Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Leona Getza utrwalanie codzienności (ze szczególnym uwzględnieniem albumu „Dąbie 1918–9”)
  • Strona domowa
  • /
  • Leona Getza utrwalanie codzienności (ze szczególnym uwzględnieniem albumu „Dąbie 1918–9”)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 Nr 1 (2024): Zapisywanie wojny. O materialności dzienników /
  4. Artykuły i rozprawy

Leona Getza utrwalanie codzienności (ze szczególnym uwzględnieniem albumu „Dąbie 1918–9”)

Autor

  • Jagoda Wierzejska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-2794-5608

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0005

Słowa kluczowe

dziennik, memuar, rysownik, bitwa o Lwów, wojna polsko-ukraińska, obóz internowania w Dąbiu

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę memuarów płynnie przechodzących w dziennik – a w szczególności specyficznego rysownika o cechach diariusza i wspomnienia – autorstwa ukraińskiego malarza i grafika Leona Getza. Oba memuary stanowią bezcenne źródło wiedzy na temat losów artysty. Ponadto dają wgląd w bliską mu formę (także materialną) utrwalania codzienności. Getz w obu memuarach narrację słowną łączył z dokumentami, zdjęciami i rysunkami wykomponowanymi w tekst. Wymienione dokumenty osobiste stanowią niezbędny kontekst do przedstawienia szczególnego dzieła Getza, jakim jest album Dąbie 1918–9. Składają się nań rysunki – portrety ludzi, sceny rodzajowe i szkice zagospodarowania przestrzeni – opatrzone datami dziennymi, podpisami autora, krótkimi notatkami i/lub wpisami portretowanych osób. Zostały wykonane „na różnych przypadkowych papierach” podczas pobytu artysty w obozie internowania w Dąbiu, do którego trafił w 1919 roku. Po wyjściu z obozu Getz zebrał rysunki, nakleił je na kartony i przygotował dla nich „futerał oprawny w płótno”. Praca ta, zasadniczo rzecz ujmując, jest rysownikiem. Daty dzienne i zapiski towarzyszące rysunkom nadają jednak rysownikowi cechy dziennika i świadczą o celu, jaki przyświecał autorowi, a jakim było utrwalenie opresyjnej codzienności obozu. Opracowanie całości post factum zbliża natomiast rysownik do wycyzelowanego wspomnienia i czyni zeń dzieło sztuki. Między rysownikiem, dziennikiem a memuarem; między przypadkowym papierem a zdobną oprawą – na takim pograniczu sytuuje się charakterystyczna dla Getza forma „zapisywania” świata, także świata wojny, w tym przypadku polsko-ukraińskiej w latach 1918–1919.

Biogram autora

Jagoda Wierzejska - Uniwersytet Warszawski

dr hab., historyczka literatury i kultury specjalizująca się w okresie międzywojennym, krytyczka literacka. Doktoryzowała się w Zakładzie Literatury XX i XXI wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w 2011 roku. W 2024 roku otrzymała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie literaturoznawstwa. Członkini redakcji kwartalnika „Przegląd Humanistyczny”. Stypendystka Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej we Lwowie (2016), Uniwersytetu Wiedeńskiego (2017) i zdobywczyni stypendium dla najwybitniejszych młodych naukowców MNiSW (2018–2020). Kierowniczka grantu NCN Miniatura (2018). Laureatka Nagrody „Archiwum Emigracji” za najlepszą rozprawę doktorską na temat emigracji polskiej XX wieku (2011), Nagrody dla najlepszego wykładowcy Uniwersytetu Otwartego UW (2013, 2014) i Nagrody Indywidualnej III stopnia Rektora Uniwersytetu Warszawskiego (2013, 2023). Kieruje grantem badawczym NCN “(Multi)national Eastern Galicia in the Interwar Polish Discourse (and in its Selected Counter-Discourses)” (2019–2024). Jest autorką książek: Retoryczna interpretacja autobiograficzna. Na przykładzie pisarstwa Andrzeja Bobkowskiego, Zygmunta Haupta i Leo Lipskiego (2012) oraz Była wschodnia Galicja w Polsce, Polska w byłej wschodniej Galicji. Obraz (wielo)narodowej prowincji w międzywojennej literaturze polskiej (2023, wyróżnienie w konkursie „Gaudeamus – Nagroda SWSW” Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych).

Bibliografia

AHUBCJ, jednostka nie ma sygnatury, L. Gec, Dombie 1918–9 [Dąbie 1918–9].

AHUBCJ, jednostka nie ma sygnatury, Lew Gec, [spomyny], t. 1.

AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 1.

AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 2.

AIPN-Kr, IPN-Kr 010/10948, t. 4.

bz, 1966, [b.t.], „Echo Krakowa”, nr 163 (6511) z 13 lipca.

Dawne dziedzińce i podwórza Krakowa w rysunkach Leona Getza, 1958, wstęp i objaśnienia J. Dobrzycki, Kraków.

Eo, 1966, 446 rysunków prof. L. Getza darem dla Krakowa, „Gazeta Krakowska”, nr 164 (5721) z 13 lipca.

Filar T., 2004, U stóp krakowskiego Wawelu. Społeczność ukraińska w Krakowie w latach 1918–1939, Kraków.

Freud Z., 2007, Żałoba i melancholia, w: idem, Psychologia nieświadomości, tłum. R. Reszke, Warszawa.

Gach I., 2016, Oliwec i ugol żyły w jogo rukach, „Zbrucz”, 4 lutego, https://zbruc.eu/node/47215 (dostęp: 1.12.2022).

Gec L., 1957, Istorija muzeju „Łemkiwszczyna” u Sjanoci, „Nasze Słowo”, nr 13 (33) z 31 marca.

Gec L.-O., Kryżaniwskyj B.W., 2021, Antologija strileckoji tworczosty [Antologia strzeleckiej twórczości], red. I. Gach, Czewonohrad.

Jaśkiewicz B., 1972, Działalność artystyczno-malarska i muzealna Leon Getza ze szczególnym uwzględnieniem Ziemi Sanockiej, „Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku”, nr 15.

Karpus Z., 1991, Jeńcy i internowani rosyjscy i ukraińscy w Polsce w latach 1918–1924, Toruń.

Kawżun P., 1939 [1938], Gec, ANUM, Lviv.

Kępiński A., 1974, Melancholia, Warszawa.

Klein M., 1992, Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi, tłum. A. Czownicka, w: Depresja. Ujęcie psychoanalityczne, red. K. Walewska u J. Pawlik, Warszawa.

Klimecki M., 2000, Polsko-ukraińska wojna o Lwów i Galicję Wschodnią 1918–1919, Warszawa.

Kozłowski M., 1990, Między Sanem a Zbruczem. Walki o Lwów i Galicję Wschodnią 1918-1919, Kraków.

Kristeva J., 2007, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski i R. Ryziński, wstęp M. P. Markowski, Kraków.

Leon Getz. Katalog wystawy. Sanok lipiec 1981, 1981, oprac. W. Banach, wstęp J. i W. Banachowie, red. E. Zając, Sanok.

Leon Getz. Katalog zbiorów. Sztuka XX wieku, 2004, oprac. W. Banach, współpraca J. Szymbara, Sanok.

Markowski D. K., 2019, Dwa powstania. Bitwa o Lwów 1918, Kraków.

Mick Ch., 2016, Lemberg, Lwów, L’viv, 1914–1947: Violence and Ethnicity in a Contested City, West Lafayette.

PAP, 1966, Piękny dar prof. L. Getza dla Muzeum w Krakowie, „Trybuna Ludu”, nr 193 (6302) z 15 lipca.

Pawło Kowżun (1896–1939). Żyttja ta tworczist. Katałoh wystawky, 1991, oprac. W. Susak, R. Fygol, Lwiw.

Superson-Haładyj M., 2008, Leon Getz (1896–1971) w aktach bezpieki, „Krzysztofory: zeszyty naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, t. 26.

Wystawa obrazów i rzeźby w Sanoku. Maj 1930 r., 1930, Sanok.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-09-17

Jak cytować

1.
WIERZEJSKA, Jagoda. Leona Getza utrwalanie codzienności (ze szczególnym uwzględnieniem albumu „Dąbie 1918–9”). Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 17 wrzesień 2024, T. 25, nr 1, s. 81–96. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 Nr 1 (2024): Zapisywanie wojny. O materialności dzienników

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Jagoda Wierzejska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 125
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dziennik, memuar, rysownik, bitwa o Lwów, wojna polsko-ukraińska, obóz internowania w Dąbiu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa