Advertisements in the editions of Polish popular contemporary novels in the second half of the 19th century
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2013.002Keywords
advertisements in books, editions of Polish popular contemporary novels, nineteenth-century publicationsAbstract
The article discusses advertisements in Polish popular novels in the second half of the nineteenth-century. Owing to the large number of research materials, the text refers only to the selected issues pertaining to the raised problems. According to the thesis stated in the article, the arrival of advertisements in books was one of the factors which enabled to consider particular texts popular. Types of advertisements in a text are also essential in terms of the reconstruction of their addressees’ image. The article analyses the formal aspect of chosen advertisements included in popular novels.
References
Berent W., 1971, Próchno. Powieść, Kraków.
Brzozowski S., 1990, Współczesna powieść polska, w: idem, Eseje i studia o literaturze, t. 1, Wrocław.
Gawalewicz M., 1944, Z wrażeń felietonisty. Tysiąc kilometrów samochodem, Warszawa.
Ihnatowicz I., 1988, Społeczeństwo polskie 1864–1918, „Dzieje narodu i społeczeństwa polskiego”, t. 3, red. J. Buszko, A. Garlicki, Warszawa.
Iwasiów I., J. F. Kazimierski, 1993, Reklama jako pareneza, w: Mity i stereotypy w kulturze, literaturze i języku, red. M. Kozłowska, E. Tierling, Szczecin.
Janiak-Jasińska A., 1998, Aby wpadło w oko... O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa.
Legutko G., 2005, Sacrum w oczach rewolucjonisty. O „Marii Magdalenie” Gustawa Daniłowskiego, Kielce.
Łukasiewicz E., 1913, Reklama, Biblioteka „Polskiego Przeglądu Kupieckiego”, Warszawa.
Macierzyński W. Ł., 2004, Reklama handlowa w prasie Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, Radom.
Z dziedziny kosmetyki, „Romans i Powieść. Tygodnik poświęcony literaturze nadobnej i wiadomościom literackim” z 7 stycznia 1911 roku.
Zalewska A., 1964, Reklama i propaganda książki, w: Z doświadczeń reklamy w Polsce, pod red. R. Windyżanka, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 474
Number of citations: 0