lasu (which he had painted at the age of seven), as well as works by Rafał Malczewski, Tadeusz Langier, Antoni Waśkowski and Brunon Schulz. During the war most of them were destroyed or went missing. Among the ones that survived, there was Autoportret, which was in Górnośląskie Museum after the war, and in 1988 was donated to Śląskie Museum.
The breakup with Czesia, which led Witkacy to severe depression and suicidal thoughts, lasted for almost five months. In August 1938 she agreed to return to him. Witkacy, however, never fully recovered mentally, and suicidal thoughts were to accompany him forever – until 18 September 1939.
References
Degler J., 2013, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918–1939), Warszawa.
Dobrowolski T. W., 1996, O wczesnej fazie malarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1904–1914). Przyczynek do monografii artysty i psychologii twórczości, w: Sztuka współczesna. Studia i szkice, t. 2, red. E. Dutkiewicz, Kraków, s. 231–261.
Grafika i rysunek polski 1800–1945. Katalog zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach, 2006, oprac. K. Jarmul, Katowice.
Hładko R., 1980, Muzy przy kasie, współpraca C. Panek, „Życie Literackie”, nr 35, s. 14–15.
Jakimowicz I., 1995, System i wyobraźnia. Wokół malarstwa Witkacego, Wrocław 1995.
Meschnik M., 1998, Galeria malarstwa polskiego dawnego Muzeum Śląskiego w Katowicach. Kalendarium jej tworzenia sierpień 1927 – sierpień 1939, „Rocznik Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Sztuka”, z. 8, s. 106–109.
Meschnik M., 1985, Katalog zaginionych obrazów ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach, Bytom.
Micińska A., 1986, Jedyne wyjście Istnienia Poszczególnego. Samobójstwo S. I. Witkiewicza, „Zeszyty Literackie”, nr 16, s. 109–120.
Okołowicz S., 2000, Nieznana kobieta w życiu Witkacego. Listy Stanisława Ignacego Witkiewicza do Marii Zarotyńskiej, w: Witkacy. Materiały sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 60. rocznicę śmierci, Słupsk, wrzesień 1999, red. A. Żakiewicz, Słupsk, s. 249–280.
Schulz B., 2002, Księga listów, zebrał i przygotował do druku J. Ficowski, wydanie drugie, przejrzane i uzupełnione, Gdańsk.
Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939. Katalog dzieł malarskich, 1990, oprac. I. Jakimowicz, przy współpracy A. Żakiewicz, Warszawa.
Szczepański H., 2011, Portret adwokata, „Gazeta Wyborcza – Wyd. Katowice”, nr 252, s. 14.
Szczepański H., 2011, Trzy pastele Witkacego. Tropem zaginionych portretów, „Gazeta Wyborcza – Wyd. Katowice”, nr 262, s. 11.
Witkiewicz S. I., 1993, Dzieła zebrane, t. 12: Narkotyki – Niemyte dusze, oprac. A. Micińska, Warszawa.
Witkiewicz S. I., 2003, Dzieła zebrane, t. 10: „O Czystej Formie” i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa.
Witkiewicz S. I., 2010, Dzieła zebrane, t. 21: Listy do żony (1932–1935), przygotowała do druku A. Micińska, oprac. i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa.
Witkiewicz S. I., 2012, Dzieła zebrane, t. 22: Listy do żony (1936–1939), przygotowała do druku A. Micińska, oprac. i przypisami opatrzył J. Degler, Warszawa.
Witkiewicz S. I., 2013, Dzieła zebrane, t. 17: Listy I, oprac. T. Pawlak, Warszawa.
Witkiewicz S. I., 2014, Listy do Jadwigi z Trembeckiej i Mariana Ziębów, oprac. T. Pawlak, w: idem, Dzieła zebrane, t. 18: Listy II (wol. 1), oprac. T. Pawlak oraz S. Okołowicz i J. Degler, Warszawa, s. 609–622.
Wójtowicz A., 1997, Śladami Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz”, „Odra”, nr 10, s. 107–109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 899
Number of citations: 0