Decorated editions as a monument to Polish national literature
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2013.016Keywords
the nineteenth-century, decorated editions, Polish national literature, a special kind of monument, artistically sophisticated booksAbstract
The nineteenth-century created the need to take a fresh look at the role of artwork in books. Initially, illustrations stirred negative emotions, nonetheless their important role in the promotion of literature became appreciated with time. Moreover, their significance as a “decoration of national literature” was emphasized in many works published in Poland. That type of literature played a crucial part in the society, therefore, a finely wrought edition, especially illuminated, was treated as a tribute paid to both the literature and its author. It was seen as a special kind of monument. Similar beliefs were expressed in many statements: publishers’ declarations, advertisements and introductions to expensive books. They could be found also in many reviews. Furthermore, many texts raised an issue of the educational function of book illustrations, which were expected to encourage young individuals to reading Polish literature. At the same time, people knew that decorated editions could be attractive to readers who were not necessarily interested in Poland’s problems. Consequently, artistically sophisticated books could draw their attention to the crucial Polish issues, which was often the main aim of publishers in exile.
References
Altenberg H., 1896, Przedmowa, w: A. Mickiewicz, Dziady, cz. I, II, IV, z ilustracjami Cz. B. Jankowskiego, Lwów.
Androli M. E., 1976, Andriolli świadek swoich czasów. Listy i wspomnienia, oprac. J. Wiercińska, Wrocław.
Chmielowski P. (red.), 1902, Wielka encyklopedia powszechna ilustrowana, t. 29–30: Hirschberg Aleksander–Instrumenty muzyczne, Warszawa.
Dunin J., 1982, Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX–XX wieku, Łódź.
Gebethner G. A., A. R. Wolff, 1898, Od wydawców, w: Album Jubileuszowe Henryka Sienkiewicza, z wstępem krytycznym S. hr. Tarnowskiego, Warszawa.
Gusman P., 1929, La gravure sur bois en France au XIX siècle, Paris.
Illustracyje, w: Encyklopedia powszechna, t. 12: Hof.–Jan., nakład, druk i własność S. Orgelbranda, Księgarza i Typografa, Warszawa 1863, s. 464.
Jaskuła R., 2002, Karol Forster, emigracyjny działacz, pisarz i wydawca 1800–1879, Kraków.
Kamionkowa J., 1973, Almanachy literackie jako przejaw dziewiętnastowiecznej kultury popularnej, w: Formy literatury popularnej: studia, pod red. A. Okopień-Sławińskiej, Wrocław.
Kenig J., 1889, Drzeworytnictwo, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 354.
Komza M., 2010, Apoteoza pisarza jako szczególny rodzaj ilustracji, w: Książka zawsze obecna. Prace ofiarowane Profesorowi Krzysztofowi Migoniowi, Wrocław, s. 161–173.
Komza M., 1989, Artyści książki – dziewiętnastowieczny ilustrator Gustave Doré, „Studia o Książce”, nr 18.
Komza M., 1987, Mickiewicz ilustrowany, Wrocław.
Korn W. B., 1825, Przedmowa Nowego Wydawcy, w: I. Krasicki, Pan Podstoli. Nowe i poprawne wydanie z rycinami. Dwa tomy, Wrocław.
Kraszewski J. I., 1857, Listy do Redakcji, „Gazeta Warszawska”, nr 166.
Ogłoszenie o wyjściu dzieła pod tytułem PLEJADA POLSKA, wydana staraniem Bolesława Maurycego Wolffa, [1854].
Paprocki T., 1896, Podręcznik księgarski. Przewodnik praktyczny dla wydawców, księgarzy i praktykantów księgarskich, na podstawie swojskich i obcych źródeł opracowany, Warszawa.
Porębski M., 1972, Ikonosfera, Warszawa.
Przedmowa Wydawców, w: L. Siemieński, Dzieje narodu polskiego, ozdobione rycinami Antoniego Oleszczyńskiego, [Paryż] 1848.
Renonciat A., 1983, La vie et l’oeuvre de Gustave Doré, Paris.
S. Orgelbranda encyklopedia powszechna z ilustracjami i mapami, t. 7: Od Hercegowina do Jylland, Warszawa 1900.
Tarnowski S., 1890, [Album Pamiątkowe Adama Mickiewicza], „Przegląd Polski”, t. 95, nr 284, s. 393–394.
Turkowski T. (red.), 1935, Materiały do dziejów literatury i oświaty na Litwie i Rusi. Z archiwum drukarni i księgarni Józefa Zawadzkiego w Wilnie z lat 1805–1865, t. 1: Czasy Uniwersytetu Wileńskiego po rozbiorach (do roku 1841), Wilno.
Turkowski T. (red.), 1937, Materiały do dziejów literatury i oświaty na Litwie i Rusi. Z archiwum drukarni i księgarni Józefa Zawadzkiego w Wilnie z lat 1805–1865, zebrał T. Turkowski, t. 2: Czasy Uniwersytetu Wileńskiego po rozbiorach (do roku 1841), Wilno.
Turkowski T., (red), 1937, Materiały do dziejów literatury i oświaty na Litwie i Rusi. Z archiwum drukarni i księgarni Józefa Zawadzkiego w Wilnie z lat 1805–1865, t. 3: Okres międzypowstaniowy, cz. 1, Wilno.
Tysiewicz J., 1851, Objaśnienia do Grażyny, w: A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, Grażyna, z przekładem francuskim K. Ostrowskiego i angielskim L. Jabłońskiego, wydanie ozdobne wykonane pracą, nakładem i staraniem J. Tysiewicza, Paryż.
Tysiewicz J., 1851, [Przedmowa], w: A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, Grażyna, z przekładem francuskim K. Ostrowskiego i angielskim L. Jabłońskiego, wydanie ozdobne wykonane pracą, nakładem i staraniem J. Tysiewicza, Paryż.
Uzanne O., 1884, Vieux airs – jeunes paroles, „Le Livre”, No. 55.
W. G., 1876, Marya. Powieść przez Antoniego Malczewskiego […], „Ateneum”, t. 1, z. 2.
Wiercińska J., 1986, Sztuka i książka, Warszawa.
Z. L., 1844, Sztuki piękne. Projekt, „Tygodnik Petersburski”, nr 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 525
Number of citations: 0