Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

The contemporary “textual image” and the “image of the text”. The significance and role of the cover
  • Home
  • /
  • The contemporary “textual image” and the “image of the text”. The significance and role of the cover
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 26 No. 2 (2024): A cover to cover. The rhetoric of a book binding /
  4. TREATISES AND ARTICLES

The contemporary “textual image” and the “image of the text”. The significance and role of the cover

Authors

  • Anna Folta-Rusin Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0003-1883-1876

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0021

Keywords

representation, visual interpretation, review, inter-image relations, paratext, parergon, secondary medium

Abstract

Over the last two decades, we have seen an increase in interest in both the subject of design and the properties of the front cover. This is partly due to a change in the form of critical texts published in the mass media, and partly due to the activities of some publishing houses, which have begun to thematise the process of book design. The purpose of this article is to propose a redefinition of this particular aspect of the cover. The author considers the importance of the cover in cultural context and the functions it performs. The study aims to isolate the persuasive properties of the paratextual sphere which, although usually overlooked in the process of literary interpretation as supplementary properties, have long been an important component of axiological interpretation within the genres of review, essay and critical column. At the same time, the advertising function of the cover, although taken into account in this view, does not seem to be a priority role in the case of covers of literary works. Much more often, the cover’s representation of a literary text takes the form of a parody of an advertisement to mock, undermine, discredit the genre. For this reason, the euphoric values evoked by ordinary advertisements here take on a subversive shape, so that one can speak of their dysphoric character. Within the framework of the analyses of contemporary covers collected in this article, the author makes use of the findings and terminology created by Gérard Genette and Jacques Derrida relating to the description and specification of the paratextual sphere, as well as the interpretations of images by Roland Barthes.

Author Biography

Anna Folta-Rusin, Uniwersytet Jagielloński

dr, literaturoznawczyni, komparatystka, pracuje w Zakładzie Lingwistyki Komputerowej w Instytucie Studiów Informacyjnych WZKiS Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka monografii Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji (2020), współredaktorka (wraz z A. Hejmejem) tomu „Drobiny, odpryski, resztki"... Formy diafaniczne (2024). Publikowała m.in. w „Ruchu Literackim”, „Tekstualiach”, „Śląskich Studiach Polonistycznych”. Jej zainteresowania naukowe sytuują się na granicy dyscyplin badających znaczenie słów i nauk o obrazie.

References

Atwood M., 2021, O pisaniu, przeł. A. Pokojska, Kraków.

Barthes R., 2002, Arcimboldo ou Rhétoriqueur et magicien, w: idem, Oeuvres complètes, vol. 5, Paris.

Barthes R., 1985, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.

Barthes R., 2008, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.

Bayard P., 2007, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa.

Dębowski P., Jeśli romans, to musi być dziewczyna i kwiat, rozm. przepr. S. Frąckiewicz, https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/3196/jesli-romans-to-musi-byc-dziewczyna-i-kwiat (dostęp: 20.04.2024).

Detjen K., 2018, Światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek, przeł. P. Piszczatowski, Warszawa.

Derrida J., 2003, Prawda w malarstwie, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk.

Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.

Dziadek A., 2006, Roland Barthes – lektury obrazów, w: idem, Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Katowice.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski i J. Trzynadlowski, Kraków.

Folta-Rusin A., 2020, Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Kraków.

Chamier-Gliszczyński W., 2020, Portrecista psów, Wołowiec.

Didi-Huberman G., 2011, Sztuka jako renesans i nieśmiertelność człowieka idealnego, w: idem, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezicka, Gdańsk.

Genette G., 2014, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Gdańsk.

Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków.

Jarecka D., 24.12.2012, Dobre książki mamy. Czas na lepszy design, https://wyborcza.pl/7,75410,13101322,dobre-ksiazki-mamy-czas-na-lepszy-design.html (dostęp: 20.04.2024).

Jarecka D., 02.11.2011, Rewolucja okładkowa, https://wyborcza.pl/7,75410,9038266,rewolucja-okladkowa.html (dostęp: 20.04.2024).

Kostkiewiczowa T., 2008, Tytuł, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław.

Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych, 2021, red. i oprac. P. Mogilnicki, Kraków.

Łotman J. M., 1969, O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących, przeł. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki”, nr 60, z. 1.

Mitchell W. T., 2017, Metapictures, w: Sztuka w sztuce. Art in Art, red. D. Jałowik, M. Kozioł i A. M. Potocka, Kraków.

Markowski M. P., 2012, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski i R. Nycz, Kraków.

Masłowska D., 2005, Paw królowej, il. M. Sieńczyk, Warszawa.

Miklós P., 1987, Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego, Warszawa.

Prawy, 2008, w: K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, Warszawa.

Shuty S., 2002, Cukier w normie, Kraków.

Shuty S., Blok, il. M. Maciejowski, linkowanie M. Pisarski, red. P. Marecki (2003, reedycja 2019), https://techsty.art.pl/Blok/ (dostęp: 23.04.2024).

Wicha M., 2017, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-02-24

How to Cite

1.
FOLTA-RUSIN, Anna. The contemporary “textual image” and the “image of the text”. The significance and role of the cover. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 24 February 2025. Vol. 26, no. 2, pp. 21-30. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 26 No. 2 (2024): A cover to cover. The rhetoric of a book binding

Section

TREATISES AND ARTICLES

License

Copyright (c) 2025 Anna Folta-Rusin

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 300
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

representation, visual interpretation, review, inter-image relations, paratext, parergon, secondary medium
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop