Norwid’s attitude towards illustrations and the art of illustration
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2013.019Keywords
Cyprian Norwid, the art of illustration, Norwid’s artistic and plastic activity, judgements and metacritical ideasAbstract
The article refers to the little known field of Norwid’s artistic and plastic activity, i.e. the art of illustration. It presents and characterizes not only illustrations produced by the creator of Solo, but also his judgements and metacritical ideas. Although the illustration was an incidental component of Norwid’s artistic creation, it constantly appeared in his works. In all likelihood, it was a creative challenge and a temptation: it gave the opportunity to earn money, improve the standard of living and establish balance in life, which was reflected in the biographies of popular nineteenth-century illustrators. In this respect, it seems that the poet had exceptional creative skills. Even Norwid’s contemporaries praised his special talent for illustration, nevertheless they undermined poetic skills of the author of Rzecz o wolności słowa. It would be difficult to describe Norwid as an illustrator in the true sense of the word – the poet was an occasional illustrator, but he never entirely devoted himself to the art of illustration. The author of the article tries to show that Norwid entered upon that field of art, nonetheless he withdrew from it and tended to avoid reunion.
References
Bartels A., 1857, Łapigrosz. Szkice obyczajowe. Skreślił i tekstem objaśnił A. Bartels, Paryż, (Album de Wilna, 6 série, No. 3, 15 tablic).
Czarnomorska J., 1992, Trębicka, Janin i romantyczne gesty Norwida, w: „Całość” w twórczości Norwida, pod red. J. Puzyniny i E. Teleżyńskiej, Warszawa.
Gomulicki J. W., 1971, Dokumentacja ilustracyjna. Objaśnienia, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 11, Warszawa.
Halkiewicz-Sojak G., 2008, Między karczmą a salonem – Norwid o sztuce flamandzkiej i… polskiej, w: Norwid – artysta. W 125. rocznicę śmierci poety, pod red. K. Trybusia, W. Ratajczaka i Z. Dambek, Poznań.
Jachowski J., Modlitewnik C. K. Norwida. (Z pamiętnika księgarza), „Przewodnik Katolicki” 1966, nr 18.
Janta A., 1962, Na tropach Norwida w Ameryce, w: Norwid żywy, pod red. W. Günthera, Londyn.
Kraszewski J. I., 1867, Z roku 1866. Rachunki, Poznań.
List Franciszka Chłapowskiego do Zenona Przesmyckiego, BN, rkps IV 6319, t. 1, k. 70.
Melbechowska-Luty A., 2001, Sztukmistrz. Twórczość artystyczna i myśl o sztuce Cypriana Norwida, Warszawa.
Norwid C., 1971, List do Antoniego Zaleskiego z 29 października 1858 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa, s. 358.
Norwid C., 1971, List do Bronisława Zaleskiego z 11 stycznia 1872 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 9, Warszawa, s. 502–503.
Norwid C., 1971, List do Bronisława Zaleskiego z przełomu 1871/1872 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 9, Warszawa.
Norwid C., 1971, List do Marii Trębickiej z 18 i 19 lipca 1856 roku, w: Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa.
Norwid C., Modlitewnik, BN, rkps IV, 6324, k. 264–278 (z odpisu Zenona Przesmyckiego).
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 2, Warszawa.
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 6: Proza. Część pierwsza, Warszawa.
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 7, Warszawa.
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 8, Warszawa.
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 11, Warszawa.
„Orędownik Naukowy”, 1841, nr 44, nr 52.
Pieńkos A., 1996, W poszukiwaniu idealnej księgi. Doré, Hugo i nowoczesna ilustracja, „Ikonotheka”, nr 11.
Piwarski A. F., 1841, Album cynkograficzno-rysunkowe warszawskie w dwunastu obrazach, Warszawa.
„Przegląd Powszechny”, 1911, t. 109, nr 327.
„Rozmaitości”, 1841, nr 47.
Sawicki S., 1986, Norwida walka z formą, w: idem, Norwida walka z formą, Warszawa.
Silliman B., C. R. Goodrich (eds.), 1854, The World of Science, Art And Industry, Illustrated from Examples In the New York Exhibition, 1853–1854, with 500 Illustrations, under the Superintendence of C. E. Döpler Esq, New York–London.
Trojanowiczowa Z., Z. Dambek, 2007, Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1: 1821–1860, Poznań.
Widacka H., 1985–1986, Grafika Cypriana Norwida, „Studia Norwidiana”, nr 3–4.
Wiercińska J., 1986, Cztery Marie, w: eadem, Sztuka i książka, Warszawa.
Wrześniewski W., 1841, O cynkografii p. Seweryna Oleszczyńskiego, „Biblioteka Warszawska”, t. 2.
Wyka K., 1989, Norwid w Krakowie, w: idem, Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 661
Number of citations: 0