Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Parallelism as a determinant of the rhythmic organization of verses in "Psalmodia polska"
  • Home
  • /
  • Parallelism as a determinant of the rhythmic organization of verses in "Psalmodia polska"
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 No. 1 (2025): Drafts, notebooks, albums /
  4. REVIEWS, ACCOUNTS, POLEMICS

Parallelism as a determinant of the rhythmic organization of verses in "Psalmodia polska"

Authors

  • Krzysztof Obremski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-6164-9207

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2025.0013

Keywords

Psalmodia polska, parallelism, rhythmic organization of the verses , scholarly editing of early texts

Abstract

Notes on the “Psalmodia polska” and a possible new edition.

Author Biography

Krzysztof Obremski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

prof. dr hab., obecnie emerytowany nauczyciel akademicki, wcześniej Katedra Antropologii Literatury i Nowych Mediów (Instytut Literaturoznawstwa UMK). Główne zainteresowania badawcze: nurt religijny literatury staropolskiej, sarmatyzm, teoria i praktyka retoryczna (szczególnie panegiryk i panegiryzm), współczesna humanistyka w interpretacji literatury staropolskiej.

References

Abriszewski K., 2010, Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, Toruń.

Czyż A., 2019, „Bogu rodzicy” aluzje biblijne. Cudze słowo arcypieśni, w: idem, Rojny i gwarny blask kultury. Literacka „varietas” i historyczne „multum” tekstów, Siedlce.

Eustachiewicz M., 1991, Wstęp, w: W. Kochowski, Psalmodia polska, w: Utwory poetyckie. Wybór, oprac. M. Eustachiewicz, wyd. 2 zmienione, Wrocław.

Krzyżanowski J., 1972, Sztuka słowa. Rzecz o zjawiskach literackich, Warszawa.

Kulawik A., 1995, Teoria wiersza, Kraków.

Mayenowa M. R., 1979, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia ogólne, wyd. 2, Wrocław.

Mayenowa M. R., Woronczak J., 1983, Zasady i układ edycji „Dzieł wszystkich Jana Kochanowskiego” w serii Biblioteka Pisarzów Polskich IBL PAN, w: Wprowadzenie wydawnicze do edycji „Jan Kochanowski dzieła wszystkie”, Wrocław.

Meynet R., 2001, Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej, tłum. K. Łukowicz i T. Kot, Kraków, https://www.retoricabiblicaesemitica.org/wp-content/uploads/2018/12/retoryka_full_text-1-1.pdf (dostęp: 25.10.2024).

Miłosz C., 1979, Przedmowa tłumacza, w: Księga Psalmów, tłum. C. Miłosz, przedmowa J. Sadzik, Paryż.

Nowak Z. J., 1961, Ze studiów nad „Księgami pielgrzymstwa i narodu polskiego”, „Roczniki Humanistyczne”, z. 1.

Obremski K., 2016, Część archaiczna pieśni ojczystej: „wyrafinowany artyzm” a majuskuły jako znaki delimitacji wiersza (źródło „versus” imitacyjne konstrukcje), „Litteraria Copernicana”, nr 3 (19): Konstruktywizm, red. P. Bohuszewicz i M. Cyzman.

Ong W. J., 2011, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, wy. 2 przejrzane i poprawione, Warszawa.

Pieczyński M., 2013, Kirke, Proteusz i „Lutnia rozstrojona”. O poezji eksperymentalnej późnego baroku w świetle wypowiedzi teoretycznych, Warszawa.

Wujek J., 1594, Przedmowa, w: Psałterz Dawidow, Kraków.

Ziomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-06-27

How to Cite

1.
OBREMSKI, Krzysztof. Parallelism as a determinant of the rhythmic organization of verses in "Psalmodia polska". The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 27 June 2025. Vol. 27, no. 1, pp. 149-154. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/SE.2025.0013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 No. 1 (2025): Drafts, notebooks, albums

Section

REVIEWS, ACCOUNTS, POLEMICS

License

Copyright (c) 2025 Krzysztof Obremski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 14
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Psalmodia polska, parallelism, rhythmic organization of the verses , scholarly editing of early texts
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop