“Album Orbis” by Cyprian Norwid and the idea of “ beautiful book”
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2013.018Keywords
Cyprian Norwid, Album Orbis, the idea of “beautiful book”, editorial movementAbstract
The author attempts to indicate one unnoticed aspect which was omitted in the research on Album Orbis. It referred to the relation of the work to the idea of “beautiful book” which was connected with the editorial movement that developed at the end of the nineteenth-century – its significant indication occurred in the 1850s (i.a. owing to Edward Moxon’s publications). The article presents three factors which contributed to putting forward a thesis regarding both interpretation and the movement’s influence on Album Orbis. First of them is associated with a specific relation of the word and the illustration in Norwid’s work, based on the principle of interference, completion, conjunction of forms etc., where the picture is independent or even dominant. The second factor, which is the aesthetics of forms, corresponds to Norwid’s attention to detail in the spatial distribution of objects and reflects his concern pertaining to the final effect of artistic actions. Finally, the third factor is connected with the category of totality. Not only does it refer to historiosophical paradigm important to the author of Vade- -mecum (the work presents the history of world culture), but also determines the order of components included in his collection. All cards in Album Orbis create an impression of entirety whose parts, including vacancies, convey semantically and artistically consistent information. Even if the idea of “beautiful book” is not the exclusive notion that influenced the final form of episodic and multidimensional Album Orbis, the presented similarity is remarkable because of the work’s artistic values.
References
Bobrowska B., 2004, „Enklawy quasi-ikoniczne” w powieści Bolesława Prusa „Dusze w niewoli”, w: Literatura i sztuka drugiej połowy XIX wieku. Światopogląd – postawy – tradycje, pod red. B. Bobrowskiej, S. Fity i J. A. Malika, Lublin, s. 45–84.
Chlebowski P., 2009, Romantyczna silva rerum. O Norwidowym „Albumie Orbis”, Lublin.
Forkiewicz J., 1974, Dawny atlas. Szkic z dziejów książki ozdobnej, Gdańsk.
Ingarden R., 1958, O budowie obrazu, w: idem, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa.
Janta A., 1962, Na tropach Norwida w Ameryce, w: Norwid żywy, pod red. W. Günthera, Londyn.
Jaworska A., 2008, Historia jako opowieść o widzeniu artysty. „Album Orbis” Cypriana Norwida, w: Norwid – artysta. W 125. rocznicę śmierci poety, pod red. K. Trybusia, W. Ratajczaka i Z. Dambek, Poznań.
Malraux A., 2005, Muzeum wyobraźni (fragmenty), przeł. A. Dziadek, w: Muzeum sztuki. Antologia, wstęp i red. M. Popczyk, Kraków, s. 186–210 (seria: „Horyzonty Nowoczesności”, t. 42).
Norwid C., Album Orbis, sygn. 1591 i 1592, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Zakład Zbiorów Graficznych.
Norwid C., 1971, List Norwida do Bronisława Zaleskiego z 1 lipca 1872 roku, w: C. Norwid, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.
Norwid C., 1971, List Norwida do Bronisława Zaleskiego z 5 lipca 1872 roku, w: C. Norwid, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.
Norwid C., 1971, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, cz. 2, oprac. J. W. Gomulicki, Warszawa.
Rzepińska M., 1989, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 1, Warszawa.
Teleżyńska E., 1994, Nazwy barw w twórczości Cypriana Norwida, Warszawa („Seria Słownikowych Zeszytów Tematycznych”, z. 2, pod red. J. Puzyniny).
Wallis M., 1972, Napisy w obrazach, „Studia Semiotyczne”, t. 2.
Wallis M., 1983, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne, Warszawa.
Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 640
Number of citations: 0