The contemporary “textual image” and the “image of the text”. The significance and role of the cover
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2024.0021Keywords
representation, visual interpretation, review, inter-image relations, paratext, parergon, secondary mediumAbstract
Over the last two decades, we have seen an increase in interest in both the subject of design and the properties of the front cover. This is partly due to a change in the form of critical texts published in the mass media, and partly due to the activities of some publishing houses, which have begun to thematise the process of book design. The purpose of this article is to propose a redefinition of this particular aspect of the cover. The author considers the importance of the cover in cultural context and the functions it performs. The study aims to isolate the persuasive properties of the paratextual sphere which, although usually overlooked in the process of literary interpretation as supplementary properties, have long been an important component of axiological interpretation within the genres of review, essay and critical column. At the same time, the advertising function of the cover, although taken into account in this view, does not seem to be a priority role in the case of covers of literary works. Much more often, the cover’s representation of a literary text takes the form of a parody of an advertisement to mock, undermine, discredit the genre. For this reason, the euphoric values evoked by ordinary advertisements here take on a subversive shape, so that one can speak of their dysphoric character. Within the framework of the analyses of contemporary covers collected in this article, the author makes use of the findings and terminology created by Gérard Genette and Jacques Derrida relating to the description and specification of the paratextual sphere, as well as the interpretations of images by Roland Barthes.
References
Atwood M., 2021, O pisaniu, przeł. A. Pokojska, Kraków.
Barthes R., 2002, Arcimboldo ou Rhétoriqueur et magicien, w: idem, Oeuvres complètes, vol. 5, Paris.
Barthes R., 1985, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki”, z. 3.
Barthes R., 2008, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
Bayard P., 2007, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa.
Dębowski P., Jeśli romans, to musi być dziewczyna i kwiat, rozm. przepr. S. Frąckiewicz, https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/3196/jesli-romans-to-musi-byc-dziewczyna-i-kwiat (dostęp: 20.04.2024).
Detjen K., 2018, Światy zewnętrzne. O projektowaniu okładek, przeł. P. Piszczatowski, Warszawa.
Derrida J., 2003, Prawda w malarstwie, przeł. M. Kwietniewska, Gdańsk.
Dunin J., 2003, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, red. M. Komza, Wrocław.
Dziadek A., 2006, Roland Barthes – lektury obrazów, w: idem, Na marginesach lektury. Szkice teoretyczne, Katowice.
Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski i J. Trzynadlowski, Kraków.
Folta-Rusin A., 2020, Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Kraków.
Chamier-Gliszczyński W., 2020, Portrecista psów, Wołowiec.
Didi-Huberman G., 2011, Sztuka jako renesans i nieśmiertelność człowieka idealnego, w: idem, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezicka, Gdańsk.
Genette G., 2014, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Gdańsk.
Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków.
Jarecka D., 24.12.2012, Dobre książki mamy. Czas na lepszy design, https://wyborcza.pl/7,75410,13101322,dobre-ksiazki-mamy-czas-na-lepszy-design.html (dostęp: 20.04.2024).
Jarecka D., 02.11.2011, Rewolucja okładkowa, https://wyborcza.pl/7,75410,9038266,rewolucja-okladkowa.html (dostęp: 20.04.2024).
Kostkiewiczowa T., 2008, Tytuł, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław.
Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych, 2021, red. i oprac. P. Mogilnicki, Kraków.
Łotman J. M., 1969, O znaczeniach we wtórnych systemach modelujących, przeł. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki”, nr 60, z. 1.
Mitchell W. T., 2017, Metapictures, w: Sztuka w sztuce. Art in Art, red. D. Jałowik, M. Kozioł i A. M. Potocka, Kraków.
Markowski M. P., 2012, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski i R. Nycz, Kraków.
Masłowska D., 2005, Paw królowej, il. M. Sieńczyk, Warszawa.
Miklós P., 1987, Malarstwo chińskie. Wstęp do ikonografii malarstwa chińskiego, Warszawa.
Prawy, 2008, w: K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, Warszawa.
Shuty S., 2002, Cukier w normie, Kraków.
Shuty S., Blok, il. M. Maciejowski, linkowanie M. Pisarski, red. P. Marecki (2003, reedycja 2019), https://techsty.art.pl/Blok/ (dostęp: 23.04.2024).
Wicha M., 2017, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna Folta-Rusin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 34
Number of citations: 0