Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Open, equitable, and minimal: teaching digital scholarly editing North and South
  • Home
  • /
  • Open, equitable, and minimal: teaching digital scholarly editing North and South
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 23 No. 1 (2023): Practices of digital scholarly editing /
  4. TREATISES AND ARTICLES

Open, equitable, and minimal: teaching digital scholarly editing North and South

Authors

  • Raffaele Viglianti Uniwersytet w Marylandzie https://orcid.org/0000-0003-3094-139X
  • Gimena del Rio Riande National Council on Scientific and Technical Research https://orcid.org/0000-0002-8997-5415
  • Nidia Hernández National Council on Scientific and Technical Research https://orcid.org/0000-0001-7557-6846
  • Romina De Léon National Council on Scientific and Technical Research

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2023.0008

Keywords

digital scholarly editions, Spanish language, minimal computing, Text Encoding Initiative (TEI), multilingualism, teaching

Abstract

In this paper, we present our preliminary reflections on whether minimal computing as a practice can extend beyond “computing done under some technological constraints” to served as a common ground between different digital humanities research dynamics in the Global North and South. We explore this question by commenting on our experience in developing and teaching an undergraduate course to students enrolled from both the University of Maryland, College Park in the United States and Universidad del Salvador in Buenos Aires, Argentina. The class was delivered for its first iteration in September–November 2020 and introduced students to digital publishing and textual scholarship of bilingual Spanish and English texts, presenting minimal computing as a shared set of values including: use of open technologies, ownership of data and code, and reduction in computing infrastructure.

Author Biographies

Raffaele Viglianti, Uniwersytet w Marylandzie

dr, członek rady Text Encoding Initiative (TEI), jeden z redaktorów czasopisma „Scholarly Editing”, starszy programista w zespole badawczym w Institute for Technology na Uniwersytecie w Marylandzie. Tytuł doktora muzykologii cyfrowej uzyskał na Wydziale Humanistyki Cyfrowej w King’s College w Londynie, gdzie brał również udział w kilku dużych projektach związanych z digitalizacją i kodowaniem tekstu. Jego zainteresowania dotyczą humanistyki cyfrowej i tekstologii (zajmuje się zwłaszcza „tekstem”, który obejmuje notację muzyczną). W swoich badaniach stara się wdrażać nowe i skuteczne praktyki spójnego i cyfrowego modelowania i edytowania (publikowania lub udostępniania) źródeł tekstu i notacji muzycznej jako cyfrowych zasobów naukowych. Rozwijając nowe metody badawcze, świadomie przyjmuje perspektywę wielokulturową, angażując się w wielojęzyczne treści, stawiając czoła zróżnicowanym realiom ograniczeń w dostępie i tworzeniu cyfrowych treści naukowych oraz przyjmując globalne podejście do nauczania i uczenia się.

Gimena del Rio Riande , National Council on Scientific and Technical Research

pracuje w Seminario de Edicion y Crítica Textual (SECRIT-IIBICRIT), dyrektor Humanidades Digitales CAICYT Lab w Narodowej Radzie Badań Naukowych i Technicznych (CONICET, Argentyna). Jest współdyrektorem Digital Humanities Master w LINHD-UNED (Madryt) i profesorem z zakresu literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Buenos Aires. Doktor filologii romańskiej (Universidad Complutense de Madrid), autorka krytycznego wydania Śpiewnika króla Portugalii Dinisa (Texto y contexto: El Cancionero del rey Don Denis de Portugal: estudio filológico, edición crítica y anotación. Summa cum Laude). Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą naukowej edycji cyfrowej, otwartej nauki, wolnych technologii oraz związków między tym, co globalne, i tym, co lokalne, w humanistyce cyfrowej. Od 2013 roku zajmuje się tworzeniem wspólnot praktykujących humanistykę cyfrową w Ameryce Łacińskiej, zwłaszcza w Argentynie, gdzie założyła stowarzyszenie AAHD, i w Hiszpanii. Jest też współzałożycielką pierwszego hiszpańskiego czasopisma zajmującego się humanistyką cyfrową – „Revista de Humanidades Digitales”, prezesem Asociación Argentina de Humanidades Digitales (AAHD) oraz członkinią zarządu TEI Consortium, FORCE11 i Pelagios Commons. Jest również członkinią komisji w Humanidades Digitales Hispánicas Association oraz członkinią rady redakcyjnej w Hypothèses/Open Edition, Open Methods-DARIAH, Revista Relaciones (México), Bibliographica (México) oraz Digital Studies/Le Champ Numérique (Canada).

Nidia Hernández, National Council on Scientific and Technical Research

pracownik naukowy w HD LAB (Digital Humanities Laboratory w IIBICRIT, CONICET) i DILA (IIMICIHU, CONICET). Magister przetwarzania języka naturalnego w Institut National des Langues Orientales w Paryżu, specjalizuje się w komputerowym przetwarzaniu odmiany dialektalnej. Jest odpowiedzialna za eksplorację tekstu, modelowanie i wizualizację danych w HD LAB.

Romina De Léon, National Council on Scientific and Technical Research

dd 2017 roku jest pracownikiem naukowym w HD LAB (Digital Humanities Laboratory w IIBICRIT, CONICET). W swojej pracy łączy tradycyjne studia inżynierskie, historyczne i literackie z podejściem obliczeniowym. Jest zastępcą redaktora w „Revista de Humanidades Digitales” (RHD).

References

“About”, Minimal Computing, https://go-dh.github.io/mincomp/about/ (dostęp: 2.04.2022).

Allés-Torrent S., del Rio Riande G., 2020, The Switchover: Teaching and Learning the Text Encoding Initiative in Spanish, „Journal of the Text Encoding Initiative”, Vol. 12, https://doi.org/10.4000/jtei.2994 (dostęp: 2.04.2022).

Amarante V., Galván M., Mancero X., 2016, Inequality in Latin America: A Global Measurement, „Cepal Reviews”, Vol. 118, https://cepal.org/en/publications/40423-inequality-latin-america-global-measurement (dostęp: 2.04.2022).

Balula A., Leão D., 2019, Is Multilingualism Seen as Added-value in Bibliodiversity?, w: ELPUB 2019 23rd edition of the International Conference on Electronic Publishing, Marseille, https://doi.org/10.4000/proceedings.elpub.2019.17 (dostęp: 2.04.2022).

Bassani P. S., Buchem I., 2019, Virtual Exchanges in Higher Education: Developing Intercultural Skills of Students Across Borders Through Online Collaboration, „Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa”, Vol. 6, https://doi.org/10.6018/riite.377771 (dostęp: 2.04.2022).

Berlin Declaration, Open Access: Initiatives of the Max Planck Society, https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration (dostęp: 12.05.2022).

Bethesda Statement on Open Access Publishing, 2003, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/bethesda.htm (dostęp: 12.05.2022).

Bodard G., Garcés J., 2009, Open Source Critical Editions: A Rationale, w: Text Editing, Print, and the Digital World, eds. M. Deegan, K. Sutherland, London, https://blog.stoa.org/files/2010/09/Bodard-Garces_2009_Open-source-digital-editions.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Building a static website with Jekyll and GitHub Pages, Programming Historian, https://programminghistorian.org/en/lessons/building-static-sites-with-jekyll-github-pages (dostęp: 15.02.2023).

Burdick A. et al., 2012, Digital_Humanities, Cambridge, MA.

Calarco G. A. et al., 2021, Digital Publishing with Minimal Computing (UMD-USAL, 2020): Nuestra Experiencia Como Estudiantes, „Zenodo”, https://doi.org/10.5281/zenodo.5519564 (dostęp: 2.04.2022).

Calarco G. A. et al., 2021, Digital Publishing with Minimal Computing (UMD-USAL, 2020): Nuestra Experiencia Como Estudiantes, „Publicaciones De La Asociación Argentina De Humanidades Digitales”, Vol. 2.

Calarco G. A. et al., El mismo texto, diferentes ediciones digitales. Resultados y experiencias de estudiantes de Digital Publishing with Minimal Computing/Ediciones digitales con minimal computing-Global Classrooms (UMD/USAL), http://2021.msuglobaldh.org/abstracts/#mismo-texto (dostęp: 2.04.2022).

Canagarajah A. S., 2002, A Geopolitics of Academic Writing, Pittsburgh.

Cayless H., Viglianti R., 2018, CETEIcean: TEI in the Browser, Balisage: The Markup Conference, Washington, DC, https://doi.org/10.4242/BalisageVol21.Cayless01 (dostęp: 2.04.2022).

CETEIcean, https://github.com/teic/ceteicean (dostęp: 2.04.2022).

Chan et al. L., 2019, Contextualizing Openness: Situating Open Science, Ottawa.

Clement T., 2012, Multiliteracies in the Undergraduate Digital Humanities Curriculum: Skills, Principles, and Habits of Mind, w: Digital Humanities Pedagogy: Practices, Principles and Politics, ed. B. D. Hirsch, Cambridge, UK, https://doi.org/10.11647/OBP.0024 (dostęp: 2.04.2022).

Cong Huyen A., 2013, #CESA2013: Race in DH – Transformative Asian/American Digital Humanities, „Anne Cong-Huyen” (blog), September 24, 2013, https://anitaconchita.org/uncategorized/cesa2013-race-in-dh-transformative-asianamerican-digital-humanities/ (dostęp: 2.04.2022).

Congreso, Humanidades Digitales: Construcciones locales en contextos globales, https://www.aacademica.org/aahd.congreso (dostęp: 2.04.2022).

Cope B., Kalantzis M., 2009, “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning, „Pedagogies: An International Journal”, Vol. 4.3.

Dacos M., 2011, Manifesto for the Digital Humanities, „Hypotheses”, March 11, https://tcp.hypotheses.org/411 (dostęp: 2.04.2022).

Digital Humanities/Digital Scholarship Special Interest Group of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), https://www.ifla.org/ES/node/25695, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Digital Publishing with Minimal Computing, https://mith.umd.edu/minimaldigipub/ (dostęp: 2.04.2022).

Directorate-General for Research and Innovation (European Commission). Turning FAIR into Reality: Final Report and Action Plan from the European Commission Expert Group on FAIR Data. LU: Publications Office of the European Union, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2777/1524 (dostęp: 2.04.2022).

Earhart A. E., 2012, The Digital Edition and the Digital Humanities, „Textual Cultures”, Vol. 7.1, https://doi.org/10.2979/textcult.7.1.18 (dostęp: 2.04.2022).

Earhart A. E., 2018, Digital Humanities Within a Global Context: Creating Borderlands of Localized Expression, „Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences”, Vol. 11.3.

Ed: A Jekyll Theme for Minimal Editions, https://github.com/minicomp/ed (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., 2017, Digital Humanities and the Geopolitics of Knowledge, „Digital Studies/Le Champ Numérique”, Vol. 7.1, https://doi.org/10.16995/dscn.274 (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., del Rio Riande G., 2017, Por unas Humanidades Digitales globales, „Infolet”, Vol. 10, October 9, https://infolet.it/2017/10/09/humanidades-digitales-globales (dostęp: 2.04.2022).

Fiormonte D., Priego E., Knowledge Monopolies and Global Academic Publishing, „The Winnower” 2016, August 26, https://doi.org/10.15200/winn.147220.00404 (dostęp: 2.04.2022).

Fitzpatrick K., 2010, Reporting from the Digital Humanities 2010 Conference, „The Chronicle of Higher Education”, July 13, https://www.chronicle.com/blogs/profhacker/reporting-from-the-digital-humanities-2010-conference?bc_nonce=tf4f67u5418qnfo3df0aqm&cid=reg_wall_signup (dostęp: 2.04.2022).

Giglia E., 2019, OPERAS: Bringing the Long Tail of Social Sciences and Humanities into Open Science, „Italian Journal of Library and Information Science”, Vol. 10.1, http://dx.doi.org/10.4403/jlis.it-12523 (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., 2015, The User, the Learner and the Machines We Make, „Minimal Computing”, https://go-dh.github.io/mincomp/thoughts/2015/05/21/user-vs-learner/ (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., 2016, Interview with Ernesto Oroza, w: Debates in the Digital Humanities, eds. M. K. Gold, L. F. Klein, Minneapolis, https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/65be1a40-6473-4d9e-ba75-6380e5a72138/section/f2df3413-259e-46fe-9982-f1dba0c386fb#ch16 (dostęp: 2.04.2022).

Gil A., Ortega É., 2016, Global Outlooks in Digital Humanities: Multilingual Practices and Minimal Computing, w: Doing Digital Humanities Practice, Training, Research, eds. C. Crompton, R. J. Lane, R. Siemens, London.

Guth S., 2013, The COIL Institute for Globally Networked Learning in the Humanities, SUNY – COIL Center – SUNY Research Foundation, http://coil.suny.edu/sites/default/files/case_study_report.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Hannesschläger V., 2020, Common Creativity International: CC-licensing and Other Options for TEI-based Digital Editions in an International Context, „Journal of the Text Encoding Initiative”, Vol. 11, https://doi.org/10.4000/jtei.2610 (dostęp: 2.04.2022).

Hess Ch., Ostrom E. (eds.), Understanding Knowledge as a Commons: From Theory to Practice, Cambridge 2007.

International Image Interoperability Framework, https://iiif.io (dostęp: 2.04.2022).

Jekyll, https://jekyllrb.com/ (dostęp: 2.04.2022).

Knöchelmann M., 2019, Open Science in the Humanities, or: Open Humanities?, „Publications”, Vol. 7.

Krajcik J., Blumenfeld P., 2005, Project-Based Learning, w: The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, ed. R. K. Sawyer, Cambridge, UK, https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.020 (dostęp: 2.04.2022).

Krull S., 2016, El cambio tecnológico y el nuevo contexto del empleo Tendencias generales y en América Latina, Santiago de Chile, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Lave J., Wenger E., 1991, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge.

Leeds-Hurwitz W., Stenou K., 2013, Intercultural Competences: Conceptual and Operational Framework, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768 (dostęp: 2.04.2022).

Li Y., 2013, Cultivating Student Global Competence: A Pilot Experimental Study, „Decision Sciences Journal of Innovative Education”, Vol. 11.1.

Noviembre HD, Asociación Argentina de Humanidades Digitales, November 5–30, 2020, Buenos Aires, Argentina, https://www.aacademica.org/noviembrehd (dostęp: 2.04.2022).

O’Donnell D. P. et al., 2016, Boundary Land as a Defining Feature of the Digital Humanities, Digital Humanities 2016, Book of Abstracts, Kraków, http://dh2016.adho.org/abstracts/406, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

O’Dowd R., 2018, From Telecollaboration to Virtual Exchange: State-of-the-art and the Role of UNICollaboration in Moving Forward, „Journal of Virtual Exchange”, Vol. 1.

Open Science. Definition, FOSTER, https://www.fosteropenscience.eu/foster-taxonomy/open-science-definition (dostęp: 2.04.2022).

Padilla M., 2017, Soberanía tecnológica ¿De qué estamos hablando?, w: Soberanía tecnológica, Vol. 2, ed. A. Haché, Barcelona, https://ritimo.org/IMG/pdf/sobtech2-es-with-covers-web-150dpi-2018-01-13-v2.pdf (dostęp: 2.04.2022).

Pierazzo E., 2016, Modelling Digital Scholarly Editing: From Plato to Heraclitus, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, eds. E. Perazzo, M. Driscoll, Cambridge, https://jstor.org/stable/j.ctt1fzhh6v.7 (dostęp: 2.04.2022).

Pierazzo E., 2019, What Futures for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, Vol. 1.2.

Presner T., 2009, Digital Humanities Manifesto 2.0 Launched, Todd Presner (blog), June 22, http://toddpresner.com/?p=7 (dostęp: 2.04.2022).

Read the Declaration, Budapest Open Access Initiative, https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read (dostęp: 12.05.2022).

Recogito, https://github.com/pelagios/recogito2 (dostęp: 2.04.2022).

ReGOSH, https://regosh.libres.cc/en/home-en/ (dostęp: 2.04.2022).

Risam R., 2015, New Digital Worlds. Postcolonial Digital Humanities in Theory, Praxis, and Pedagogy, Evanston, Il. 2018.

del Rio Riande G. et al., 2018, Humanidades Digitales: Construcciones locales en contextos globales, editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires, https://aacademica.org/aahd.congreso/tabs/proceedings, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., 2014, ¿De qué hablamos cuando hablamos de Humanidades Digitales?, „Actas I Jornadas de Humanidades Digitales de la AAHD. Humanidades Digitales: Tecnologías, Culturas, Saberes”. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras: Buenos Aires, https://aacademica.org/jornadasaahd/3.pdf (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., 2020, La Argentina Manuscrita, https://arounddh.org/en/la-argentina-manuscrita (dostęp: 2.04.2022).

del Rio Riande G., Tóth-Czifra E., 2019, El metablog OpenMethods o cómo abrir la investigación en Humanidades Digitales, „Hipertext.net”, Vol. 19.

Sahle P., What is a Scholarly Digital Edition?, w: Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, https://jstor.org/stable/j.ctt1fzhh6v.6 (dostęp: 2.04.2022).

Schallier W. et al., 2018, Where is the Open in DH, DH2018, https://dh2018.adho.org/en/where-is-the-open-in-dh/ (dostęp: 16.10.2021).

Scholarly XML, „Visual Studio Marketplace”, https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=raffazizzi.sxml (dostęp: 2.04.2022).

Spiro L., 2012, “This Is Why We Fight”: Defining the Value of the Digital Humanities, w: Debates in the Digital Humanities, ed. M. K. Gold, Minneapolis, https://dhdebates.gc.cuny.edu/read/untitled-88c11800-9446-469b-a3be-3fdb36bfbd1e/section/9e014167-c688-43ab-8b12-0f6746095335 (dostęp: 2.04.2022).

Summers E., 2016, The Web’s Past is Not Evenly Distributed, Maryland Institute for Technology in the Humanities, May 27, https://mith.umd.edu/webs-past-not-evenly-distributed (dostęp: 2.04.2022).

Svensson P., 2016, Sorting Out the Digital Humanities, w: A New Companion to Digital Humanities, eds. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester, UK.

Tennant J., Mounce R., 2015, Open Research Glossary (Version 1), „figshare”, July 14, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.1482094.v1 (dostęp: 2.04.2022).

The Lakeland Community Heritage Project Digital Archive, MITH: Maryland Institute for Technology in the Humanities, https://mith.umd.edu/research/lakeland/ (dostęp: 2.04.2022).

The New London Group, 1996, A Pedagogy of Multiliteracies: De-signing Social Futures, „Harvard Educational Review”, Vol. 66.1.

The Shelley-Godwin Archive, http://shelleygodwinarchive.org/ (dostęp: 2.04.2022).

Viglianti R., 2018, Using Static Sites Technology for Increased Access: The Case of the Shelley-Godwin Archive, „The Design for Diversity Learning Toolkit”, https://des4div.library.northeastern.edu/shelley-godwin-archive/ (dostęp: 2.04.2022).

Viglianti R., del Rio Riande G., Hernández N., De Léon R., 2022, Open, Equitable, and Minimal: Teaching Digital Scholarly Editing North and South, „Digital Humanities Quarterly”, Vol. 6, No. 2, http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/16/2/000591/000591.html (dostęp: 2.04.2022).

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-09-02

How to Cite

1.
VIGLIANTI, Raffaele, DEL RIO RIANDE , Gimena, HERNÁNDEZ, Nidia and DE LÉON, Romina. Open, equitable, and minimal: teaching digital scholarly editing North and South. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 2 September 2023. Vol. 23, no. 1, pp. 71-83. [Accessed 21 December 2025]. DOI 10.12775/SE.2023.0008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 23 No. 1 (2023): Practices of digital scholarly editing

Section

TREATISES AND ARTICLES

License

Copyright (c) 2023 Raffaele Viglianti, Gimena del Rio Riande , Nidia Hernández, Romina De Léon

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 404
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

digital scholarly editions, Spanish language, minimal computing, Text Encoding Initiative (TEI), multilingualism, teaching
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop