On structuralism in action: TEI and scholarly digital edition from the perspective of editorial practice
DOI:
https://doi.org/10.12775/SE.2023.0010Keywords
scholarly edition, digital edition, digital humanities, theory of edition, theory of literature, structuralism, genetic criticismAbstract
The starting point of the article is a reflection on the lack of texts attempting a theory of digital edition in Polish and the state of knowledge in this matter in the Polish scholarly editing community. The essential part of the text consists of prolegomena necessary for the reflection on the theory of this kind, written from the point of view of a practitioner of scholarly digital editing, familiar with foreign discussions on digital editing and the resulting practical realizations. One of the threads is the presentation of theoretical-literary reflection as one of the layers of reflection on scholarly digital editing, shown as a “case study” on the basis of the interpretability of the TEI marking standard (Text Encoding Initiative) as “structuralism in practice”.
References
Bem P., 2016, Dlaczego polskie edytorstwo naukowe nie istnieje, „Teksty Drugie”, nr 1.
de Biasi P.-M., 2000, La Génétique des textes, Paris.
de Biasi P.-M., 2015, Genetyka tekstów, tłum. F. Kwiatek i M. Prussak, Warszawa.
Bryant J., 2002, The Fluid Text, Ann Arbor.
Bryant J., 2020, Płynny tekst, tłum. Ł. Cybulski, Warszawa.
Chachulski T., 2019, Edytorstwo naukowe jako historia literatury, w: idem, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa.
Cybulski Ł., 2017, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa.
Guidelines, TEI: Text Encoding Initiative, https://tei-c.org/guidelines (dostęp: 21.04.2023).
Hojdis B., Cankudis A., Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2020, nr 1 (17): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu, red. M. Czerwiński, I. Kropidło i O. Taranek-Wolańska.
Kochańska [Szulińska] A., Niciński K., 2016, Cyfrowa edycja listów Lechonia, Wierzyńskiego i Grydzewskiego – założenia projektu i wstępne rozpoznania, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, pod red. M. M. Śliwińskiej.
Loth R., 2006, Podstawowe problemy i pojęcia tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa.
McGann J., 2014, A New Republic of Letters: Memory and Scholarship in the Age of Digital Reproduction, Cambridge, MA.
McGann J., 2016, Nowa respublica litteraria, tłum. P. Bem i Ł. Cybulski, Warszawa.
Melville Electronic Library: A Critical Archive, https://melville.electroniclibrary.org (dostęp: 21.04.2023).
Niciński K., 2019, Obecność przypisu w edycji cyfrowej – rekonesans, „Napis”, nr 25.
Orekhov B., Tolstoy F., 2017, Textograf. A Web Aplication for Manuscript Digitization, „Digital Humanities”, https://dh2017.adho.org/abstracts/602/602.pdf (dostęp: 21.04.2023).
Skolimowska A., Turska M., 2012, Corpus of Ioannes Dantiscus’ Latin Texts and Correspondence, w: Respublica Litteraria in Action: Religion and Politics, ed. A. Skolimowska, Warszawa–Kraków.
Śliwińska M., Dzieła zebrane Zygmunta Krasińskiego – elektroniczna edycja naukowa, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2014, nr 1–2 (6): Zygmunt Krasiński – edycje i interpretacje, pod red. M. Strzyżewskiego.
Troszyński M., 2017, Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Konrad Niciński

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 453
Number of citations: 0