“Beautiful book” on Polish lands at the end of the nineteenth-century
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2013.017Keywords
“beautiful book”, the Pre-Raphaelites, William Morris, Art Nouveau, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Stanisław Dębicki, Jan BukowskiAbstract
The author discusses issues pertaining to the movement connected with the revival of the art of printing on Polish lands, which resulted in the inception of so-called “beautiful book”. Its emergence has its roots in Western Europe (the Pre- -Raphaelites and William Morris) and is related to thriving Art Nouveau. The article emphasizes artistic and socio-political factors which affected the movement on Polish lands. In addition, the author stresses its primary features, which were visible in Poland, and highlights the involvement of distinguished contemporary artists such as Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Stanisław Dębicki, Edward Okuń, Stanisław Turbia-Krzyształowicz, Antoni Procajłowicz or Jan Bukowski, a prominent, yet forgotten artist of book. Furthermore, the article presents opinions expressed by Polish theoreticians of printing who combined the idea of “beautiful book” with a new work of applied art.
References
Arct M., 1926, Piękno w książce, Warszawa.
Banach A., 1959, Polska książka ilustrowana 1800–1900, Kraków.
Białostocki J., 1963, Polska grafika użytkowa 1900–1934, w: Z zagadnień plastyki polskiej 1918–1939, Wrocław.
Birkenmajera A. et al. (red.), 1971, Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław.
Feldman W., 1905, Piśmiennictwo polskie 1880–1904, Lwów.
Gawiński A., 1908, O książkach Wyspiańskiego, „Przegląd Biblioteczny”, nr 2, s. 85–91.
Grońska M., 1994, Grafika w książce, tece, albumie: polskie wydawnictwa artystyczne i bibliofilskie z lat 1899–1945, Wrocław.
Huysmans J.-K., 1976, Na wspak, przeł. i wstępem poprzedził J. Rogoziński, Warszawa.
Knysz-Tomaszewska D., G. P. Bąbiak, Entre l’ornement et le message. La couverture et la page de titre du livre polonais à la charnière du XIXe et du XXe siècle. [Oblicza książki – rzecz o okładkach i stronach tytułowych książek polskich na przełomie XIX i XX wieku].
Koczorowski S., 1938, Jak powstaje książka dzieło sztuki, „Miesięcznik Graficzny”, nr 2/3.
Komorowski W., I. Kęder, 2005, Ikonografia kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie, Kraków.
Koszutski W., 1906, Drukarstwo nasze a chwila bieżąca, „Grafika”, nr 1.
Lam S., 1922, Książka wytworna. Rzecz o estetyce druku, Warszawa.
Lam S., 1919, Piękna książka, „Rzeczy Piękne”, nr 4.
Lenart B., 1929, Piękna książka jako zestaw czynników materialnych, papieru, czcionek, ilustracji światłodrukowych, druki i oprawy, Wilno.
Marin-Białostocka J. (red.), 1971, Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966), t. 1, Warszawa.
Mitarski W., 1904, Estetyka książki, „Krytyka”, R. 6, t. 1, z. 468.
Przesmycki-Miriam Z., List do Kazimierza Woźnickiego z 3 marca 1914 roku, rkps, Arch. PAN, dz. III, sygn. 36.
Przesmycki-Miriam Z., 1902, Po półtoraroczu, „Chimera”, t. 6, z. 18.
Rozdział nagród wystawy drukarskiej, „Poradnik Graficzny” 1905, z. 2, szpalta 18–19.
Radziwiłł K. S., 1906, Listy księcia Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku”, wyd. E. Łuniński, Warszawa.
Rydel L., 1901, Poezje, z rysunkami S. Wyspiańskiego, nakładem księgarni D. E. Friedleina, Kraków.
Smolik P., 1930, Jana Bukowskiego prace graficzne, Łódź.
Smolik P., 1926, O książce pięknej, Warszawa.
Smolik P., 1928, Zdobnictwo książki w twórczości Wyspiańskiego, Łódź.
Sowiński J., 1982, Sztuka typograficzna Młodej Polski 1890–1914, Wrocław.
Sowiński J., 1995, Typografia wytworna w Polsce 1919–1939, Wrocław.
Szukiewicz W., 1902, Artyzm w książce, „Wędrowiec”, nr 50, s. 995–996; nr 51, s. 1016–1017; nr 52, s. 1035–1036.
Treichel I. (red.), 1972, Słownik pracowników książki polskiej, Warszawa–Łódź.
W. Sch., 1898, Buchschmuck, „Ver Sacrum”, t. 9.
Wallis M., 1967, Secesja, Warszawa.
Wiercińska J., 1983, Książka do czytania i książka do oglądania, w: Studia o kulturze modernistycznej, Warszawa.
Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.
Wiercińska J., 1970, Szata książki polskiej przełomu wieków, „Projekt”, nr 3.
Wiercińska J., 1969, Z problematyki zdobnictwa książkowego lat dziewięćdziesiątych XIX w., w: Sztuka około 1900. Materiały z sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa.
Wilde O., 2000, Portret Doriana Graya, przeł. T. Jaroszyński, Warszawa.
X., List od „The Printing Art” An Illustrated Monthly Magazine of the Art. Of Printing and of the Allied Arts. The University Press, Cambrigde z dn. 25 III 1909, Archiwum „Chimery”, korespondencja do redakcji z lat 1900–1907, BN 53 23.
Zych M. [S. Żeromski], 1905, Echa leśne, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1308
Number of citations: 0